Special Saloon   23/08/17

Underholdning for alle pengene i Special Saloon Car
Grand Prix Danmark, der blev afholdt den 18. – 20. august på Jyllandsringen, blev et helt fantastisk arrangement, og det på trods af, at vejrguderne drillede og leverede alt fra høj flot solskin til haglvejr. Med næsten 30 biler til start formåede Special Saloon Car at vise det mest varierede felt i hele weekenden, og der blev virkelig kørt ræs om hver eneste placering.

Der blev konkurreret i tre divisioner i klassen, og selvom det umiddelbart kan være svært for publikum at følge med i placeringerne i alle 3 divisioner, så er det ikke svært at få øje på underholdningen.


Det var et imponerede felt af biler der stillede til start i Special Saloon Car
(Foto: Keld Dohm)

Extreme divisionen, og klassen i det hele taget, blev i weekenden total domineret af Anders Fjordbach i Renault RS01, han vandt alle tre heats med stor margin til nummer to, og satte også hurtigste omgang i alle tre heats. Dermed var det ligesom sat på plads hvem, der er den absolut hurtigste mand i Special Saloon Car. På de efterfølgende pladser i Extreme divisionen var der imidlertid stor kamp om pladserne. Heat 1 blev kørt på en regnvåd bane lørdag eftermiddag, men det var en regnvåd bane, der tørrede op i løbet af heatet, så det blev et spørgsmål om, hvem der havde bedst styr på dækkende hen mod slutningen.

Her viste Morten Straarup i Aquila CR1 sig som den dygtigste og tog andenpladsen foran Hans Henrik Pedersen i Dodge Viper. I heat 2 var banen også ganske våd, men i modsætning til heat 1, så forblev den nogenlunde lige våd hele heatet igennem. Det var åbenbart noget der passede Per Frost i Ferrari 458, for han kørte en ganske komfortabel andenplads hjem, og på tredjepladsen kom Martin Andersen i en Mitjet racer, en tredjeplads der kom i hus efter en flot kamp med Morten Straarup i Aquilaen. Martin Andersen ville mere, og det lykkedes i heat 3, hvor han tog andenpladsen foran Michael Bergmann, der ligesom Martin kører i en Mitjet racer.


Anders Fjordbach var urørlig i sin Renault RS01.
(Foto: Keld Dohm)

I GT-B divisionen var der i weekenden 5 deltagere, og de gav hinanden kamp til stregen. I heat 1 var der ingen der kunne røre Johannes Graversen i hans Fiat X1/9 turbo. Johannes gjorde det faktisk så godt at kom i mål på en samlet P5, kun overgået af de 4 hurtigste Extreme biler, og det er altså en flot præstation. På de næste pladser kom Mads Andersen i sin BRL Light, og Johnny Pedersen i Ferrari 360 Challenge. Til heat 2 blev der vendt op og ned på det hele i divisionen, idet det slet ikke lykkedes for Johannes Graversen at komme på podiet, til gengæld løb Johnny Pedersen med sejren, Mads Andersen gentog sin andenplads, og Klaus Nielsen tog den sidste podieplads. Johannes Graversen var bestemt ikke tilfreds med sin egen præstation i det heat, og noget tydede på, at han ville vise alt og alle, at det var en decideret fejl, at han ikke fik endnu en pokal. I hvert tilfælde gik han ud og kørte et fabelagtigt heat 3, hvor han ikke bare vandt GT-B divisionen, men også tog en samlet P4. På den måde satte han ligesom streg under, at han var weekendens hurtigste i GT-B divisionen. Igen lykkedes det Johnny Pedersen at køre fra Mads Andersen og dermed tage andenpladsen, mens Mads måtte finde sig i at ryge et trin ned på podiet til en tredje plads. Mon dog ikke Mads er godt tilfreds med at have taget tre podiepladser i weekenden.


Johannes Graversens præstationer svingede lidt til Grand Prixet, men det blev dog til to heatsejre.
(Foto: Keld Dohm)

Super Touring divisionen bød på noget af det mest varierede og spændende ræs, der er set i lang tid i klassen. Indtil nu i år har Hans Hartmann domineret divisionen, men det fik han ikke lov til denne weekend. Det startede ellers nogenlunde i heat 1, hvor han tog en P2 kun overgået af Magnus Holmgaard i Seat Leon, og han holdt en af hans nærmeste konkurrenter, Brian Mikkelsen i BMW bag sig. Brian Mikkelsen havde et meget flot heat med masser af overhalinger, og det blev altså belønnet med en podieplads. I heat 2 så det længe ud til, at Magnus Holmgaard skulle gentage succesen, meeen sådan skulle det ikke gå. Claus Christensen er et kendt navn i Special Saloon Car, og normalt kører han i en lynhurtig Aquila CR1, men til dette Grand Prix havde han lånt sin fars Peugeot 307. Man skulle dog tro, at Claus ikke havde opdaget at det var en lidt ældre standardvogn han kørte i.

Fra en startposition som nummer 17 i feltet, kørte han sig med flotte overhalinger op på en slutplacering som P8 og vinder af Super Touring klassen. Dermed henviste han Magnus Holmgaard til en andenplads, og på tredjepladsen kom Tore Christensen i en Mitsubishi Lancer EVO6. Hans Hartmann sluttede på en noget uvant P5, men heldigvis for Hans, så var de værste konkurrenter til mesterskabet bag ham. Til heat 3 viste Magnus Holmgaard, at han var den bedste i Super Touring divisionen i weekenden, og det gjorde han dels med en sejr i divisionen, og en P5 i det samlede klassement, ganske flot kørt. På de næste pladser kom Dennis Nymand i BMW og Michael Carlsen i Peugeot RCZ.


Magnus Holmgaard var bedste mand i Super Touring divisionen
(Foto: Keld Dohm)

Næste gang Special Saloon Car skal i aktion bliver på Ring Djursland den 16. – 17. september, og selvom feltet nok bliver lidt mindre end til Grand Prixet, så bliver det garanteret underholdende og flot ræs der kommer til at blive vist.

SSC, www.specialsalooncar.dk
Keld Dohm


Læs mere om:
  • Jyllandsringen
  • 20/08/17 - Jyllandsringen - Special Saloon

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk