Audi arbejder benhårdt på at fortsætte sin perlerække af sejre i verdens hårdeste udholdenhedsløb den 13.-14. juni. Fem gange i træk har racerbiler med de fire ringe vundet det ikoniske løb siden 2010. Audi kæmper nu for hvad der vil være en imponerende 14. sejr i 24-timers Le Mans gennem de sidste 16 år. Effektivitetsteknologien Audi ultra er et vigtigt element i R18 e-tron quattro hybrid racerens overordnede koncept i år, og med ny Audi ultra teknologi har R18 e-tron quattro det laveste energiforbrug i feltet. (Foto: Audi)
Det ikoniske løb har været afholdt siden 1923, men der er meget mere i det end historien. Løbet nyder også verdensomspændende prestige, fordi ingen anden motorsportskonkurrence på samme måde kombinerer tradition og fremskridt. Le Mans er den hårdeste test af Audis teknologier. I 2006 var mærket den første producent til nogensinde at have vundet løbet med diesel teknologi, og den første vinder med hybrid drivlinje i 2012 havde også fire ringe. Audis diesel-elektriske drivlinje har indtil videre været ubesejret på Le Mans, og derudover er det den mest økonomiske i øjeblikket, idet ingen af de fire producenter i LMP1 kategorien forbruger så lidt som Audi.
"Denne effektivitet matcher perfekt ’More from less’ formlen, som er Audi ultra budskabet," siger chef for Audi Motorsport Dr. Wolfgang Ullrich. ACO, FIA og WEC embedsmænd har formået at skabe et sæt af regler, der muliggør en spændende konkurrence mellem de forskellige effektivitetsbegreber. "Fordelene ved Audis effektivitetsteknologi i motorsport synliggøres i den direkte konkurrence, idet de fire producenter konkurrerer med fire forskellige koncepter - fra den type forbrændingsteknologi, der anvendes, til motorens konfiguration i bilen, samt til omfang og type af rekuperation og lagring af energi. Intet andet motorsports-VM har en lige så bred vifte af teknologi.
"Dette er, hvad der gør Le Mans og FIA World Endurance Championship (WEC) så attraktiv," siger Chris Reinke, chef for LMP hos Audi Sport.
Status på sæsonen: Audi #7 vandt de to første løb på Silverstone (GB) og på Spa-Francorchamps (B), ogFässler, Lotterer og Tréluyer starter derfor på Le Mans som førende i klassementet. På Spa var den nye Audi R18 e-tron quattro syv sekunder hurtigere i kvalifikationen og fire sekunder hurtigere i løbet end sidste år - på trods af nu at skulle forbruge 2,8 % mindre brændstof. Den opdaterede V6 TDI-motor, hybridsystemet der leverer to gange sin tidligere ydelse, og det samlede koncept, der især er blevet optimeret med hensyn til aerodynamik, beviser mulighederne i ’ultra’-princippet.
Fässler, Lotterer og Tréluyer har sammen vundet 24-timers Le Mans tre gange i de sidste fire år, mens Duval der kører Audi #8 sammen med Jarvis og Grassi, vandt løbet for to år siden. Lige som tidligere år hedder Audis team ’Audi Sport Team Joest’, og det er dét team, som Audi har vundet 24-timers løbet med – imponerende 15 gange.
Følg Le Mans live
På audi-motorsport.com kan man bl.a. følge løbet fra tætteste hold med live cam fra Audis tre biler fra lørdag kl. 15. Derudover kan man se mange andre informationer om Le Mans løbet – f.eks. fakta om banen, resultater fra testdagen, Tom Kristensen og Le Mans, samt information om Audi ultra, der er en del af princippet bag Audis Le Mans racer.
Er man på farten, kan man holde sig opdateret med Audi Sport app til iOS og Android.
AUDI Danmark Læs mere om: Le Mans14/06/15 - Le Mans - Le Mans |