Der venter Jan en udfordring af de helt store, når han sammen med RS Competition i den kommende weekend tager hul på sin 2015 sæson i det tyske ADAC Formel 4 mesterskab. Over 8 løbsweekender, som hver byder på 3 heats, kommer Jan op imod nogle af de allerstørste internationale talenter i en klasse, som på forhånd ser ualmindelig spændende og jævnbyrdig ud. I denne artikel ser Jan frem mod den første løbsweekend på Motorsport Arena Oschersleben og giver sit bud på, hvad sæsonen kommer til at byde på. ”Jeg glæder mig helt vildt til at komme i gang med sæsonen. Jeg kan slet ikke vente,” siger Jan med et smil, som ikke efterlader nogen tvivl om, at han mener det. Han er klar. ”Det ser ud til at blive rigtig jævnbyrdigt, og med så mange biler på banen skal der også nok opstå noget dramatik ind imellem. Samtidig tyder alt på, at klassen får ekstremt meget opmærksomhed fra både tilskuere og medier, så der skal nok komme gang i den.” For første gang i mange år bliver Tyskland i 2015 ikke vært for et Formel 1 Grand Prix, og det betyder formentlig, at de motorsportsglade tyskere kaster deres kærlighed på andre klasser; en omstændighed som sagtens kan smitte af på Formel 4.
(Foto: Jan Jønck Presse)
Formel 4 anses af langt de fleste som den nye rugekasse for den kommende generation af superstjerner. Det tyske mesterskab tiltrækker kørere fra hele Europa, men også lande som Australien, Brasilien og Kina er repræsenteret på deltagerlisten, som med 42 tilmeldte kørere er den største formelserie i Europa.
2015 bliver debutsæsonen for Formel 4 i Tyskland, men allerede før den første løbsweekend skydes i gang er der massiv opmærksomhed omkring serien, som der bliver holdt godt øje med fra mange sider. Det hjælper naturligvis også på interessen, når der er et par prominente navne på deltagerlisten, og Jan kommer i år til at krydse klinger med sønnerne til 3 særdeles velkendte herrer; Mick Schumacher, søn af den 7–dobbelte verdensmester Michael Schumacher, Harrison Newey, søn af Red Bull Racings chefdesigner Adrian Newey, og Jonathan Cecotto, søn af den tidligere Formel 1- og standardvognskører Johnny Cecotto, er blandt de 42 navne på startlisten.
Der forventes mange tusinde tilskuere til hvert løb, som alle afvikles sammen med enten sportsvognsklassen GT Masters eller DTM, som er og bliver den tyske kongeklasse. Alle løbene vises direkte på tysk TV og via live-streaming, hvilket helt åbenlyst medfører en ganske anden form for eksponering, end Jan hidtil har været vant til. ”Der bliver vildt meget fokus på os, og det håber jeg selvfølgelig, at mine partnere og sponsorer sætter pris på. Samtidig skulle det gerne gøre det lidt nemmere at tiltrække nye partnere, for nu får man altså virkelig noget for sine sponsorkroner,” siger Jan.
Sæsonens 8 løbsweekender bringer feltet forbi flere europæiske Grand Prix baner, og Jan ser frem til at prøve kræfter med baner som Nürburgring, Hockenheim, Red Bull Ring og Spa-Franchorchamps. ”Det bliver rigtig fedt at komme ud på nogle af de allerstørste baner i Europa. Jeg kender dem jo allerede fra simulatoren, men det bliver helt sikkert noget ganske andet at trille ud på asfalten i virkeligheden.”
Racerne, som benyttes i ADAC Formel 4 mesterskabet, er ligesom en Formel 1 racer opbygget omkring en monocoque og er fremstillet helt i carbon (kulfiber). Motoren er en 1,4 liters maskine med turbolader, og den leveres af italienske Abarth. Den kaster 160 HK af sig, og da bilen kun vejer ca. 570 kg, er der tale om en ganske hurtig racer. 0-100 km/t klares på ca. 3,6 sekunder, og afhængig af banen ligger topfarten omkring 240 km/t. Reglementet foreskriver, at alle kørere benytter sig af fuldstændig identiske biler, og der er ikke mulighed for at justere på ret mange ting. Det betyder, at det i høj grad er op til køreren at udgøre forskellen, og det er i høj grad noget, som passer Jan godt. ”Jeg kender mine egne evner og ved, at jeg godt kan følge med, når materiellet er i orden, så jeg er absolut fortrøstningsfuld,” siger Jan.
Jan erkender, at det er lidt svært at vide, hvor teamet står her før årets første løbsweekend, men ambitionerne og forventningerne er ikke til at tage fejl af.
”Vores tests har givet god grund til optimisme, synes jeg. Ved de officielle tests har vi konstant ligget i den bedste tredjedel. Selvom de teams der har betydeligt flere penge end os, stort set skiftede dæk, hver gang de var i garage, mens vi kørte på brugte dæk det meste af tiden, så var afstanden ikke voldsom stor. Når det kommer til kvalifikation og løbssituationer, bliver den fordel jo taget fra dem, så jeg synes faktisk, det ser ret fornuftigt ud. Mine egne forventninger til den første weekend er at køre i top 10,” siger Jan, som med det samme erkender, at det godt kan opfattes som et noget ambitiøst mål. ”Men det er sådan, jeg er. Jeg stiller store krav til mig selv, og jeg forventer meget af både mig selv og teamet.”
(Foto: Jan Jønck Presse)
Når Jan kigger lidt længere frem i kalenderen, handler forventningerne primært om kontinuerlige forbedringer og om hele tiden at udvikle sig og lære. Jan er helt på det rene med, at 2015 i bund og grund er et læreår, da hverken han eller teamet før har deltaget i Formel 4. ”Selvom man altid stiller op for at vinde, så ved vi godt, at det ikke er videre realistisk lige med det første. Målet må være, at vi hele tiden lærer, og at vi flytter os fra løb til løb. Vi skulle gerne komme tættere og tættere på de hurtigste gennem hele sæsonen, og hvis vi kan køre med om podiepladserne i de sidste løb, så vil det da være rigtig fedt! Vi går selvfølgelig efter sejre, men vi ved godt, at man skal kunne kravle, før man kan gå.”
Jan har et udmærket forhåndskendskab til en del af kørerne, og han har da også nogle klare bud på, hvem der er favoritter til at tage mesterskabet. Jan peger på tyske Marvin Dienst (HTP Junior Team), svenske Joel Ericsson (Motopark) og australske Joey Mawson (Van Amersfoort Racing) som sine egne forhåndsfavoritter, men han påpeger samtidig, at dette er en klasse, hvor alt kan ske, især når man også begynder at tage det fysiske aspekt med i betragtningerne.
”Sådan en Formel 4 racer er meget krævende rent fysik, og da mange af kørerne i feltet kommer direkte fra gokart, kan jeg godt forestille mig, at nogen af dem får det svært. Jeg har en fuld sæson i Formel Ford i bagagen, og jeg optimerede min fysiske træning efter at have mærket belastningerne på min egen krop, da jeg kørte en Formel 4 racer i den italienske Winter Trophy i november måned. Jeg burde ikke få problemer, men jeg er spændt på at se, om alle de andre er tilstrækkelig fit,” fortæller Jan, som faktisk godt kan forestille sig, at fysikken kan komme til at spille en rolle. ”Jeg så jo de fleste af kørerne ved de officielle tests, og flere af dem er altså ikke ret store. Det gælder også nogle af dem, som var ganske hurtige under testene, men hvad hjælper det at være hurtig, hvis du ikke kan holde til at køre hele løbet?”
Banen i Oschersleben, som lægger asfalt til sæsonens 3 første heats, minder ikke om ret mange andre baner. Den har sin helt egen karakteristik, men Jan vurderer, at den passer ganske godt til hans kørestil. Banen byder på en del oplagte sving, og de fleste af kurverne er lange og hurtige. Jan beskriver Oschersleben som en ”flow”-bane, hvor man bærer farten med fra det ene sving til den næste. ”Mange baner er nærmest stop-and-go, hvor man hele tiden enten bremser eller accelererer, men på Oschersleben foregår det hele ligesom mere flydende. Det kræver et lidt specielt setup og en lidt anderledes kørestil, men det passer meget godt til min måde at køre på. Jeg synes, det er en ret fed bane! Jeg kan godt frygte, at der bliver ballade i sving 1 på den første omgang, for det er et meget skarpt knæk, og der kan nemt opstå en harmonikaeffekt ned gennem feltet, når vi skal bremse ned efter starten. Forhåbentlig holder alle hovedet koldt og er opmærksomme på at undgå kontakt, men det bliver noget snævert med 42 biler på banen….. Her er der ingen tvivl om, at det er en kæmpe fordel at ligge i den forreste del af feltet, men det er givetvis noget nemmere sagt end gjort,” siger Jan med henvisning til kvalifikationsformatet, hvor der vil være 21 biler på asfalten samtidig.
De 42 tilmeldte biler deles til kvalifikationen op i 2 grupper, som hver får blot 20 minutter til rådighed til at sætte så god en tid som muligt. Det kommer derfor i høj grad til at handle om at finde det rigtige hul i trafikken, og det kan godt udvikle sig til et rent lotteri. ”Man vil typisk komme ud på helt nye dæk, og de fungerer kun optimalt i et vindue på nogle ganske få omgange. Hvis man ikke finder et godt hul i trafikken indenfor det vindue, så er chancen væk igen, så det bliver afgjort en disciplin i sig selv. Det er en af mange ting, som vi skal lære.”
”Det vigtigste er netop, at vi lærer. Vi skal suge til os og gøre os en masse erfaringer, og så skal resultaterne nok komme. Robert og resten af teamet er super engagerede, og vi skal nok få gjort opmærksom på os selv. Bare vent og se!,” slutter Jan med et smil.
Den første løbsweekend afvikles på Motorsport Arena Oschersleben d. 25./26. april.
Løbet kan følges live på den tyske TV-kanal Sport 1+ og streames via nedenstående link:
adac-motorsport.de/livestream-adac-formel-4.html
Jens Hvas
Læs mere om: Jan Jønck |