Tue Nielsen og Flex Motorsport var med i front, da Åbningsløbet blev kørt på FDM Jyllandsringen.
Yokohama 1600 Challenge holdet med den unikke Citroen C4 Coupe viste allerede i 2014, at det er en kombination, som man skal holde øje med.
De 2 seneste sæsoner har Tue Nielsen blandet sig helt i toppen af resultatlisterne, med først en Citroen Saxo og siden foråret 2014 med den nuværende C4 Coupe.
Forud for sæsonen, blev der på en testdag forsøgt med en diesel motor i bilen, men valget faldt på den velkendte benzin motor. Den var teamet 100 % dus med og vidste, at den ville være hurtig fra første omgang.
Tue Nielsen (Foto: CNPhoto.dk)
Træningen lørdag morgen blev kørt på brugte dæk, og det rakte til en 8. plads ud af de 21 kørere. Den unge kører fra Kjellerup var godt tilfreds med bilen og var sikker på, at der var masser af tid i bilen, når der kom nye dæk på til kvalifikationen.
Kort tid inden kvalifikationen kom han dog i tvivl om det var dem der skulle i brug, eller om der skulle regndæk på i stedet. Der faldt nemlig lidt finregn over banen, og det var lidt af et gamble at vide, om det blev værre eller bedre. Men valget faldt stadig på tørvejsdæk.
Det samme valg blev foretaget af stort set resten af feltet. Tue Nielsen har altid været hurtig til at få sat en tid, ligeså snart han kom ud af pitten. Dette skulle vise sig at blive en kæmpe fordel på netop denne lørdag.
På hans kun 2. omgang i kvalifikationen satte han Pole Position tiden, som ingen andre kørere kunne slå. Regnen tiltog, og selvom flere andre prøvede på regnvejrsdæk, kom ingen andre i nærheden.
Dermed var karrierens første Pole Position i hus, og en rigtig tilfreds kører kunne nu blot vente og se tiden an til søndag formiddag, hvor løb 1 skulle køres.
(Foto: CNPhoto.dk)
Tue fik en rigtig god start, og trak sammen med Niklas Voetmann hurtigt fra resten af feltet. De 2 kørere havde en intens dyst gennem de første 5 omgange af løbet, inden det lykkedes Niklas at komme forbi. Tue pressede stadig på, men måtte dog give fortabt, da det ene af gearkablerne sprang, mens bilen var i 3. gear. Derved var det ikke muligt at vælge andre gear, og omgangstiderne faldt derfor drastisk. Dog fandt han heldigvis ud af, at 5. gearet også virkede, så motoren ikke skulle køre på omdrejningsbegrænsen ned af langsiden.
Efter 12 lange omgange faldt målflaget endeligt, og det store forspring i starten at heatet blev udnyttet til fulde, og på trods af gearproblemerne, kunne der redes en meget flot 2. plads hjem.
Til heat 2 blev top 8 byttet rundt, så Tue derved skulle starte 7’er. Da de 5 røde lamper gik ud, blev det til en super start og allerede i første sving var han oppe som 5’er. På de følgende omgange blev det til yderligere avancement, og kort tid efter var han helt oppe på 2. pladsen.
Men så vendte gearproblemerne tilbage. Det havde ikke været muligt at få nye reservedele til bilen mellem de 2 løb, men mekanikeren havde alligevel fået løst problemet, så bilen var fuldt køreklar – i det mindste i starten af heatet.
Selv i den 2. halvdel af heatet, hvor det brændte lidt på, holdt den unge kører hovedet koldt, og fik det bedste ud af situationen med en god 4. plads.
(Foto: CNPhoto.dk)
Teamet tog fra FDM Jyllandsringen på 2. pladsen i mesterskabet, med kun 1 point til 1. pladsen. Det er den bedste sæsonstart nogensinde for Flex Motorsport, og teamet håber på at kunne fortsætte de gode takter resten af sæsonen.
På grund af de gode resultater, skal han have 60kg succesballast med i bilen, den samme vægt som den mesterskabsførende, når den 2. afdeling køres på Padborg Park 6.-7. Juni.
Flex Motorsport JJ Media Læs mere om: Tue NielsenJyllandsringen26/04/15 - Jyllandsringen - 1600 Challenge |