Nissan er i højeste gear frem mod Le Mans 2016 Nissan og NISMO dominerede LM P2-klassen ved 24-timers-løbet med 19 ud af de 20 øverste pladser på dagens tidstagningskort.
Nissan leverer motoren til 33 % af alle bilerne i dette års Le Mans, og de 4,5-liters motorer med 450 hk har nu gennemført 1.431 omgange på Circuit de la Sarthe – sammenlagt 19.503 km i 2 heat af 4 timers varighed.
Den franske superkører Tristan Gommendy opnåede bedste tid for Eurasia Motorsport i deres Oreca-karrosseri med Nissan motor.
Signatech Alpine-teamet fik andenhurtigste tid foran G-Drive Racings Oreca med nr. 26.
Nissans Super GT Championship-vinder Tsugio Matsuda vendte i går tilbage til Le Mans for at forberede sig til løbet med sidste års LM P2-vindere KCMG.
Matsuda har tre gange tidligere kørt løb for KCMG. Han sluttede på andenpladsen på Silverstone i 2014, og samme år vandt han på Circuit of the Americas i FIA World Endurance Championship.
(Foto: Nissan)
Nissan sigter mod at afslutte LM P2-æraen med endnu en sejr i Le Mans Nissan har været dominerende i LM P2-klassen siden sin debut i 2011, og i 2016 indtil nu viser de forskellige teams med NISMO-teknologi, at de stadig forbedrer deres præstationer.
2016-Sæsonen bliver sidste løbsår for VK-motoren, fordi de nye LM P2-regler omfatter en regel om motor fra samme mærke fra næste sæson.
Siden sin debut i første runde af Intercontinental Le Mans Challenge på Sebring International Raceway har Nissan vundet 61 ud af 66 racerløb i ILMC, FIA World Endurance Championship og den europæiske Le Mans-serie – en imponerende sejrsrate på 92 %.
Sidste sæson vandt Nissan FIA WEC-mesterskabet med G-Drive Racing, den europæiske Le Mans-serie med Greaves Motorsport og den fjerde sejr i 24-timers-løbet i Le Mans med KCMG.
Nissan motoren er blevet så dominerende i FIA WEC, at alle deltagende teams i LM P2-klassen i 2016 har valgt NISMO-motoren.
Foruden de 20 biler, der deltager i 24-timers-løbet i Le Mans, leverer Nissan også motor til alle 22 LM P3-prototyper, der deltager i optaktsløbet "Road to Le Mans”, som køres lørdag morgen, inden der vinkes med det grønne flag til 24-timers-løbet.
Chris Hoy er klar til sin Le Mans-debut efter en succesfuld test Hoy, Pizzitola, Munemann og Algarve Pro-teamet skal til administrativ gennemgang (14:50) og teknisk gennemgang (15:30) i Le Mans mandag den 13. Juni, før de første gang kører på banen onsdag den 15. juni.
Den olympiske cykellegende Sir Chris Hoy er klar til sin debut i 24-timers-løbet i Le Mans efter en succesfuld dag bag rattet ved den årlige Le Mans-testdag på Circuit de la Sarthe i går.
Hoy skal køre i LM P2-klassen i sin debut i 24-timers-løbet, hvor han skal køre for Algarve Pro Racing sammen med Renault-Nissan alliancekøreren Andrea Pizzitola og den engelske racerkører Mike Munemann i deres Ligier med Nissan teknologi.
Klassevinderen fra 2015-udgaven af LM P3-klassen i den europæiske Le Mans-serie gennemførte 30 omgange/408,88 km på den legendariske Le Mans-bane som en del af hans forberedelser til at blive den første medaljevinder fra et sommer-OL til at deltage i det klassiske franske udholdenhedsløb.
(Foto: Nissan)
”Bilen kørte helt fejlfrit” Banen var ret grøn og glat til at starte med, men jeg var alligevel rigtig glad for mine omgangstider, og jeg kunne give fuld gas og levere hurtigere og hurtigere tider”, fortalte Hoy.
”Det er skønt at være tilbage på denne bane – den er fantastisk. Jeg glæder mig til løbsweekenden, og jeg har ikke særlig stor fokus på resultaterne. Jeg forsøger bare at gøre mit bedste.”
Efter at være blevet den mest succesfulde engelske OL-deltager nogensinde ved OL i London i 2012 trak Hoy sig tilbage fra cykelsporten året efter, hvor han i stedet begyndte at koncentrere sig om sin ”hobby” bag rattet.
I forbindelse med sin rolle som sponsor for Team GB Olympic kørte Hoy første gang for Nissan i British GT Championship i 2014 i en Nissan GT-R NISMO GT3. Han har været igennem et intensivt kørerudviklingsprogram, som er udviklet til at forvandle deltagerne i det succesfulde GT Academy fra ”gamer til racerkører” – programmet, der udvikler professionelle kørere.
Hoy opnåede en podieplads in sin første sæson og kvalificerede sig sidste år til at køre i den europæiske LE Mans-serie i den nye LM P3-prototypeklasse med Nissan teknologi.
Hoy vandt sammen med sin medkører Charlie Robertson tre ud af sine første fire løb for Team LNT i en Ginetta med Nissan teknologi og sikrede sig dermed titlen som bedste kører i LM P3.
Kalender
4.-5. juni
Testdag forud for 24-timers-løbet i Le Mans
11.-12. juni
Det japanske formel 3-mesterskab, Suzuka, Japan
12.-13. juni
Administrativ og teknisk gennemgang ved 24-timers-løbet i Le Mans
18.-19 juni
24-timers-løbet i Le Mans
Australian Supercars, Hidden Valley, Darwin, Northern Territory
Nissan Micra Cup, Autodrome St-Eustache, Quebec, Canada
25.-26 juni
Blancpain GT Series Endurance Cup, Circuit Paul Ricard, Frankrig
Pirelli World Challenge, Road America, WI, USA
Video Daytona, Le Mans, Spa-Francorchamps og Nürburgring - vi elsker 24-timers-løb. Tag et kig tilbage i tiden med højdepunkter fra Nürburgring, hvor vi ikke kun har kæmpet mod over 150 konkurrenter, men også mod regn, tåge, vind og hagl!