Den unge odensianske racerkører kan dårligt få armene ned efter tirsdagens test på Circuit de Catalunya i Spanien: Det blev sensationelt til andenhurtigste tid blandt 12 testende LMP3-racere, foran blandt andet vinderne af European Le Mans Series i år. Nu sætter Martin jagten ind på en sponsor, der vil være med fremme i feltet. Testen fandt sted i Keo Racings Ligier JS P3, som det danske team håber at kunne bemande med en stærk dansk kørerbesætning i deres indsatser i European Le Mans series i 2017. Og efter tirsdagens lynhurtige testtider bekræfter Keo Racing, at Martin Vedel kan blive én af dem.
På rekordtid fandt Martin Vedel sig til rette i den lynhurtige Ligier og satte tirsdag næsten alle de erfarne kørere i serien på plads med en kanontid i træningen. (Foto: Steen Mortensen)
Martin selv er begejstret: ”Keo Racing er et superkompetent team, og befandt mig straks godt i deres hænder. Teamkammeraten Johan Jokinen delte både viden og erfaringer med mig, og som tiderne viser, så vænnede jeg mig hurtigt til bilen. Den er med sin downforce sindssygt hurtig, og at det gik så godt første gang i bilen og første gang på banen - det giver virkelig blod på tanden”.
Men den hurtige Martin Vedel har jo allerede skrevet kontrakt med Prego Racing om en fuld sæson i Danish Supertourisme Turbo (DST) i 2017 – og det med mesterskabet for øje. Hvad så nu? Ganske enkelt: Da LMP3-testen viste at Martin også hér havde fart nok til noget stort, så har han lagt en masterplan for de næste to racersæsoner: I 2017 udvider han de planlagte løb i DST med 2-3 udvalgte løb for Keo Racing i 24H Endurance series i 2017 og så er planen i 2018 at køre en fuld sæson for Keo Racing.
Martin mener, at den ekstra erfaring fra kørslen i LMP3-bilen bliver en fordel for ham i den danske serie: ”Jeg kan mærke, hvordan den hurtigere bil har rykket mine grænser, og på testdagen har jeg lært helt nyt om både køreteknik og fysik. Det kan jeg uden tvivl omsætte i mere fart, når jeg kommer ud i den nye DST-racer”, siger han selvsikkert.
Nu gælder det så jagten på sponsorer, der kan gøre den udvidede sæson mulig i år og en fuld europæisk indsats næste år. Her er han også fortrøstningsfuld: ”Jeg kører jo DST for at vinde i Danmark og med sædet hos Keo Racing har jeg også et internationalt sigte at tilbyde sponsorer – og farten, jamen den er der jo!”.
Testdagen fortsætter onsdag og det gør sponsorjagten også.
Claus Ebberfeld ViaRETRO.com Læs mere om: Martin Vedel Mortensen |