Mikkel Gregersen har allerede kørt sæsonens første pokaler i hus, inden sæsonfinalen i OK Mobil 1 Danish Supertourisme Turbo.
Ved den 6. afdeling på Padborg Park opnåede teamet endda sæsonens hidtil bedste resultater.
Mikkel Gregersen kører for det lille familieteam, Joko Motorsport, fra Kolding.
Mikkel er forholdsvis ny indenfor motorsport. Lidt utraditionelt har han aldrig kørt gokart, så han sprang direkte ind i asfaltbanesporten. Han startede i 2014 med at køre en kombination af Yokohama 1600 Challenge og Youngtimer. I begge serier deltog han i en rapsgul Honda CRX, som med den karakteristiske farve altid var nem at genkende på banen.
På trods af den manglende erfaring i forhold til konkurrenter kørte han allerede adskillige pokaler hjem i debutsæsonen i begge klasser.
(Foto: JJ Media)
I 2015 fortsatte fremskridtet, og ved flere løbsweekender blandede han sig helt i toppen, hvor det bl.a. ved sæsonens 3. afdeling blev til karrierens første sejr. Samme sæson blev det også til en sejr i Danish Endurance Championship i en Renault Clio.
Samme Renault Clio sad Mikkel Gregersen også bag rattet i ved Dubai 24 timers løbet i januar 2016. Bilen i sig selv manglende desværre fart i forhold til mange af konkurrenterne. Men Mikkel imponerede endnu engnag bag rattet, og kørte nogle fænomenale tider – især i nogle lange nattestints som han kørte.
Til 2016 valgte Joko Motorsport at skifte klasse, og valget faldt på DST. En af de absolutte topbiler fra 2015 sæsonen blev tilknyttet teamet, og udover mekanikerne Torben Jørgensen og Jønne Krabbe som også havde skruet på Honda’en, blev Lars Jepsen og Kenneth Thomsen også tilknyttet teamet. Både Torben, Jønne og Kenneth har stor erfaring som mekanikere på racerbiler, og har tidligere bl.a. også serviceret DTC biler. Til at holde sammen på det hele, har teamet Norbert Gregersen som teamchef, der også er far til Mikkel.
(Foto: JJ Media)
Mens frosten stadig bed i jorden, og banen knapt nok var blevet ryddet for sne, startede teamet testarbejdet forud for sæsonen. De viste på forhold at der skulle køre rigtig mange omgange for at finde den rigtige opsætning på bilen, og derudover skulle Mikkel vende sig til baghjulstræk i stedet for forhjulstræk i de tidligere biler.
Der blev kørt rigtig mange omgange på Padborg Park, og slidt rigtig mange dæk og bremseklodser, inden at sæsonen startede den 1. maj.
Debutweekenden blev en hård udfordring for teamet, men til trods for det, blev det allerede til en generel 8. plads i weekendens 2. heat, hvilket var over al forventning for debuteten.
(Foto: JJ Media)
Herefter fulgte 2 weekender, hvor tekniske problemer forhindrede topresultater, men på Rudskogen i juni måned vendte heldet og sæsonens første pokal kom i hus. Det var den perfekte afslutning inden sommerferien, da det mest af alt havde været op ad bakke for det lille team indtil da i sæsonen.
Farten blev taget med på Ring Djursland efter sommerferien, hvor der kom endnu flere gode point på kontoen, og med en test forud for Superdæk Night Race følte teamet sig også godt rustet til denne weekend.
Superdæk Night Race var den 6. afdeling af OK Mobil 1 Danish Supertourisme Turbo, og blev kørt på Padborg Park.
Lørdag middag startede den første træning. Mikkel klagede over at bilen ikke helt kørte som den skulle, men da der blev kørt på meget gamle dæk i træningen, blev det kun til småjusteringer forud for 2. træning.
(Foto: JJ Media)
Med andre dæk på bilen, blev der pillet næsten et sekund af omgangstiderne i den gule bil med nummer 23 på siden! Imponerende hvor meget at dæk har at sige på sådan et 300 hestekræfters monster, der vejer lige under 1000kg.
Alt var dog ikke lutter glæde, i teamet, da der blev konstateret at der var slør i baghjulslejet. Da man ikke kunne nå at skifte det inden kvalifikationen, blev det besluttet kun at køre få omgange i kvalifikationen, men så til gengæld give den max gas i de omgange.
Og gas, det blev der virkelig givet. 14. hurtigste tid ud af de 19 kørere, og med ny personlig bedste tid på banen, gav det ekstra motivation for teamet til at komme i gang med udskiftningen af baghjulslejet inden heat 1.
(Foto: JJ Media)
Da starten gik på heat 1, blev det til en helt fantastisk start for Mikkel, som havde kørt sig helt op på 8. pladsen allerede på første omgang! Der kom dog safety car ud på grund af nogle konkurrenters uheld, og det gjorde at hele feltet blev samlet igen. En konkurrent havde ikke set at der var kommet safety car på banen, så han kørte op i bagenden på Mikkels bil og ødelagde defuseren, hvilket betød at bilen ikke længere var så hurtig som den skulle være. Da feltet blev givet frit igen, blev der kæmpet alt hvad han kunne, men måtte desværre se nogle konkurrenter smutte forbi, mens han kæmpede med den langt fra optimale bil. Alligevel blev det til en god 11. plads og 3. plads i Am Cup.
Til heat 2 skulle der startes fra 11. startposition. Allerede nu var mørket begyndt at falde over banen, så der kom pludselig helt nye udfordringer for kørerne med at finde bremsepunkter, som man ellers var vant til at se i dagslys.
Der blev skubbet rigtig meget midt i feltet, og det betød desværre at Mikkel Gregersen røg allerbagerst i feltet. Men han fik kæmpet sig flot op gennem feltet igen, og sluttede på en samlet 13. plads og 4. plads i Am Cup.
(Foto: JJ Media)
Heat 3 skulle køres i totalt mørke. Fra 13. startposition skød Mikkel hurtigt frem og erobrede 9. pladsen i adskillige omgange. Der blev gået til stålet som altid, og det betød at placeringerne bølgede frem og tilbage adskillige gange under de 13 omgange.
Men da det ternede flag faldt, var det til vild jubel fra Joko Motorsport. Sæsonens bedste løbsresultat var kørt hjem med en meget flot generel 7. plads og en rigtig fin 2. plads i Am Cup, som også var den bedste placering hidtil.
(Foto: JJ Media)
Samtidig er Mikkel avanceret op på 2. plads i AM Cup mesterskabet, hvilket giver et endnu breddere smil i teamet.
Målene for 2017 er ikke helt deffinerede endnu. Forhåbentlig kan det blive til endnu en sæson i DST, men hvis der byder sig en mulighed med noget langdistance ræs, er det også en mulighed, da den ultimative drøm for Mikkel Gregersen er 24 timers løbet i Le Mans.
Men lige nu er der fuldt fokus mod finalen i OK Mobil 1 Danish Supertourisme Turbo, som skal køres den 8.-9. oktober på Padborg Park. Her skal sæsonens afsluttes med manér, hvor 2. pladsen skal forsvares – og så kunne det jo være sjovt at afslutte med at få den helt store pokal med hjem til pokalskabet i Kolding.
Joko Motorsport
JJ Media Læs mere om: Mikkel T L GregersenPadborg Park03/09/16 - Padborg Park - Danish Supertourisme Turbo |