SuperCup   22/08/17

Yokohama SuperCup fik et kanon Grand Prix
Grand Prix Danmark den 18. til 20. august blev i den grad præget af uforudsigelige vejrforhold, og det gik ud over praktisk alle klasser. Også resultatet i SuperCup blev påvirket af vejret, men der var også mange andre faktorer der spillede ind. Tidtagningen blev kørt lørdag formiddag i flot solskinsvejr.

Næsten alt var ”som det plejer”, Michael Vesthave Jr. i BMW 320i var hurtigst med Niklas Voetmann i Seat Leon som to’er. Tredjehurtigst var Thue Henriksen, der debuterede i klassen med sin BMW 318ti Compact.

Heat 1 skulle køres kl 15.30 lørdag eftermiddag, men ca. en time før åbnede himlen sig med et kraftig haglvejr, der efterlod banen meget våd. Spørgsmålet var så, om man til SuperCups heat skulle satse på slicks eller på regnvejrsdæk. Mange ventede til sidste øjeblik med at vælge, og det endte med, at 8 biler kørte ud på slicks, og seks på regnvejrsdæk. Meget hurtigt stod det klart, at slicks var det rigtige valg, for banen var stort set helt tørret op, og der kom ikke mere vand. Desværre for Michael Vesthave Jr. var han en af dem der valgte forkert, og han vidste det, men med et lille team var ressourcerne og tiden der ikke til at skifte i sidste øjeblik. Det betød, at selvom han startede i pole, så røg han stille og roligt ned igennem placeringerne, og endte på en uvant 8. plads. Niklas Voetmann i Seat var en af dem der valgte rigtigt, og han kunne uden de store problemer køre en komfortabel sejr hjem. Også Jakob Borum havde valgt rigtigt, og han tog sig af anden pladsen, og efter Jakob kom Allan Kristensen i Seat Ibiza. Længe så det ellers ud til, at Mikael Kildevæld skulle tage en podieplads, men Mikael havde bilen sat op til regnvejr, så selvom han kom ud på slicks, så kunne han ikke helt holde pladsen, og han endte nede på en 5. plads.


Niklas Voetmann startede P2 i heat 1, men den vekslede han til en klar sejr
(Foto: Keld Dohm)

Heat 2 blev kørt søndag formiddag, og også her var der tvivl om dækvalg, men denne gang med omvendt fortegn, forstået på den måde, at banen reelt var tør, men det trak på til regn. Og det nåede i den grad at blive regn, hvilket betød, at de få der var kørt ud på slicks havde det mere end vanskeligt. Jacob Sevel Andersen i VW polo var inden Grand Prixet spået gode chancer for at blande sig i toppen, og på den våde bane indfriede han spådommen. Jacob startede fra P2 umiddelbart efter Michael Vesthave Jr., men allerede på anden omgang gik han forbi, og så kunne han stille og roligt køre en sejr hjem. Michael Vesthave Jr. kæmpede en brav kamp, men han kunne ikke holde Niklas Voetmann bag sig, så Voetmann endte med at tage weekendens anden podieplacering. Hen mod slutningen af heatet blev Vesthave også presset af Mikael Kildevæld i Seat Leon, men Vesthave stod imod og tog weekendens første podieplads, og henviste Kildevæld til den ærgerlige fjerdeplads.


Jacob Sevel Andersen fik sæsonens første heatsejr på en regnvåd bane i heat 2.
(Foto: Keld Dohm)

Vejret blev ved med at være lunefuldt hen over søndagen, men fra midt på eftermiddagen klarede det stille og roligt op, og SuperCup kunne køre ud til heat 3 i fint solskin og på en helt tør bane. Det skulle vise sig at være forhold der passede godt for Jakob Borum i Honda Integra. Jakob startede fra P3, og han fik en kanon start, hvor han allerede i sving et kom i front, og der blev han hele heatet igennem. Også Mikael Kildevæld fik en god start, og efter et par omgange satte han sig på andenpladsen, og den holdt han hjem. Michael Vesthave startede fra P6, og han kæmpede sig op igennem feltet, og endte med at ligge og presse Mikael Kildevæld, dog uden at få held til at komme forbi. Hvad der imidlertid er nok så interessant i heatet er, at hurtigste omgangstid blev sat af en helt fjerde, nemlig Thue Henriksen, og dermed viser han, at han er en trussel for de førende i klassen.


Jakob Borum tog sæsonens anden heatsejr i heat 3.
(Foto: Keld Dohm)

Status efter weekenden for klassen og de førende kan gøres således op:
Tre forskellige vindere, seks forskellige på podiet og tre forskellige der sætter hurtigste omgangstid viser at klassen har opnået det, der har været målet, nemlig at blive en lige klasse, hvor mange kan blande sig i toppen.
Den mesterskabsførende Michael Vesthave Jr. havde årets hidtil dårligste weekend med to tredjepladser og en ottende plads, men på positiv siden betyder det, at han til næste afdeling slipper for at køre med succesballast.
Niklas Voetmann gennemførte en weekend uden tekniske problemer, og endte dermed med at score flest point, hvilket betyder, at de får æren af 60 kg succesballast til næste afdeling.
Jakob Borum havde ligeledes en weekend uden tekniske udfordringer, hvilket resulterede i at han blev næstbedst scorende kun et enkelt point efter Voetmann, og dermed slipper han med 40 kg ekstra vægt næste gang.
Teamkammeraterne Rene Povlsen og Allan Kristensen i Seat Ibiza var endnu engang stabilt med fremme, og selv et sammenstød mellem de to teamkammerater kunne ikke ødelægge den gode stemning i teamet. Resultatet betyder desuden, at Allan bevarer sin andenplads i mesterskabet.
Chris Poulsen fik vist, at han er ved at have rigtig godt styr på sin Honda Integra, og mon ikke vi kan forvente, at han kommer endnu længere frem i feltet til de sidste to afdelinger.


En flot weekend for Yokohama SuperCup blev afsluttet med et champagnebad til vinderne i heat 3.
(Foto: Keld Dohm)

Alt i alt en fantastisk weekend, med tæt og fair ræs, der viser at Yokohama SuperCup er en af de mest interessante klasser at følge i dansk motorsport. Næste gang klassen skal i aktion bliver på Ring Djursland den 16. – 17. september.

Yokohama SuperCup, www.supercup.dk
Keld O. Dohm


Læs mere om:
  • Jyllandsringen
  • 20/08/17 - Jyllandsringen - SuperCup

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk