Der var mange der så frem til weekenden på Ring Djursland den 5. – 6. maj.
Oven på den flotte start på Padborg Park var det spændende om løbene på den kuperede bane kunne levere samme spænding og tætte dueller for Aquila Synergy kørerne og tilskuerne. Det blev ikke mindre spændende end på Padborg Park to uger tidligere. Godt vejr med megen sol satte jo også stemningen i vejret. Der var programsat en træning og tidtagning om lørdagen, der var dog mulighed for at tilkøbe sig mere træning i nogle åbne træningspas. Der var der en hel del Aquila Synergy kører der valgte det og ganske fornuftigt da Ring Djursland er en krævende banen, med flere fald og stigninger samt sving man ikke kan se udgangen af når man er på vej ind i dem.
Træningen sluttede med ret tætte tider, under tre sekunder imellem den hurtigste og den sidste.
Nr.1 var Bastian Buus efterfulgt af en sulten Kevin Suenson og gæstekøreren Brian Taulborg, hans søn Magnus skulle til noget konfirmation ved en nær ven, og da der nu var sat penge i bilen, så kunne far jo lige låne den i denne weekend. Brian Taulborg har været dansk mester i formel klasser to gange og har kørt lidt internationalt racerløb også. Nicolai Nygaard Pedersen fulgte efter på 4. pladsen og derefter vores svenske deltagere Viking Svenson og Lucas Stenberg på 5. og 6. pladsen.
Der lines op til tidtagning to gange da en afkørsel på vej ned i ”Skoven” udløste rødt flag
Tidtagningen blev også med tætte tider og længe var det med Kevin Suenson som hurtigste mand med en tid på 58,583 sat allerede på anden omgang, men på sidste omgang satte Bastian Buus bedste tid på 58,567. På de følgende pladser kom: Kevin Brandsborg, Viking Svenson, Brian Taulborg og Mark Sørensen. Skulle vi se det samme som et par uger tidligere med Bastian og Kevin i front og så de øvrige lidt efter?
Bastian Buus, ligesom på Padborg Park, hurtigst i træning og tidtagning
Det blev søndag, igen med høj sol og lunt vejr. Der var nogle fra Aquila Synergy Cup ude at køre noget træning først på dagen, og de oplevede noget virkeligt mærkeligt, pludselig poppede der stolper op af asfalten. Flere mekanikere og forældre var ved at tro at der var narko i omløb blandt de unge kører da de kom tilbage og fortalte det. Det var rigtigt nok, ud over at være racerbane så er Ring Djursland også AMU center med trafikskole drevet af Tradium Ring Djursland. Tilsluttet så er der et øvelsessystem der registrer at en bil er kørt forbi, så popper der en ”blød pullert op som den efterfølgende bil skal undvige. Virkelig en overraskelse, man fandt dog hurtigt hovedafbryderen til dette fiffige system.
Ny kører. Far til Magnus Taulborg, Brian Taulborg lånte sønnens bil denne weekend da Magnus var til konfirmation ved en nær ven.
Der var tre heat der skulle afvikles. Heat 1 startede fint alle igennem første sving uden sammenstød. Forrest Bastian Buus forfulgt af en sulten Kevin Suenson, han ville rette op på resultaterne fra Padborg Park. Kevin var i front efter en omgang, men Bastian kom tilbage i front og holdt føringen indtil han på 5. omgang fejlede en nedbremsning for enden af den lange langside, og måtte have bagenden ud i kanten af gruset. Nu var Bastian nede i bunden af feltet men han fik kørt sig nogle pladser op og endte på en 6. plads.
En ren start på heat 1
Kevin Suenson holdt føringen hjem til det ternede flag og var lykkelig for sin første sejr i år. En sikker sejr til Kevin, 10 sekunder senere kom Lucas Stenberg tæt forfulgt af Nicolai Nygaard Pedersen, et halvt sekund efter Lucas. Igen et godt og tæt race, og nu med lidt andre folk i front. Desværre for Julie Antonina Sørensen blev hun diskvalificeret pga. for lav vægt, vistnok 16 kg. Ja ja, slanke unge damer har deres egne problemer, der kom dog lidt ballast på bil nr. 11 og Julie kunne køre nogle gode point hjem i de næste to heat.
Faktisk alle biler fik kontrolleret dæktryk inden hvert heat
Heat 2 kom i gang, desværre for 2. startplads Lucas Stenberg lykkes starten ikke rigtigt for ham og Nicolai Nygaard Pedersen og Mark Sørensen gik forbi ham. Kevin Suenson er i front og en sammenbidt Bastian Buus der ville op gennem feltet fra sin startplads nr. 6. På 5. – 6. omgange er Kevin Suenson i front foran Mark Sørensen der har Bastian Buus lige bag sig. Bastian får overhalet Mark og har nu den førende Kevin som sit næste mål.
Heat 2 og 3 startede også uden problemer
Vi skulle i dette heat se en af de bedste overhalinger der er foretaget i motorsport. Kevin Suenson bremser ned for enden af langsiden, går som førende bil gennem 180 graders svinget og ud på langsiden ned mod ”trapperne”, lige bag sig har han Bastian og Mark, Kevin trækker lidt til højre for at placere bilen rigtig ned til ”trapperne”. Bastian bryder ud af slipstrømmen og går venstre om Kevin og Mark følger med i slipstrømmen efter Bastian. Tæt og flot ren kørsel, simpelthen så flot. Et par omgange senere opstår der gniderier mellem de tre, på vej op nede fra ”Skoven” rører Mark bagenden af Bastians bil, han slækker lidt på farten og Kevin laver en brat undvigemanøvre og må tilbring den sidste del af sidste omgang ude i sandkassen. Kevin Suenson måtte så veksle sin 3. plads til en 10. plads og som sidste fuldførende kører. Det giver dog lidt point, og man skal køre 75% af de omgange som vinderbilen har kørt for at komme med i pointene. Bastian Buus vinder heat 2 med Mark Sørensen cirka 13 sekunder efter. 1,4 sekunder efter Mark kom Nicolai Nygaard Pedersen ind på en 3. plads og som nr. 4 og 5 kom Oliver Odgaard og Christoffer Christensen cirka 10 sekunder efter Nicolai. Brian Taulborg måtte erfare at erfaring ikke altid er en fordel. Han slap koblingen for tidligt i starten, bremsede bilen igen og fik ikke nogen fordel af det, men bilen havde flyttet sig under starten og det er en tyvstart. Det koster en strafbane, og det var Brian Taulborg vandt til at det havde man 3 omgange til at få ordnet, nu er det vistnok inden for 2 omgange efter signalet til det er givet, at det skal afvikles, så stakkels Brian fik sort flag og udelukkelse for ikke at have afviklet straffen korrekt, - lidt surt, men en erfaring rigere. Det blev også et lidt skidt heat for Kevin Brandsborg, han kørte i pit under løbet, manglede helt hørbart tænding på en cylinder. Kevins assistent og far Brian var hurtigt ved bilen, den blev slukket og genstartet og så ud på banen igen, med et håb om at kunne fuldføre og også for at få lidt træning. Desværre gentog bilen sin fejl og Kevin Brandsborg måtte slutte med kun 7 kørte omgange.
Der var pokaler fra Ring Djursland, her til U – 18 kørerne (under 18 år) nr. 1 Bastian Buus, nr. 2 Lucas Stenberg og nr. 3 Viking Svensson
Det var bliv tid til spisning, og Aquila teltets faste stab havde gjort en god buffet klar nok en gang. Kevin Suenson og Mark Sørensen sad over for hinanden og stirrede stift på hinanden og talte lavmælt sammen. Pludselig brød latteren løs, de havde fundet en forklaring på deres tæt på sammenstød ved opkørslen fra ”Skoven” – det bliver bragt i et indlæg for sig senere.
I Aquila teltet var der præmier til de tre første i hvert heat
Heat 3 skulle så afvikles, Bastian Buus tager starten og øger sin føring indtil der kommer safetycar på banen og det skubber jo feltet sammen igen, men ved den rullende genstart beholder Bastian føringen selvom det en kort overgang så ud til at Kevin Suenson der havde kørt sig op på andenpladsen nu var klar til at overhale med hjælp af slipstreaming, men Bastian holdt føringen hjem til mål. På 9. omgang opstod der et problem for Kevin Suenson, da bilen kom ud af 180 graders svinget efter langsiden havde den udsættere, havde han for lidt benzin på? Det gentog sig ud af de andre venstresving også, og dem er der jo flest af på Ring Djursland, og sådant noget bliver jo ikke bedre før der kommer mere benzin på. I svinget bliver benzinen inde i tanken simpelthen slynget væk fra afløbet og motoren får så ikke den benzin den har behov for. Kevin Suenson raslede ned gennem feltet og slutter på en skuffende 9. plads. På 4. omgang sker der lidt sammenstød for enden af langsiden og Christoffer Christensen lander ude i fangsandet og skal trækkes ud, og så var heatet slut for ham. Den anden Kevin (Brandsborg) havde også et skidt heat nr. 3, hans motorproblemer gentager sig og han får kun kørt to omgange inden han stopper. Bastian Buus vinder heatet, efterfulgt af Mark Sørensen 0,7 sekunder efter og på de følgende pladser: Lucas Stenberg, Oliver Odgaard og ”veteranen” Brian Taulborg – henholdsvis 3, 4 og 5 sekunder efter vinderen af heatet. De tætte sluttider skyldes en hel del at safetycaren havde trukket feltet sammen, og der blev også kørt en omgang mindre end i de andre heat. Igen godt race, synd for Christoffer Christensen at han blev skubbet af banen og ærgerligt for Kevin & Kevin med deres tekniske problemer, men sådan er racerløb jo også.
Forrest med ryggen til promoter Søren Rousing Glob og Bastian Buus gennemgår pokalerne, da der lige ved at ske en fejl under udleveringen af dem
Igen en god weekend med godt race i Aquila Synergy Cup klassen. Næste løb bliver på Sturp Raceway den 9. – 10. juni i det sydlige Sverige, helt sikkert en bane der er nemmere at køre igennem end Ring Djursland, men det er jo oplevelse at køre race på denne bane.
Aquila Synergy Cup
Læs mere om: Ring Djursland06/05/18 - Ring Djursland - Aquila Synergy |