Som den formentlig største danske motorsportspræstation i år vandt Formula Racing søndag aften European Le Mans Series. Sejren er en direkte adgangsbillet til 24-timers Le Mans 2016.
Sejrens glæde var svær at skjule for de danske Ferrari-kørere fra Formula Racing, som søndag aften dansk tid vandt den europæiske Le Mans-serie i en nervepirrende finale på Estoril-banen ved Portugal. Det er første gang, et dansk team vinder det prestigefulde mesterskab.
(Foto: Gary Parravani / Formula Racing)
– Det er så fantastisk stort, det her. Vi er megastolte. En kæmpe præstation af kørere og team, lød det fra en champagnevædet Mikkel Mac efter præmieoverrækkelsen søndag aften dansk tid.
Det var den 22-årige racerkører, som kørte Formula Racings røde Ferrari 458 GT2 over målstregen efter fire timers udfordrende ræs på den portugisiske Formel 1-bane. En 5. plads i finalen var nok til at sikre det danske team mesterskabssejren.
Formula Racing kom til Portugal med en klar, men langtfra sikker mesterskabsføring, og et massivt regnvejr under lørdagens træning havde sat liv i frustrationerne omkring mesterskabet.
– Vi vidste, at vores chancer var gode, men alt kan ske i et racerløb, især når vejret er dårligt, så intet var sikkert, lød det fra Mikkel Mac.
Den unge FIA-klassificerede guldkører kvalificerede den danske Ferrari på en 2. plads, i øvrigt som den hurtigste Ferrari i GTE-klassen, og teamkollega Johnny Laursen var første mand i bilen i det fire timer lange løb.
Hurtigste Ferrari i kvalifikationen
Laursen kom godt fra start og formåede længe at holde sin 2. plads. Efter en times suveræn kørsel, hvor han var løbets hurtigste FIA-klassificerede bronzekører, afleverede han bilen til Andrea Rizzoli, som hurtigt blandede sig i den forreste del af GTE-feltet.
Rizzoli var også i bilen, da et regnvejr satte ind over Estoril, men da banen begyndte at tørre op, lod Formula Racing valgte en sikker strategi og lod italieneren fortsætte et stykke tid på regnvejrsdæk.
Da Formula Racing desuden blev idømt en 20-sekunders stop-and-go-straf for at overskride hastighedsgrænsen i pitlane, måtte den danske Ferrari afgive positioner.
– På det tidspunkt måtte vi erkende, at vores chancer for at vinde løbet var tabte, og derfor handlede det om at køre bilen sikkert hjem for at sikre os mesterskabet, lød det fra teamchef hos Formula Racing, Allan Jørgensen.
Største præstation til dato
Mikkel Mac var sidste mand i bilen, og han formåede i hele sit 70 minutter lange stint at holde den 5. plads, som han overtog bilen på.
– Med sin hurtige, sikre og stabile kørsel beviste Mikkel igen, at han er en suveræn og erfaren GT-kører, som hører til i den absolutte verdenselite, lød det fra Allan Jørgensen.
– Selv på løbets sidste omgange, hvor vi kunne konstatere, at bilens udstødning begyndte at give op, holdt Mikkel hovedet koldt og kørte vores Ferrari sikkert over målstregen.
– Vi synes, det er stort, at man som det første år i GTE-klassen kan opnå så kæmpe et resultat overfor de store navne og fabrikskørere, som kendetegner serien.
– Det er vores største præstation nogensinde, og vi håber, resultatet kan bære frugt overfor især Mikkel Macs fremtidige karriere.
(Foto: Gary Parravani / Formula Racing)
Skulderklap fra baglandet
Også fra stifteren og indehaveren af Formula Racing, den autoriserede forhandler af Ferrari og Maserati, Formula Automobile, er der ikke andet end store klap på skulderen tilovers for de hurtige drenge.
– Selve essensen af Ferrari er motorsport, lød det fra administrerende direktør hos Formula Automobile, Jesper Viskum Schak.
– Som forhandler af Ferrari er vi begæret af motorsporten, og derfor er hele huset enormt stolte af den præstation, drengene har begået.
Med sejren i European Le Mans Series er Formula Racings deltagelse i 24-timersløbet på Le Mans den 18.-19. juni 2016 nu defintivt beseglet.
Formula Racing
Læs mere om: Johnny LaursenMikkel MacEstoril18/10/15 - Estoril - ELMS |