DTC - Tyskland   18/12/00

Serwins slemme sæson
På vej mod slutningen af dette år, er det tid til at se tilbage på året der gik. Thomas Serwin var tæt på at komme ind i Formel 3, men måtte i stedet tage et år i det tyske DTC. Det så meget lovende ud, men det blev en slem sæson.

At det ikke blev til Formel 3 var ret ærgerligt, når det hele nu ses i bakspejlet. "Jeg havde egentlig næsten skrevet kontrakt til Formel 3, men en sponsor meldte fra i sidste øjeblik, og så måtte jeg finde på noget andet," siger Serwin om de bristede forventninger om F3. Det der blev noget andet, blev så en Ford Focus og DTC i Tyskland - Serwins første sæson i standardvogn.

Kontrakten kom i hus med hjælp af en af Danmarks mest erfarne standardvognskørere, Kurt Thiim. Det var Thiim der fik Serwin i arbejde til denne sæson. "Jeg havde kontakt med Kurt Thiim, som så hjalp mig med at undersøge markedet, og jeg blev så sat i kontakt med KFM-Motorsport som dette år, skiftede til Ford Focus, og fik støtte af Ford," forklarer Serwin. Inden der blev underskrevet nogen kontrakt, blev danskeren indbudt til en test. Det gik så godt at kontrakten kun var en formalitet.

Godt første indtryk

"Min første test i en standard vogn chokerede Ford... Kun et halv sekund fra den hurtigste tid," forklarer Serwin der kunne indtræde i et team der var i forventning om noget stort. "Men at denne sæson skulle blive en slem sæson var der ingen der vidste endnu." siger Thomas.

Debutløbet blev en blandet fornøjelse - men Thomas udnævner løbet som det bedste han kørte i denne sæson. "Tidtagningen blev ødelagt af gearkasse problemer og jeg måtte tage til takke med en 28 plads. Dette løb var helt klart mit bedste løb hele sæsonen - jeg kørte mig op og blev 7ér," forklarer danskeren.

Gearkasserne røg på samlebånd

Resten af sæsonen var en stor kamp for at holde raceren i gang. Gearkasserne gik i stykker for et godt ord. KFM-Motorsport havde store problemer med at få gearkasserne til at fungere og det ødelagde Thomas´ sæson. Efter blot få omgange gik den gearkasse - og til kvalifikation og løb skete det også at gear faldt ud. Men teamet knoklede for at afhjælpe problemet - selvom det ikke lod sig gi´ sig. "Vi havde problemer med gearkasse og trækaksel. Jeg ødelagde 15 trækaksler og 4 gearkasser denne sæson - nå ja og så også lige 3 motorer," siger han skævt om sæsonen.

I flere løb kæmpede Thomas sig dog op fra umulige startplaceringer og forsøgte at gøre sit til at give Ford point. Og så måtte han sande at der bliver skubbet ret meget i standardvognsrace. I løbet på Zandvoort blev danskeren kort før mål skubbet af banen. Så viste danskeren at han kunne køre lige op med de bedste. "Men når vi endelig kunne få det til at holde viste jeg mig som en værdig kører i klassen. Jeg havde mange kampe med Thomas Winkelhock, Jürgen Hohenester, og nogle andre kørere," siger Serwin til Motorsporten.DK.

Hvad så med 2001?

Nu står vi så overfor en ny sæson. Hvad skal Serwin i 2001? Er han blevet mindre værd efter den slemme sæson med de mange tekniske problemer? Nej, danskeren har flere tilbud på hånden. "Selvom det var en problemfyldt sæson, viste det sig at forskellige teams havde lagt mærke til mig, og det har gjort at jeg i dag sidder med 6 forskellige tilbud til næste år," siger Thomas Serwin.

Motorsporten.DK ønsker Thomas alt held i den kommende sæson og følger naturligvis danskerens indsats den kommende sæson.

Benji


Læs mere om:
  • Thomas Serwin

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport