Søren Lyck fik en ok afslutning på forårssæsonen, da den 3. afdeling af Yokohama 1600 Challege blev kørt på Ring Djursland, selvom teknikken drillede lidt. Grundet de to 4. pladser som blev hjemkørt ved den forrige afdeling, skulle køreren fra Esbjerg have 40kg succesballast med i bilen. Ikke just nogen fordel på den meget kuperede bane.
Træningen startede i flot solskin, og her blev det til 18 gode omgange, hvor den bedste tid rakte til 12. bedste ud af de 18 kørere. Derfor blev der også skruet i bilen mellem træning og kvalifikation, for at finde endnu mere fart i bilen. Det viste sig at der var problemer med bremserne ville hænge, så det skulle der kigges på inden kvalifikationen.
(Foto: CNPhoto.dk)
På grund af en lidt speciel tidsplan skulle der køres 3 gange lørdag, så det betød at der kun var 2 timer mellem hver gang, hvor bilerne skulle på banen. Så der var ikke meget tid for Lyck Motorsport til at få ændret opsætningen.
Det lykkedes dog at få fundet meget mere fart. Allerede på 2. omgang i kvalifikationen kørte han hurtigere end i træningen, og da de 20 minutter var gået, havde han fundet næsten 1 sekund i forhold til tidligere på dagen.
Konkurrenterne havde dog heller ikke sovet i timen, så det endte med at blive 11. startplacering i det ekstremt tætte felt. Faktisk var Sørens tid kun lidt over 1 sekund fra Pole Position og kun et halvt sekund fra en potentiel 7. plads.
Lørdag kl. 14.05 gik de 5 røde lamper ud, og de 18 biler stormede ned mod første sving. Den første omgang gik ikke helt optimalt for den kaffebønnefarvede bil med nummer 49 på siden, så han var lige nede og vende på 13. pladsen. Men stille og roligt fik han sig kæmpet frem på 11. pladsen, hvor det blev til en dyst med Michael Scharstein gennem det meste af løbet. Det bølgede lidt frem og tilbage, men Søren endte med at trække det længste strå, og kunne derved køre sin Peugeot 207 over målstregen i 11. position.
(Foto: CNPhoto.dk)
”Det viste sig at bremseproblemerne fra tidligere ikke var blevet løst, på trods af at jeg havde skiftet bremseklodser efter træningen,” fortalte en frusteret kører efter heat 1.
”De resulterede i 2 bremsesvigt i kampen mod Scharstein, og et display der bimlede og bamlede med bremsefejl og resulterede i endnu et sæt ødelagte bremse klodser.”
Teamet arbejdede derfor hårdt hele lørdag aften indtil ved 22 tiden, for at udbedre fejlen, og alt tydede på at det var iorden.
Heat 2 blev kørt søndag formiddag. Ligeså skidt at starten havde været lørdag, ligeså god blev den søndag. Ellers faktisk endnu bedre. For efter første omgang var Esbjerg Motor Sport Auto medlemmet helt oppe på 7. pladsen. Men der blev kæmpet hårdt i feltet, og ingen fik nogle placeringer foræret. Derfor skulle den også forsvares med næb og klør. I mange omgange forgik den kamp med Steffen Larsen, og hen mod slutningen af løbet blev der kæmpet med Brian Johannesen.
Da det ternede flag blev viftet efter 16 omgange, kunne Lyck Motorsport notere sig en 7. plads, hviket var et godkendt resultat, når man tager højde for succesballasten.
”Efter heatet så jeg røgudvikling fra venstre forhjul igen, og det viste sig at bremserne stadigvæk drillede,” opsumrer Lyck.
”Peugeot’erne var godt med i front i Padborg, men pludselig alle sammen var bag Suzuki’er heroppe. Så jeg håber at det vender rundt igen til næste løb, så jeg kan være konkurrencedygtig igen. Nu står den i hvert fald på nye bremser, og så må vi se hvor meget at jeg kan pille af tiden,” slutter en lettere frustreret kører.
I DIF Danmarksmesterskabet kostede det desværre 1 enkelt placering, så han nu indtager 6. pladsen, men stadig så tæt på medaljer og mesterskabsføring, at alt er muligt i sæsonens 4 resterende løb.
(Foto: CNPhoto.dk)
Faktisk så var det Lycks bedste weekend nogensinde på Ring Djursland, så det er noget der virkelig har givet blod på tanden. Især når bilen bliver helt fri for ballast til den næste afdeling af Yokohama 1600 Challenge.
Den køres 15.-16. August på netop Ring Djursland. Skal det være weekenden hvor der kommer pokaler med hjem til Esbjerg? Det bliver ikke nemt, men teamet satser i hvert fald på at snuse rundt omkring podiepladserne, ikke mindst et avancement i mesterskabet.
God sommer til jer alle.
Lyck Motorsport JJ Media Læs mere om: Søren LyckRing Djursland21/06/15 - Ring Djursland - 1600 Challenge |