Thomas Raldorf har i år skiftet sin Honda City ud med en Porsche 997 GT3 Cup bil fra 2007, og er derfor ogsaa rykket op i Supercar GTC klassen i 2017.
Der var store forventninger til ham i den første weekend da han tidligere har vundet “Supercar team mesterskabet”.
“Jeg var ikke helt sikker paa hvor i feltet vi lå da jeg ikke havde fået kort en eneste omgang i bilen inden race weekenden”.
“Jeg mente at vi nok skulle ligge i top 5 når vi havde haft et par dages træning i bilen. Men at det nok ville blive svært at kæmpe med om en sejr allerede den første weekend”.
“Jeg blev dog meget positivt overrasket, og følte mig hurtigt godt tilpas i bilen”.
Thomas fik da også en del uventet hjælp da “Earl Bambers” bror “Will Bamber” kiggede forbi pitten den første test dag. Da det ikke var en del af selve løbs weekenden, kunne vi bede Will Bamber om at teste bilen for os.
(Foto: Motorsportfans.in.th)
Will som lige havde vundet Porsche Carrera Cup Asia løbet i Kina ugen forinden, hoppede i bilen og kørte 5 omgange. Han kom i pit og bad om et par justeringer for at få den til at køre bedre og satte så samtidtigt en tid på 1.45.3 som Thomas kunne sigte efter.
Data logging viste at Thomas skulle give den en del mere gas rundt i sving 4 for at matche Will Bamber’s omgang, (16 km/t) så det blev der så arbejdet på. Der var også en del andre sving hvor Thomas kørte svingene som en forhjulstrækker istedet for en 997’er, så det blev der også rettet op på.
Thomas satte hurtigt tiden i kvalifikationen og lå P1 det meste af kvalifikationen, men droppede i den sidste del til P3. Med beskeden P3 fra pitten, blev der givet alt på den sidste omgang og i første sector var han hurtigst af alle, men i sector 2 mistede han lidt tid og forblev P3 til første løb.
“Jeg satsede lidt for hårdt og mistede røven i sving 5 og 6.”
Datalogging viste at han på daværene tidspunkt lå næsten 1 sekund foran køreren som fik Pole.
Selvtilliden fik et stort boost, da han samtidtigt havde slået tiden “Will Bamber” havde sat. Selv med fejlene i sving 3 og 4 kom han over stregen i en tid på 1.45.0
“Jeg var begyndt et fole mig rigtigt godt hjemme I bilen”.
Race 1:
“Jeg tog starten efter et par omstarter og kørte stabile hurtige omgange og åbnede hurtigt et forspring på 3 sekunder ned til nummer 2”.
“Jeg følte jeg havde alt under control indtil der var 3 omgange tilbage”.
Pludselig lyste der en knap i mit instrumentbord, og bilen mistede fart, og der stod nu “Low fuel pressure” i mit MOTEC display.
På en omgang mistede han sit forspring, og resten af løbet skulle der kæmpes med næb og klør for at holde de andre hurtigere biler bag ham. Der blev kørt side om side i flere sving. og han blev overhalet ned af langsiden, for så at udbremse sin konkurrent igen ind i svinget.
“Jeg fik ikke rigtigt lukket døren i sving 5, så han kom op på min inderside, og på vejen ud rammer han mig så og jeg beslutter at undvige for ikke at beskadige bilen”.
(Foto: Chatchawal Hemwon)
Idet Thomas undviger kommer han også udenfor sin normale linje og så bliver det glat.
“Jeg mistede røven med det samme og der var intet at gøre”
Thomas røg af på sidste omgang kun 6 sving før målet efter at have ført hele løbet.
Han kom dog i mål som nummer 5 og fik en del gode points med sig.
Om aftenen blev både benzinfilteret samt benzinpumpen skiftet for at løse problemet. Bilen havde 37 ltr ombord efter løbet men for at være sikker blev den fyldt helt op til Race 2.
Hans fejl fra Q1 blev ikke gentaget I Q2, og til Race 2 startede Thomas fra Pole.
Race 2:
“Jeg tog starten uden problemer men et stort uheld i sving 1 betød at Safety bilen kom på banen”.
Da løbet igen blev skudt igang, strøg Thomas aftsted og på første omgang havde han allerede et hul på 3 sekunder som hurtigt blev udbygget til 5 sekunder.
Med 3 omgange tilbage lyste det igen i instrument bordet og han mistede meget fart. Hans Motec Display sagde igen “Low fuel pressure”.
“Vi var nede og køre 19 km/t langsommere på langsiden så jeg vidste at jeg ikke ville kunne holde ham bag ved mig, da han allerede hentede næsten 5 sekunder på en omgang. Jeg lod ham derfor komme forbi uden at miste noget tid og gik så efter andenpladsen”.
(Foto: Motorsportfans.in.th)
Thomas sluttede på andenpladsen og kom i sin første weekend paa podiet og ligger nummer 2 i mesterskabet. Næste løb bliver kørt den 1 og 2 Juli i Bangsaen som er et gadeløb cirka 50 km nord for Pattaya og 80 km syd for Bangkok.
Vi arbejder på at få et “Live streaming kamera” sat i bilen så vi kan streame til vores
Facebook side
Som en lille ekstra kuriositet oplyser Thomas Raldorf at han kommer til Danmark for køre med i CHGP i en BMW 2002 Tii venligst muliggjort af Johnny Willumsen.
TRMotorsport
Læs mere om: Thomas Raldorf |