Vettel og Ricciardo også på podiet Lewis Hamilton vandt fra pole position. Simpelt. I al fald når man kigger på resultatet. I praksis var det ikke helt så simpelt, omend truslerne mod ham var sporadiske og uden den store substans.
Historien om den største trussel mod Hamilton sejr, starter på første omgang. Sergio Perez ser et hul mellem en anden bil og væggen - og prøver at fylde det ud, men bliver presset lidt. Den anden bil er hans holdkollega (kammerat lyder en anelse mere jovialt end virkeligheden vist er hos Force India). Egentlig sker der ikke mere der. Der var andre biler overalt og åbninger der pludselig forsvinder, er ikke unormalt på første omgang af et racerløb.
Historien kunne have været så kort, men i stedet blev den meget længere. For efter cirka 2/3 dele af løbet er situationen omvendt - Ocon forsøger at komme indenom Perez på vej ned med Eau Rouge - og Perez presser ham. Forskellene er, at nu er der ikke andre biler i nærheden, og dermed ingen grund til at presse - og så at der dennegang er kontakt. Ocon mister frontvingen, Perez punkterer, SC må på banen.
Safety Car med 14 omgange tilbage betyder at feltet myldrer ind i pitten for at få nye dæk på. Vettel, der lå på 2. pladsen satsede på UltraSoft, som skulle være hans våben, når nu han fik foræret tidsforskellen til den førende bil. Da løbet igen blev givet frit forsøgt Hamilton at skabe et hul, men uden det store held - Vettel var bag ham gennem hårnålen og Eau Rouge og op på siden af ham hen ad langsiden, men måtte falde ind bag ham. Og siden kom der ikke flere forsøg. Den moderne aerodynamik gør at bilerne ikke kan køre tæt, og det kunne vi så ærgre os over i dag. Ikke at resultatet nødvendigvis ville være blevet anderledes, men en afstand på under et sekund giver flere forhåbninger end en afstand på 1,5 sekund.
På 3. pladsen kom Daniel Ricciardo - fulgt af Kimi Raikkonen. De to fik noget ud af SC perioden. Mens duellen mellem Hamilton og Vettel fusede ud i et enkelt forsøg, lå de to begge bag Bottas første gang de passerede Eau Rouge efter SC. På langsiden gik de til angreb fra hver sin side og kom forbi en noget forvirret Bottas der endte med at trille den forkerte vej gennem svinget. Raikkonen havde undervejs i løbet ellers fået ti sekunders stop&go fordi han ikke havde sat farten ned under dobbelt gult. Der var ikke noget farligt i den situation, hvor Verstappens bil ikke gad køre med ham og han trillede ind til siden - men det er lige meget. For dobbelt gult er dobbelt gult uanset om der holder biler på banen, eller der er sket i misforståelse og det er en fejl, at signalet kommer. Raikkonen blev straffet, uden at han selv helt forstod det, for banen var jo fri foran ham, men lige den slags regler er, heldigvis, ret ufleksible.
Også Perez blev straffet, ikke for situationen med Ocon, ikke endnu i al fald, men fordi han i en duel med Grosjean skød genvej gennem svinget for enden af langsiden. Grosjean var meget fortørnet, ganske forståeligt. Perez satsede og kom forbi, men kun fordi der er et afkørselsareal og ikke en mur. Så generelt set, var det ikke lige Perez' dag. Det bliver nok heller ikke hans aften, når nu de sidder og hygger i Force India pitten og diskuterer løbet!
På en 6. plads efter Bottas kom en fint kørerende Hülkenberg i Renault, mens Grosjean overlevede både Perez og et skub fra Massa, og tog en 7. plads. Massa selv tog en 8. plads foran Ocon, der efter at have fået skiftet frontvingen ikke havde yderligere problemer. Sainz var heldig at hente det sidste point, fordi Magnussen udbremsede sig selv umiddelbart før løbet blevet givet frit efter SC. Danskeren spandt af, måtte en tur i pit og formåede faktisk at passere Ericsson på sidste omgang.
I VM kampen er Bottas blevet hægtet af, så de nu kun er to i kamp i titlen. Vettel fører med syv point og næste stop er Ferraris hjemmebane på Monza, en bane der i teorien burde passe godt til Mercedes...
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Spa-Francorchamps27/08/17 - Spa-Francorchamps - Formel 1 - FIA F1 |