Der var masser af udfordringer i bakkerne for Omotorsport, da den 3. afdeling af Yokohama 1600 Challenge blev kørt på Ring Djursland.
Med en DIF Danmarksmesterskabs føring i bagagen og 50 kg succesballast i passagersædet, vidste teamet fra Låsby, at det ikke ville blive nogen nem weekend for deres kører, Brian Johannesen.
Banen har adskillige meters højdeforskel, hvilket gjorde at den lille Suzuki Swift Sport med nummer 66 skulle arbejde ekstra hårdt med succesballasten monteret, men teamet var alligevel fortrøstningsfulde i forhold til at det nok skulle lykkes.
(Foto: JJ Media)
Sæsonens to første weekender er sluttet med en 3. og en 4. plads, og med føringen i mesterskabet, har teamet allerede bevist, at der er fart i den nye bil.
Træningen startede lørdag morgen klokken 8.00, og her satte Brian 7. hurtigste tid. Der blev prøvet mange forskellige linier ude på banen, for at se hvad der var bedst. Teamet lavede en lille justering på bilen til kvalifikationen, i forhåbning om at det ville give det sidste, til at kunne kæmpe med om de forreste startplaceringer.
Normaltvis er der godt med smil på hos Omotorsport, men kvalifikationsresultatet gav dybe panderynker hos både Brian og hans mekanikere. I stedet for at finde tid i forhold til træningen, kørte bilen nu langsommere, og det resulterede blot i 11. startposition.
Sektortider blev analyseret, bilen blev kontrolleret for evt. fejl. Efter at have gennemgået alting minutiøst, blev konklusionen, at der skulle ske noget drastisk til heat 1 dagen efter. Bilens setup blev markant ændret – for hvad havde teamet at tabe? Det kunne stort set kun gå fremad, og udfordringer er til for at blive løst.
(Foto: JJ Media)
Så hen på aftenen var det gjort, og alle i teamet ventede derefter på morgendagen, for at se om det havde båret frugt eller det ville være status quo.
Da de 5 røde lamper slukkede til heat 1, blev det en rigtig fin start for Brian Johannesen. 2 placeringer var allerede vundet inden den første omgang var slut, og herefter gjaldt det bare om at komme så langt frem som muligt. Der blev forsøgt overhalinger, og samtidig skulle der forsvares for bagvedkørende. En balancegang som ikke altid er nem, men det blev mestret til perfektion.
Da det ternede flag kom ud, efter 16 hæsblæsende omgange, var det nu et fint 8-tal der stod udfor Brians navn på resultatlisten. Fin fordi det betød Pole Position til heat 2.
Ændringerne havde båret frugt, så der blev forsøgt lidt mere i samme retning til weekendens andet løb, for at se om der kunne weekendens bedste tid fra heat 1 kunne forbedres yderligere.
(Foto: JJ Media)
Det blev til en udmærket start for Brian, men der var virkelig skub på manden, som havde startet 2’er. Så desværre måtte Brian afgive føringen ved afslutningen på første omgang, men forsøgte i stedet på at hægte sig på. Den taktik holdt også et godt stykke tid, inden at kørerne på 3. og 4. pladsen begyndte at ånde ham kraftigt i nakken. De kørte med 2 helt andre bilmodeller, og hver kører og hver bil har sine forcer forskellige steder på den kuperede bane. Så ud af et sving trak Brian væk, mens de så indhentede ham i andre svingkombinationer.
To omgange før mål måtte han desværre se sig passeret, og en pokal forsvinde 0,7 sekunder ud i horisonten.
(Foto: JJ Media)
Men selv en 4. plads indeholder masser af gode point, så selvom mesterskabsføringen gik tabt i heat 1, indtager Brian Johannesen trods alt 2. pladsen i mesterskabet, og der er blot 7 point op til førstepladsen igen. Og meget kan nå at ske i de resterende 5 afdelinger af dette års mesterskab.
Det næste løb bliver en helt ny oplevelse for Omotorsport. Tyske Lausitzring ligger asfalt til den 4. afdeling af Yokohama 1600 Challenge. Banen er 50% længere end de danske baner, og løbsdistancen i sig selv er også blevet udvidet til denne ene afdeling. Så der er mange ubekendte til den weekend.
En ting er dog sikkert – næste gang skal der kun 20kg succesballast i bilen – og – Omotorsport er klar til at kæmpe videre for fuld kraft!
Omotorsport
JJ Media Læs mere om: Brian JohannesenRing Djursland11/06/17 - Ring Djursland - 1600 Challenge |