Det officielle resultat er nu frigivet.
Det betyder dog ikke at dramaet på banen er forsvundet for ret tidligt måtte den førende Porsche #1 udgå efter sammenstød med en anden Porsche fra Gulf Racing. Også Audi "tabte" en bil næsten samtidigt, her var det #8 det gik udover. Til gengæld kom Toyota på podiet med den ene af bilerne. Rebellion var rigtig rimelig godt med. Der var tæt kamp om sejren i P2 klassen hvor 3 biler duellerede om sejren. 41,918 var forskellen på 3 efter 6 timers kørsel, det er da herligt. På nær en enkelt undtagelse - udgået - så lå P2 bilerne indenfor 8 omgange. Vinder blev RGR Sport i Ligier JS P2 foran Extreme Speed i en tilsvarende bil. G-Drive blev nummer tre i en Oreca 05. Alle P2 biler kørte med Nissan motor.
I GTE Pro klassen var det Ferrari der huserede ligesom i de indledende sessioner. Meen Aston Martin #95 viste flaget. Hvor det har været ret skidt inden løbet, så blev der givet gas for alvor i selve løbet. Man var faktisk ikke rigtig ude af podieplaceringerne bortset lige i løbets indledende fase. Det endte op med en tredjeplads og absolut gode point til mesterskaberne.
Den anden "danskerbil" i denne klasse var Dempsey-Proton Porschen med Michael Christensen. Det var bare ærgerligt at det netop var en Porsche han kørte i idag. For det viste sig at flere af 911'erne havde problemer. Det lignede komponent fejl i forreste hjulophæng, og det sendte da også Michael Christensen og hans medkører adskillige placeringer bagud. De fuldførte dog løbet efter reperation og lavere hastighed.
Det danske islæt i GTE Am klassen David Heinemeier Hansson førte løbet sammen med sine medkørere. Faktisk var David Heinemeier Hansson den af kørerne der vel gav det bedste indtryk. At bilen så teede sig mærkeligt som de fleste andre Porscher er en helt anden sag. Også her var det Ferrari der tog sig af det øverste trin på podiet. Aston Martin #98 tog sig af andenpladsen mens Larbre Competition kørte sig frem til tredjepladsen i deres Corvette.
Det endelige resultat efter 6 timer:
|
Pl. |
# |
Kl |
Kørere |
Bil |
Omg |
Tid |
Diff |
|
1 |
7 |
LMP1 |
Marcel FÄSSLER André LOTTERER Benoît TRÉLUYER |
Audi R18 |
194 |
6:01'06.963 |
|
|
2 |
2 |
LMP1 |
Romain DUMAS Neel JANI Marc LIEB |
Porsche 919 Hybrid |
194 |
6:01'53.028 |
46.065 |
|
3 |
6 |
LMP1 |
Stéphane SARRAZIN Mike CONWAY Kamui KOBAYASHI |
Toyota TS050 - Hybrid |
193 |
6:01'07.616 |
1 Omg |
|
4 |
13 |
LMP1 |
Mathéo TUSCHER Dominik KRAIHAMER Alexandre IMPERATORI |
Rebellion R-One - AER |
183 |
6:01'24.784 |
11 Omg |
|
5 |
12 |
LMP1 |
Nicolas PROST Nelson PIQUET JR Nick HEIDFELD |
Rebellion R-One - AER |
181 |
6:01'13.867 |
13 Omg |
|
6 |
43 |
LMP2 |
Ricardo GONZALEZ Filipe ALBUQUERQUE Bruno SENNA |
LIGIER JS P2 - Nissan |
179 |
6:02'08.750 |
15 Omg |
|
7 |
31 |
LMP2 |
Ryan DALZIEL Luis Felipe DERANI Christopher CUMMING |
LIGIER JS P2 - Nissan |
179 |
6:02'40.804 |
15 Omg |
|
8 |
26 |
LMP2 |
Roman RUSINOV Nathanaël BERTHON René RAST |
Oreca 05 - Nissan |
179 |
6:02'50.668 |
15 Omg |
|
9 |
36 |
LMP2 |
Gustavo MENEZES Nicolas LAPIERRE Stéphane RICHELMI |
Alpine A460 - Nissan |
178 |
6:02'00.231 |
16 Omg |
|
10 |
42 |
LMP2 |
Nick LEVENTIS Danny WATTS Jonny KANE |
Gibson 015S - Nissan |
177 |
6:01'43.486 |
17 Omg |
|
11 |
45 |
LMP2 |
Matthew RAO Richard BRADLEY Roberto MERHI |
Oreca 05 - Nissan |
177 |
6:02'41.276 |
17 Omg |
|
12 |
35 |
LMP2 |
David CHENG Ho-Pin TUNG Nelson PANCIATICI |
Alpine A460 - Nissan |
176 |
6:01'30.683 |
18 Omg |
|
13 |
37 |
LMP2 |
Vitaly PETROV Kirill LADYGIN Victor SHAYTAR |
BR01 - Nissan |
176 |
6:02'40.593 |
18 Omg |
|
14 |
30 |
LMP2 |
Scott SHARP Ed BROWN Johannes VAN OVERBEEK |
LIGIER JS P2 - Nissan |
175 |
6:02'50.333 |
19 Omg |
|
15 |
4 |
LMP1 |
Simon TRUMMER Oliver WEBB James ROSSITER |
CLM P1/01 - AER |
172 |
6:01'41.323 |
22 Omg |
|
16 |
27 |
LMP2 |
Nicolas MINASSIAN Maurizio MEDIANI |
BR01 - Nissan |
171 |
6:02'39.011 |
23 Omg |
|
17 |
5 |
LMP1 |
Anthony DAVIDSON Sébastien BUEMI Kazuki NAKAJIMA |
Toyota TS050 - Hybrid |
170 |
6:01'27.956 |
24 Omg |
|
18 |
71 |
GTE Pro |
Davide RIGON Sam BIRD |
Ferrari 488 GTE |
167 |
6:02'16.062 |
27 Omg |
|
19 |
51 |
GTE Pro |
Gianmaria BRUNI James CALADO |
Ferrari 488 GTE |
166 |
6:01'44.900 |
28 Omg |
|
20 |
95 |
GTE Pro |
Nicki THIIM Marco SØRENSEN Darren TURNER |
AM Vantage V8 |
166 |
6:02'18.684 |
28 Omg |
|
21 |
67 |
GTE Pro |
Marino FRANCHITTI Andy PRIAULX Harry TINCKNELL |
Ford GT |
165 |
6:02'50.140 |
29 Omg |
|
22 |
66 |
GTE Pro |
Billy JOHNSON Stefan MÜCKE Olivier PLA |
Ford GT |
165 |
6:02'51.255 |
29 Omg |
|
23 |
83 |
GTE Am |
François PERRODO Emmanuel COLLARD Rui AGUAS |
Ferrari F458 Italia |
163 |
6:02'09.837 |
31 Omg |
|
24 |
98 |
GTE Am |
Paul DALLA LANA Pedro LAMY Mathias LAUDA |
AM Vantage V8 |
162 |
6:01'58.093 |
32 Omg |
|
25 |
50 |
GTE Am |
Yutaka YAMAGISHI Pierre RAGUES Paolo RUBERTI |
Chevrolet Corvette C7 |
161 |
6:02'47.302 |
33 Omg |
|
26 |
77 |
GTE Pro |
Richard LIETZ Michael CHRISTENSEN |
Porsche 911 RSR (2016) |
154 |
6:01'11.429 |
40 Omg |
|
27 |
78 |
GTE Am |
Christian RIED Wolf HENZLER Joël CAMATHIAS |
Porsche 911 RSR |
154 |
6:02'15.767 |
40 Omg |
|
28 |
88 |
GTE Am |
Khaled AL QUBAISI David HEINEMEIER HANSSON Klaus BACHLER |
Porsche 911 RSR |
153 |
6:01'24.595 |
41 Omg |
|
29 |
97 |
GTE Pro |
Richie STANAWAY Fernando REES |
AM Vantage V8 |
151 |
5:33'57.232 |
43 Omg |
|
30 |
44 |
LMP2 |
Tor GRAVES Will STEVENS James JAKES |
Oreca 05 - Nissan |
129 |
4:51'09.873 |
65 Omg |
|
31 |
1 |
LMP1 |
Timo BERNHARD Mark WEBBER Brendon HARTLEY |
Porsche 919 Hybrid |
70 |
2:01'46.130 |
124 Omg |
|
32 |
8 |
LMP1 |
Lucas DI GRASSI Loïc DUVAL Oliver JARVIS |
Audi R18 |
69 |
2:02'51.810 |
125 Omg |
|
33 |
86 |
GTE Am |
Michael WAINWRIGHT Adam CARROLL Ben BARKER |
Porsche 911 RSR |
56 |
2:01'43.215 |
138 Omg |
|
Læs mere om: Silverstone17/04/16 - Silverstone - FIA WEC - FIA VM |