Når Perfection Racing stiller til start i Dubai 24H i begyndelsen af januar er det 5. gang at teamet kaster sig ud i et 24-timers løb. 4 kørere skal deles om teamets Ginetta G55 i de 24 timer og for første gang er der udelukkende danske kørere på holdet. Perfection Racing vendte i efteråret 2017 tilbage til at køre langdistanceløb efter et par år i SuperTourisme klassen. Det blev til et 6-timers løb på Padborg Park fulgt af et 12-timers løb på Spa i Belgien, hvor det har været brødrende Claus og Michael Klostermann, som har kørt Ginettaen.
De to er også med i Dubai, men da der her er tale om et 24-timers løb har det hele tiden været planen at få flere kørere med på holdet, og teamchef Kent Steffensen er glad for, at det er lykkedes at få yderligere to danskere med om bord. "Det er en gammel drøm, at vi som et dansk team også stiller op med danske kørere. Vi har i årenes løb haft både svenskere, englændere og sågar en australier med på teamet, men det er nu alligevel noget særligt, når vi alle sammen kommer med fælles baggrund," mener han.
Ginetta'en fra 12 timers løbet på Spa, er solgt (Foto: Henning Smed)
De to nye kørere er Rene Rasmussen fra Frederikssund og Tommy Laugesen fra Silkeborg. Men det er kun hos Perfection Racing, at de to kan betegnes som 'nye kørere'. Begge er et par gamle kendinge fra den danske motorsportsverden.
Rene Rasmussen har igennem årene deltaget i mange af de førende racerserier. DTC, SuperTourisme og Special Saloon Car er løbsserier, som har haft Rene på startgridden og nu kan 24-timers løbet i Dubai også snart føjes til listen.
Tommy Laugesen er med sine 30 år yngste mand i flokken, men han har sin alder til trods allerede mange år bag sig på racerbanerne. 6 sæsoner i Legends Car Cup blev toppet med en andenplads i mesterskabet inden har i 2017 rykkede op til SuperTourisme, hvor han i første forsøg blev mester i AM-kategorien.
Tommy har i sin karriere primært kørt i Danmark, men en oplevelse i 2017 fik ham til at rette blikket mod udlandet. "Det var da SuperTourisme feltet var i Norge og køre på Rudskogen. Den bane var i den grad noget andet end hvad jeg havde prøvet i Danmark og det gav mig lyst til at komme ud og prøve kræfter med de store baner i udlandet," fortæller Tommy, som i efteråret 2017 var på udkig efter nye udfordringer. "I 2017 nåede jeg mine mål. Jeg havde prøvet at deltage i et af de store mesterskaber i Danmark - og vandt oven i købet min klasse - så det var tid at kigge efter noget nyt. Jeg vil gerne køre i en bil med nogle flere muskler og som nævnt lokker det også at komme ud i verden, så langdistanceløb i en GT-racer passer perfekt," mener Tommy, som også ser frem til at være en del af et team. "Det bliver spændende at indgå i en flok - både kørere og mekanikere - som skal få det hele til at spille i et helt døgn i stedet for at det hele er overstået på et kvarter."
Nu venter en splinterny Ginetta i Dubai
De 4 danskere skal køre en Ginetta G55 GT4 i Dubai, men det er ikke den samme bil som Claus og Michael Klostermann kørte i efteråret. Den bil blev nemlig solgt ganske kort tid efter 12-timrs løbet på Spa og i stedet blev der indkøbt en helt ny Ginetta. Den kom til Danmark sidst i oktober, men nåede kun at være i landet i kort tid inden den blev læsset i en container for at blive sejlet til Dubai. Det er således en splinterny bil, som de 4 kørere skal ned og pakke ud i Dubai, så selv om det er i januar, så bliver det næsten som juleaften.
Perfection Racing
Henning Smed Læs mere om: Claus KlostermannMichael KlostermannRene RasmussenTommy LaugesenPerfection RacingDubai AutodromeLe Mans17/06/18 - Le Mans - FIA WEC - FIA VM |