Der skete store ændringer i placeringerne for de danske deltagere, da de to sidste skrappe specialstrækninger nord for Monaco blev skudt i gang natten til onsdag.
Der var store forventninger til Toni Hansen, Horsens, og Per Brodersen, Lem Stationsby ved Ringkøbing, da turen mod højderne blev indledt kl. godt 21 i aftes, men de øvrige deltagere ville noget andet. Per Brodersens siger det enkelt med denne udtale: ”Vi fik regulær BANK på prøverne i går aftes, så det ændrede hele stillingen da alle var i mål. Det blev biler med mange HK og de hurtigste af de små biler med lavere hastighed, som indtog de fleste pladser i Top 10”
Toni Hansen og Per Brodersen kom godt over rampen ved mål i Monaco tidligt onsdag morgen (Foto: Viggo Johansen)
Toni Hansen, med Per Brodersen som co-driver, havde ellers længe ligget til en top-5 placering, og førte endda det 20. Rally Monte Carlo ved midtvejspausen i Valence i lørdag aften. Nu måtte de se sig henvist til en 11.
”Vi er skuffede, men en 11. plads i det felt der var tilmeldt i år, er flot, og vi bør være tilfredse, selvom vi havde satset på en top-5 placering. Vore konkurrenters biler har blot væsentligt flere hestekræfter at gøre med, når det går stejlt op mod de høje bjergtinder i alperne”, slutter Per Brodersen.
Lars Hindsgaul og Arne Pagh på den berømte Col dé Torini, hvor der i år var snefrit, men vådt (Foto: Viggo Johansen)
De øvrige danskere der startede fra Nærum, var rykket lidt op og ned på skalaen, da resultatlisten blev offentliggjort her til morgen. Slutplaceringerne for de danske svende blev:
11. plads - Toni Hansen, Horsens og Per Brodersen, Lem Station
73. plads – Kenneth Simonsen, Charlottenlund og Otto Kristensen, Tune
91. plads – Lars Hindsgaul, Assens og Arne Pagh, Middelfart
92. plads – Jens Gandrup Jørgensen, Odense og Kristian Flensbak Jørgensen, Aarhus
127. plads – Lars Bækkelund, Horsens og Jan Østergaard, Horsens
217. plads – Peter Karlsen, Holbæk og Erik Rasmussen, R.
Jens Gandrup Jørgensen og Kristian Flensbak Jørgensen nåede i mål, uden egen skyld, med buler, og ses her på Col dé Turini. (Foto: Viggo Johansen)
Tilbagemeldingerne fra alle deltagerne tyder på at alle har haft et godt rally, om end med diverse udfordringer undervejs. Der har både været små afkørsler, selv uforskyldte buler, lidt teknik og mekanik der har drillet, og tilskuere der har gjort det vanskeligere, ved at skovle sne ud på vejbanen, hvor man ellers forventede at det var tørt.
Peter Karlsen og Erik Rasmussen dumpede på grund af tekniske problemer langt ned i rækken, men kæmpede sig igennem, så de kunne klatre op over Col dé Turini. (Foto: Viggo Johansen)
Alt i alt har det været et godt Rally Monte Carlo Historique. Når deltagerne har sundet sig lidt, fået lidt søvn og føler sig udhvilet efter 6 lange døgn i bilen, er de nok klar til at tage en ny tørn bag rattet, når det 21. Rally Monte Carlo Historique skydes i gang i januar 2018.
Lars Bækkelund og Jan Østergaard (Foto: Viggo Johansen)
Viggo Johansen Læs mere om: Monte Carlo01/02/17 - Monte Carlo - Rally Monte-Carlo Historique |