Sportscar racing   04/04/18

Thomas Raldorf havde en spændende weekend med GT Asia og Thailand Super Series
Første og anden afdeling af Thailand Super Series (TSS) 2018 blev afholdt i Malaysia på den tidligere F1 bane som hedder Sepang, den 31. marts og 1. april.
Danske Thomas Raldorf, som er bosat i Thailand, kører igen i år med i TSS hvor han vandt GTC Klassen i 2017 og blev thailansk mester. Han er i år rykket en klasse op og deltager i GTM klassen.

Den første weekend blev afholdt sammen med GT Asia serien, og TSS kørte derfor samme format med 2 GT kørere per bil, i to 1 timers løb.

For at følge GT Asia’s regler, skulle der laves en ansøgning til FIA om klassificering af kørerne (Bronze, Silver, Gold or Platinum), og Thomas og hans medkører Shaun Varney fik en sølv klassificering, hvilket de ikke var ret tilfreds med, da mange andre meget mere erfarne kørere blev klassificeret som bronze kørere.

Med en sølv / sølv kombination fik de 52 sekunders straf ekstra i deres pitstop, så det så ikke videre godt ud for dem og deres forhåbninger for en god placering.

Udover det kørte de i en almindelig 2014 Porsche 991 GT3 Cup bil, med en 3.8 liters motor, hvor de andre i klassen kørte med 4.0 liters motorer, så når det gik lige ud var der klart forskel på bilerne.

For at få en ide om hvad bilen med den mindre motor kunne køre af tid, kørte Will Bamber (Earl Bamber’s bror) et kort stint i bilen og satte en tid på 2.10.6

Thomas og Shaun brugte alle træningerne til at lære banen og bilen bedre at kende, og Thomas satte i tidstagningen deres bedste tid med 2.11.5, hvilket de var ret godt tilfredse med.

Lørdag: Løb 1
Med en start placering i GTM klassen som nummer 5, kørte Shaun Varney stabile tider og fik lavet en del gode overhalinger og bragte bilen frem på en andenplads inden Thomas kom i bilen. Efter deres 52 sekunders extra straf i pitten var Thomas på banen igen som nummer 4, og kørte sig frem til en andenplads i løbet af sit stint. Den andenplads blev dog konverteret til en førsteplads, da den bilen som førte løbet havde kørt for hurtigt i pitten og fik en gennemkørsels straf. Under deres straf kørte de igen for hurtigt, og måtte endnu en tur igennem pitten.

Thomas kørte derfor bilen sikkert i mål som vinder i klassen.

Søndag: Løb 2
Med en start-placering som nummer 4 skulle man tro at det så endnu bedre ud for teamet i løb 2, men fordi de vandt om lørdagen, skulle de have yderligere 12 sekunders pitbox straf, så det så ret umuligt ud for dem.

Efter en god solid start fra Thomas, fik han kørt bilen frem på en andenplads og havde et 15 sekunders forspring til nummer 3, inden Shaun skulle i bilen. Men så kom der en safetycar periode og hele forspringet var med det samme tabt. Med 6 omgange tilbage inden hans stint var forbi, blev der kørt hurtigt i et forsøg på at få lidt luft igen inden pitstoppet, og Thomas satte 3 gange hurtigste omgang for teamet, i træk.

Efter et pit stop på totalt 139 sekunder (tvunget), kom Shaun på banen som nummer 6, men fik kørt sig op til en 3. plads, hvilket nok var der hvor teamet ville slutte, hvis bilen holdt hele vejen hjem, da der var for langt op til PCCA køreren på andenpladsen, Alif Hamdan.

Pludseligt pittede Alif dog, da han har fået en pitstop straf for at have lavet et for kort pitstop (0.3 sekunder for kort), og nu kom Shaun op på en 2. plads. Da Alif kom tilbage på banen jagtede han Shaun, og hentede ham lidt efter lidt. Shaun fik besked på at det er nu alt skal sættes ind, og han pressede bilen alt hvad han kunne, men det er ikke nok og Alif hentede ham lidt efter lidt.

I sidste sving forsøgte Alif at bremse sig forbi, men Shaun fik lukket og de krydsede målstregen med 0.3 sekunder imellem dem, med Shaun som nummer 2 og Alif som nummer 3.

Thomas deler nu første pladsen i klassen med Toyota’s fabriks hold (Toyota Team Thailand) og han ser frem til at komme tilbage til banerne i Thailand som han kender rigtig godt.

Afdeling 3 og 4 bliver kørt i Buriram, Thailand den 2. og 3. juni.

TR Motorsport


Læs mere om:
  • Thomas Raldorf

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto