Sikken en elevatortur. I løbet af den første halvdel af 24H Dubai har Perfection Racing formået at besætte samtlige 11 placeringer i deres klasse. Og op og nedturene ser slet ikke ud til at være sluttet endnu.
Der blev lagt forsigtigt ud i starten og teamets Ginetta faldt fra en startplacering som nummer 9 ned på 11. - sidstepladsen - i klassen. Men da først der var faldet lidt ro på feltet, blev farten sat op og lige så stille kravlede teamet fremad på resultatlisten. Et par gode stop i forbindelse med Code 60 på banen betød også, at man vandt lidt terræn og efter 4 timer havde Ginettaen kørt sig fra den ene ende af feltet til den anden. Perfection Racing førte klassen.
Perfection Racing fik en forrygende start på løbet (Foto: Henning Smed)
Men glæden varede kort. Ved et af pitstoppene var bilen lige akkurat ikke nået ind i pitten før en Code 60 var opstået. Og hvis man kører i pit mens der er Code 60 må man ikke tanke så meget benzin som ellers. Teamet troede de var på den sikre side, men løbsledelsen mente, at Code 60 var opstået 2 sekunder før bilen kørte ind i pitten. Ja, det var 2 sekunder, det drejede sig om og der var ikke noget at gøre.
Det kostede en straf på 3½ minut - som så blev forøget til 7 minutter, fordi der (igen) kom en Code 60 da teamet kørte ind for at tage straffen. I sådan en situation fordobles en straf for at man ikke skal drage fordel af, at de andre kører langsomt ude på banen. Straffen er således ikke værre, end den ellers ville have været, men 7 minutter er godt nok lang tid at holde stille.
Nej, Hr Steffensen - Den SKAL holde der i 7 minutter (Foto: Henning Smed)
Det droppede teamet ned på en 3. plads i klassen, men det skulle gå værre endnu, da en mindre påkørsel af en anden deltager kostede endnu et pitstop for at få tapet fronten og en forlygte sammen.
På den igen - og henover de næste 6 timer lykkedes det at køre bilen fra en 8. plads op på en 4. plads. Og ikke nok med det - tempoet var faktisk så godt, at der blev kørt ind på den førende bil. Men så - ganske kort tid før de 12 timer var nået - skete der endnu et sammenstød. Denne gang ser det værre ud - der er brækket en bærearm og i skrivende stund, hvor der er gået 12 timer holder bilen i garagen og der arbejdes intenst på at få den klar igen.
Det hjul kører ikke rundt af sig selv længere - Stor service påkrævet (Foto: Henning Smed)
De første 12 timer har været usædvanligt begivenhedsrige - gad vide hvad de næste 12 vil byde på? Henning Smed Læs mere om: Perfection RacingDubai Autodrome13/01/18 - Dubai Autodrome - 24H Series |