Ferrari 1-2 foran Mercedes i Ungarn Sebastian Vettel vandt fra pole position. Det lyder som noget man har hørt før. Og Ungarns Grand Prix vil dog næppe gå over i historien, dertil var resultatet for ordinært. Man kan endda se at Bottas som den første Mercedes kører var knapt 12,5 sekund efter vinderen - ikke noget at skrive hjem om, vel? Men resultater og tal fortæller ikke altid hele historien. Hvad resultatet fortæller er at Kimi Raikkonen på 2. pladsen var under et sekund efter Vettel - men at teamkollegaer ligger så tæt mod slutningen af et løb, er der ikke noget videre underligt i. Hvad man ikke kan læse ud af resultaterne og tallene, er at Vettel hele vejen under løbet kæmpede med en styring af bilen, der ikke var helt optimal. På langsiden holdt han rattet lidt til mod venstre. Der har vi så noget af forklaringen på at Raikkonen var så tæt på.
Hvad man heller ikke kan læse ud af resultatet er, at Hamilton i flere omgange kæmpede for at nå op til Raikkonen for at sætte et angreb ind. Det lykkedes ikke - problemet med moderne F1 - selv når bilerne er jævnbyrdigt matchet kan det være svært at bringe dem i duel med hinanden. Bottas endte med 3. pladsen for det var aftalen i teamet - hvis ikke misssionen lykkedes for Hamilton, skulle have overlade 3. pladsen til Bottas - fordi den egentlig havde været hans. Efter opfordring fra teamet havde han overladt pladsen til Hamilton, der var hurtigere, så den tidligere verdensmester kunne forsøge at komme længere frem. Først på målstregen gav Hamilton pladsen tilbage - og det var derfor at han var så langt bagefter. Tidligere havde han været lige på ydersiden af sekundet efter Raikkonen. Tæt, men ikke tæt nok.
Sådan overordnet set, var det noget af det bedste man kunne håbe på. Fire biler, der kørte relativt tæt på de sidste omgange. En enkelt lille fejltagelse kunne have ændret meget, men det der savnes var muligheden for at en eller flere af kørerne kunne have været offensive og gået til angreb. Men sådan er de aerodynamiske guder ikke... Så top fire endte med at være den rækkefølge de startede i.
Max Verstappen blandede sig ellers i topkampen tidligt i løbet. Med en god start var han helt oppe fordi Bottas, men måtte bakke lidt af. Og så var det dagens mest dramatiske episode indtraf. På vej mod andet sving kom Verstappen under pres fra Ricciardo i den anden Red Bull. Australieren var faktisk foran den hollandske yngling. Men Verstappen havde inderbanen og bremsede sent. For sent. Kurede på tværs og blev bremset af Ricciardo. Australieren fik sin køler ødelagt og måtte gå hjem, kun lettere rasende. Verstappen fortsatte som om intet var hændt, men endte med at få ti sekunders straf for et sammenstød der i den grad kunne undgåes. Det kostede reelt Red Bull alle chancer for en podieplads i dag. Men en 5. plads blev det dog til alligevel.
Best-of-the-rest var Fernando Alonso der sluttede på en imponerende 6. plads i sin McLaren-Honda. Sådan udnytter man en bane, hvor motorkraft ikke betyder helt så meget, som andre steder. Bagefter kunne man se en tilfreds Alonso sidde i sin liggestol og kigge op på podiet, med et skilt, hvor vi alle blev ønsket god sommer. Undervejs havde han haft en mindre bataljer med landsmanden Sainz. Den yngre spanier blev frikendt, men Alonso kom forbi på et senere tidspunkt.
Herefter fulgte de to Force India biler. Efter en ikke overbevisende indsats i tidskørslen endte de alligevel begge to i pointene. Det sidste point gik til Stoffel Vandoorne, der dermed fuldendte den bedste McLaren weekend i en evighed.
Magnussen endte egentlig på 11. pladsen - men et positionsforsvar mod Hülkenberg der blev noget bredt endte med fem sekunders straf til danskeren. Hülkenberg selv måtte udgå, efter han dog demonstreret klasseforskellen på ham selv og Palmer i den anden Renault. I identiske biler var tyskeren ganske overlegen, da han fik lov til at smutte forbi. Krøllen på historien er at tidligere i løbet var det Hülkenberg der havde presset Grosjean ud - og ved den lejlighed blev der ikke givet nogen straf.
Et moderat underholdende løb. Sådan som kan forvente på den smalle Hungaroring. Der er for lidt plads til virkelig at gøre noget offensivt. Samtidig en opvisning i teamkørsel. Selv Hülkeberg skulle have tilladelse til at overhale, Mercedes kørerne byttede positioner, mens Raikkonen i virkeligheden var den hurtigste Ferrari mand i dag, men hans opgave var at skærme Vettel. Lidt mere race internt i teamet ville være pænt.
Sommerferien har ramt F1 feltet - samtidig med at vores egen - og i særdeleshed min - går på hæld. Måske de har mere held med vejret i ferien end jeg har haft. God sommer derude...
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Hungaroring30/07/17 - Hungaroring - Formel 1 - FIA F1 |