Det danskejede team Scangrip Racing har medvind for tiden, til 24 timers løbet på Silverstone fik teamet årets anden podieplads. Scangrip Racing har i år deltaget i såvel 12 timers løbet på Mugello i marts og det netop overståede 24-timers løb Silverstone, og i begge tilfælde gav det podieplaceringer, nemlig hhv. en 3. plads og en 2. plads i klassen.
12h Mugello
I begge løb kørte bilen uden tekniske problemer af nogen art, bortset fra Silverstone løbet, hvor ABS’en ikke virkede.
”Vi havde for ud for løbet nogle udfordringer med bremserne, herunder ABS’en, som vi trods en total udskiftning af alle ABS følere ikke kunne få til at fungere. Det var ærgerligt, men sådan er det sommetider. Og da ABS’en ikke virkede, fungerede traction control heller ikke, men den bliver nu heller aldrig brugt til langdistanceløb, da den på kort tid vil slide bremserklodserne op”, fortæller teamejer Niels Borum og fortsætter:
”Og på de hurtige TCR biler, hvor en af disse var på podiet i den generelle sejr, er det ikke tilladt at bruge ABS, så ABS er strengt taget ikke nødvendig for at vinde løbet og i øvrigt heller ikke for at få en topplacering, som vi jo fik i løbet.”
Kørerbesætningen til Silverstone var det man kan kalde lidt umage, da de to unge talenter Morten Dons og Frederik Nymark skulle dele bilen med gentleman kørerne Maurice O’Reilley fra New Zealand og Ace Robey fra USA. Det var slet ikke meningen at teamejer Niels Borum skulle have været i bilen, men sådan endte det ikke.
Creventic ville ikke anerkende Ace’s licens fra USA, og Ace måtte derfor kontakte sin amerikanske motorsportsklub i et forsøg på at rede tingene ud og med de indikationer han modtog i løbet af fredagen så det ud til at ville lykkes for ham. Men det gik ikke alligevel, hvilket på grund af tidsforskellen med USA først blev afklaret på selve løbsdagen og Niels Borum blev pludselig 4. kører på bilen.
”Det var et held jeg overhovedet havde taget mit kørerudstyr med og grundet travlhed på arbejdet havde jeg – da jeg ikke regnede med at komme i bilen – slet ikke sat mig op til løbet, endsige sat mig ind i banen. Jeg havde i forvejen på grund af en række vigtige møder måttet udsætte min afrejse fra København til torsdag aften og nåede faktisk kun lige, som en omvendt Batman, at skifte fra jakkesæt til fritidstøj i parkeringshuset i Kastrup lufthavn og så gribe min racertaske og løbe ud til flyet til England. Så det hele blev for mig en lidt stejl indlæringskurve, især fordi jeg til træning om fredagen kun var kortvarigt i bilen”, fortæller Niels Borum og fortsætter:
”Under løbet kom jeg første gang i bilen tidligt lørdag aften og måtte bruge noget af stintet til at lære banen at kende, men holdt alligevel - omstændighederne taget i betragtning - fornuftige tider, og da jeg lavede kørerskift med Morten Dons, begyndte det at regne, og Morten måtte i bilen i regnvejr og i mørke.
Jeg forstår godt hvis Morten synes det var en lidt stor mundfuld, men sådan er det jo, og han gjorde en fantastisk indsats, især taget i betragtning at det var hans første langdistanceløb overhovedet”, og Niels Borum fortsætter:
”Og det var ærgerligt at Maurice O’Reilley måtte sige fra på nattekørslen, det var ikke hensigten, men hvis man føler at man er i risiko for at sætte bilen i hegnet, så synes jeg beslutningen skal respekteres. Maurice havde i modsætning til de to unge kørere betalt fuld pris for sædet, og oven i købet i god tid før løbet, og det at han også dagen efter frafaldt kørertid, grundet udsigt til en podieplads, synes jeg viser noget om hans stil.
Det er aldrig nemt at blande gentleman kørere med unge talenter, de unge talenter vil gerne vinde og gentleman kørerne vil gerne have køretid, for det er jo det de har betalt for. Men med al respekt er jeg da glad for at jeg har været med til at gøre det muligt, også økonomisk, at motorsports-talenter som Morten Dons og Frederik Nymark fik en enorm mængde køretid til Silverstone løbet, herunder alle de vanskelige nattestints, som de begge i et eminent samarbejde klarede eksemplarisk.
Jeg sagde faktisk til dem, at de skulle sige fra, hvis det blev for meget, men det gjorde de ikke, og det tager jeg hatten af for. Jeg er sikker på, at den indstilling nok skal hjælpe dem i deres videre karriere”.
24h Silverstone (Foto: Kim Gripping)
Niels Borum kom i bilen igen søndag formiddag, og kørte stabile tider, og uden at holdet tabte den dyrebare 2. plads i klassen, så det må betragtes som godkendt.
Niels Borum (Foto: Kim Gripping)
Resten af løbet kørte Morten Dons og Frederik Nymark bilen i mål, og ud af et felt på mere end 40 biler, og med 16 biler i klasse A3, er en generel 7. plads og en fastholdt 2. plads i A3 klassen fantastisk flot og Niels Borum udtaler i den forbindelse:
”Langdistanceløb er oftest en rutsjebane af følelser og stemninger, sådan er det bare, det er så at sige langdistanceløbets DNA, og det er det, der gør det hele så intenst. Det er svært at planlægge det hele på forhånd, fordi man aldrig ved hvordan tingene udvikler sig.
Derfor vil jeg også gerne dedikere podiepladsen på 24h Silverstone løbet til Frederik og Morten, de gjorde det begge helt fantastisk. Frederik kørte hurtigste omgangstid af os alle, og han satte som Morten ikke en fod forkert under løbet, trods vanskelige forhold, og bilen havde ikke en skramme ved løbsafslutningen”, og Niels Borum bemærker:
”Og det har også været interessant at følge, hvordan de begge håndterer pressen og de sociale medier, med mange Facebook opslag, Tweets og situationsrapporter til motorsportspressen.”
Scangrip Racing vender i den næste week-end tilbage til teamets hjemmebane, det grønne helvede på Nürburgring, hvor teamet skal køre kvalifikationsløbet til 24h Nürburgring. Her er de to kørere på Scangrip BMW’en, nemlig Niels Borum og medkøreren Jeppe Degnbol, der har kørt VLN løb på Nürburgring sammen med Niels Borum i 2015 sæsonen. Niels Borum fortæller:
”Jeppe har stor erfaring med Nürburgring, og har som jeg A-licens til banen, men har aldrig kørt i mørke på banen, hvilket der bliver mulighed for til kvalifikationsløbet. Så det er en god optakt til 24 timers løbet på Nürburgring i maj, hvor Jeppe skal dele bilen med mig, Michael Eden og Wayne Moore fra New Zealand. Wayne har kørt 24h Nürburgring ikke mindre end 22 gange tidligere og Michael 8 gange tidligere, og i de sidste 4 år sammen med mig, og hvor vi i sidste års løb opnåede en 2. plads i klassen, så det bliver en sammentømret og homogen kørersammensætning, der skal prøve kræfter med det, som mange kalder det hårdeste langdistanceløb i verden”, og fortsætter:
”I de efterhånden rigtig mange 12h og 24h løb vi igennem årene har kørt i Scangrip Racing regi, både på Nürburgring og andre steder i verden, har vi gennemført hver eneste gang, og det er også planen fremover, men alt kan selvfølgelig ske”.
Scangrip Racing har i øvrigt indkøbt endnu en racerbil, nemlig en Mini Challenge, som er under nyopbygning, og bliver leveret medio maj dette år. Bilen skal bruges som reservebil og som indstigningsbil til Nürburgring, som man nu skal have speciel licens til, og hvor man skal starte i en mindre bil i korte langdistanceløb, for først at få B-licens, og først efter en del løb i den mindre bil kan få A-licens, som er nødvendig for at køre 24 timers løb på banen. Tillige er det planen, at bilen vil blive indsat i øvrige langdistanceløb, såfremt der er kørere til det.
Imellem kvalifikations løbet og 24h løbet på Nürburgring skal Niels Borum køre det legendariske Mille Miglia løb i Italien, hvor han i de 4 dage løbet varer, skal dele en 1953 Oldsmobile 88 Rocket med danskeren Christian Daluiso. Der er 400 biler med til løbet, der er verdens største løb for klassiske biler mellem 1927 og 1957.
Scangrip Racing Læs mere om: Frederik NymarkMorten DonsNiels BorumSilverstone03/04/16 - Silverstone - 24H Series |