1600 Challenge   10/08/15

Fra grus til asfalt til grus – og nu asfalt igen
Mikkel Jespersen, Jespersen Motorsport, er 22 år gammel, og bor til dagligt i Nibe.
Mekanikerteamet består af far Finn, Mads Meier samt brormand og Yokohama 1600 Challenge Danmarksmester 2014 Morten.

Mikkel startede med motorsport i 2007, hvor han begyndte at køre Crosskart i 125ccm klassen. Det blev allerede til mesterskabssejr i debutsæsonen, så det var naturligt at skifte op i 250ccm til den efterfølgende sæson.

Her blev så endnu en mesterskabstitel kørt hjem, inden at han måtte se sig slået i samme klasse i 2009.

I 2010 stod den på Rallycross i Gruppe N 0-1600. Her tog han 4 ud af 6 mulige sejre og sluttede af med at tage mesterskabet.

Efter 4 sæsoner som aktiv på banerne, valgte han at holde en lille pause i 2011 inden at han i 2012 besluttede sig for at ville prøve noget nyt.


(Foto: CNPhoto.dk)

I stedet for en blanding mellem grus og asfalt, ville han nu prøve udelukkende at køre på asfalt. En Peugeot 106 Rallye blev indkøbt, hvorefter han var klar til at stille op i Yokohama 1600 Challenge.

Debutten gik dog langt fra som ventet, da mekanikken ikke helt ville som han ønskede. Derfor gik han i tænkeboks til efter sommerferien, hvor han så igen hoppede i kørerdragten, men denne gang i en Peugeot 106 GTI, mens han overlog Rallye’en til storebror.

Det blev til en helt forrygende afslutning på sæsonen med fire top-10 placeringer ud af 4 mulige. Det blev endda til en flot 5. plads i finaleheatet på FDM Jyllandsringen. Her kom erfaringen fra grusbanerne, og med ikke altid at have lige meget vejgreb til hjælp, ham virkelig til gode på en regnvåd bane på slicks.

I 2013 blev materiellet opgraderet til en Suzuki Swift Sport, hvilket forhåbentlig skulle bringe ham med helt i front af feltet til hvert løb.

Der var rimelig god fart i bilen, men det endte desværre ofte med at han blev indblandet i noget tumult i feltet, så det ikke var muligt at køre topplaceringer hjem. Efter en halv sæson blev bilen derfor solgt og planen var herefter at vende tilbage til de kendte grusbaner i 2014.

Her blev en tidligere mesterskabsvindende Renault Clio 2 bygget op til Rallycross Super2000. Her så det længe ud til at han kunne blande sig helt i toppen af mesterskabet med 3 ud af 7 podiepladser. Der var dog en enkelt afdeling som forblev helt pointløs, og den kom til at koste rigtig dyrt i mesterskabet, som blev afsluttet på en 4. plads – kun 1 point fra Bronzen.


(Foto: Jespersen Motorsport)

Lysten til asfaltbaneræs havde dog meldt sig igen, og til DM Finalen på FDM Jyllandsringen stillede han endnu engang op i Yokohama 1600 Challenge, men nu i en Citroen Saxo VTS.

En lidt drilsk gearkasse i kvalifikationen gav en startplads som 11’er, hvilket også blev slutresultatet i heat 1.

Ved starten på heat 2 drillede en varm kobling lidt, så han var en af de sidste til at trille mod første sving, efter at de røde lamper var slukket. Med en imponerende opkørsel gennem feltet, sluttede han på 9. pladsen, så hvis bare han var kommet godt af sted…

I vinterens løb har teamet valgte at skifte Saxo’en ud med en noget nyere Peugeot 207 VTI. Så den er der gået nogle timer med at få klartgjort, så den er helt kampklar til den lidt forsinkede sæsonstart på Ring Djursland i forbindelse med Augustløbet.

Planen er at køre sæsonens sidste 4 løb, og forhåbentlig kunne kæmpe med om pokaler i de enkelte weekender.

Mikkel Jespersens startnummer i Yokohama 1600 Challenge 2015 bliver endnu engang nummer 28.

Kørerforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge

JJ Media


Læs mere om:
  • Mikkel Jespersen

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport