Formel 1   31/01/03

Valencia test - torsdag
Dag 3
Under gårsdagen testkørsler på Valencia banen var det igen McLaren Mercedes teamet som satte teten på den spanske bane. Skotten David Coulthard var den eneste som kom under 1:11.000 grænsen med tiden 1:10.997.

Men McLaren teamet er traditionen tro, noget tilbageholdende med at fortælle hvad deres testprogram indeholder, men det ser ud til at teamet er godt på vej, idet vi bør huske at der stadig er tale om en opgraderet udgave af sidste års MP4-17, og det er stadig uvist hvornår teamet fra Woking vil præsenterer deres nye model som formentlig vil få betegnelsen MP4-18. Men som det ser ud lige i øjeblikket må vi sige at det går godt for McLaren.

Det var straks mere overraskende at Heinz Harald Frentzen satte dagens næsthurtigste tid og at den kun var 0.132 sek. Langsommere end den sat af David Coulthard. Tiden ligger godt i tråd med Peter Saubers udtalelse om at C22 er "Saubers best ever F1 car". Ifølge kilder i teamet er den imponerende tid, resultatet af et forbedret aerodynamisk set-up som teamet fik leveret fra fabrikken i Hinwil onsdag eftermiddag. Om dagens meget positive resultat sagde Ing. Jacky Eeckelaert:
"Vi planlage at benytte begge biler under dagens test (torsdag) og begge biler var forsynet med de seneste mekaniske og aerodynamiske forbedringer, som vi modtog i går (onsdag). Vejret var meget gunstigt her til morgen, men vi mistede desværre en del tid da begge biler fik transmissions problemer op til middag, som vi måtte analyserer før vi sendte bilerne tilbage på banen. Heldigvis var begge kørere i stand til at genoptage testprogrammet om eftermiddagen."
Nick Heidfeld som også havde en ganske god dag, kunne dog ikke helt matche sin teamkollegas og Heidfeld var 0.309 sek. langsommere end Frentzen, men den unge tyskers tid var alligevel dagens femte hurtigste.

Ferraris tredje dag på Valencia banen vil ikke gå over i historien, for hvad angår Ferrari var der tale om en dag med meget beskedne resultater. Rubens Barrichello som sluttede dagen som bedste Ferrari kører, måtte "nøjes" med dagens fjerde bedste tid.
Og værre gik det for Michael Schumacher som endda måtte en tur af banen. Årsagen til uheldet var ikke kendt i går aftens, men Schumacher selv mente at det kunne have noget med skiftende vindretninger at gøre.
Ferraris testkører Luca Badoer var også en tur på banen i går, men italieneren måtte se sig selv i den dårligere halvdel.
Det må siges at der har været tale om en noget beskeden indsats fra Ferrari som havde deres fokus rettet mod Elektronik og dæk udvikling.

Giancarlo Fisichella var endnu en gang alene på bane for Jordan teamet, og spekulationerne om hvem der skal gøre italieneren følgeskab er stadigt en åbent spørgsmål.
Fisichella gennemførte 62 omgange helt uden nogen form for problemer og hovedparten at opmærksomheden under gårsdagens test var retten mod test arbejde for Ford og det er i fagsprog hedder "Engine mapping".
Fisichella endte dagen med syvende hurtigste tid hvilket må betegnes som rimeligt tilfredsstillende, og det var da også Gary Andersons (Director of Race ingeneering) afsluttende kommentar til dagens resultat.

Efter mange af de øvrige teams er begyndt at optrappe deres respektive test programmer, er Toyota teamet begyndt at glide længere ned i tidstabellen og helt galt er det gået for Cristiano da Matta, og hele scenariet begynder at ligne noget vi har set før. Da Matta er i øjeblikket ca. et halvt sek. langsommere end teamkollegaen Olivier Panis, som gør en stort arbejde for at holde liv i Toyotas forventninger til den kommende sæson.
Den tidligere Toyota køre Allan McNish som nu er test køre for Renault har tidligere på året sagt at da Matta vil få problemer hos Toyota, og uden at vi dog skal drage nogle forhastede konklusioner, så bliver da Matta nok nød til at finde formen, idet presset på brasilianeren uden tvivl vil tage til, i trit med de beskedne tider og historien taler ikke ligefrem i da Mattas favør, og fordi der hurtig kan blive draget paralleller mellem ham, Michael Andretti og Alexzandro Zanardi.

Blandt de øvrige deltagere i gårsdagens test var Villeneuve og Button fra BAR teamet og Pizzonia fra Jaguar samt Jos Verstappen som sad i en F1 racer for første gang i 15 måneder og hollænderen skal nok lige ind i en rytme for det er muligt a komme med en reel vurdering og hollænderens formåen i det økonomisk plagede team.
Minardi måtte endnu en gang benytte Avon F3000 dæk. Efter der er opstået uenighed mellem Minardi og Bridgestone. Bridgestone har dog offentlig meddelt at der vil komme en hurtig løsning på problemet og at den Japanske dæk gigant kun har haft til hensigt at beskytte sine interesser i det man ikke fandt at Minardi havde endeligt afsluttet samarbejdet med Michelin som leverede dæk til Minardi sidste sæson.

Torsdagens tider:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1David CoulthardMcLaren1:10,97748
2Heinz-Harald FrentzenSauber1:11,10943
3Alexander WurzMcLaren1:11,12366
4Rubens BarrichelloFerrari1:11,30896
5Nick HeidfeldSauber1:11,41850
6Michael SchumacherFerrari1:11,52162
7Giancarlo FisichellaJordan1:11,70962
8Olivier PanisToyota1:11,93163
9Luca BadoerFerrari1:12,10540
10Jacques VilleneuveBAR1:12,11971
11Antonio PizzoniaJaguar1:12,32962
12Jenson ButtonBAR1:12,40462
13Cristiano da MattaToyota1:12,41477
14Jos VerstappenMinarid1:15,18247

Testkørslerne fortsætter i dag.

Sædder


Læs mere om:
  • Alexander Wurz
  • David Coulthard
  • Heinz-Harald Frentzen
  • Nick Heidfeld
  • Rubens Barrichello

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport