Formel 4 DK   01/06/18

”Jeg vil også være racerkører – bare bedre end dig far!” – Indhentet af fortiden
Formula 4 DK14 år gamle Malthe Jakobsen har fart på karrieren – i mere end én forstand. Malthe er racerkører i den danske Renault Formel 4 serie. Han er Team Danmark atlet hos Dansk Automobil Sports Union (DASU). Og frem for alt, så er han en ung fyr der vil selv. Så når Malthe sætter sig noget for, så sker det som regel.

For 12 år siden stod Malthe på Ring Djursland, sammen med sin far. Han var da 3 år gammel. Han pegede og sagde: ”Jeg synes du skal overhale de andre lige dér, far”. Dengang i 2006 deltog Malthes far, Lasse Jakobsen i sin første sæson i Danish Endurance Cup i en Porsche 996 GT3. Og det var naturligt at vise sin søn lidt af hvad far laver. Lasse har været en del igennem i dansk og international motorsport. Han har kørt alt fra Formel Ford Zetec til Formel 3 mesterskabet i Tyskland. Og han har nydt hvert et sekund. Så det har været naturligt for ham at støtte sin søn i motorsporten.


Malthe lærer sin far, hvordan han skal køre bedre
(Foto: Jakobsen Motorsport)

En anden verden
Malthe er den ældste af to drenge og en pige, og han har altid haft benzin i blodet. Han startede med at køre gokart allerede som 4-årig, og siden da har motorsporten været hans sport. Som far Lasse er pokalerne begyndt at hobe sig op på hylderne på Malthes værelse hjemme i Sennels ved Thisted. For Malthe er en talentfuld dreng, og den slags har det med at blive målt i pokaler og medaljer.


Tilbage i 2006 så Malthes racerbil ud som på billedet. I dag er den noget anderledes.
(Foto: Jakobsen Motorsport)

Malthe selv måler nu ikke sin succes, alene på hvor mange pokaler der står på hylderne. For en moderne racerkører består af meget mere end evnerne til at køre stærkt. Tilbage i 2006 var det ikke sikkert at Malthe helt vidste hvad det krævede at skulle udleve sin drøm, i en af de sværeste og dyreste sportsgrene. Det kræver hårdt arbejde hver eneste dag. Malthe går i en speciel elitesportsklasse, der giver ham mulighed for at tage helt fri fra skole på de dage, hvor der er race på programmet. Det betyder dog ikke at pensum bliver mindre, det man går glip af når man er til løb og træning, skal indhentes senere. Så det sker tit at han laver lektier i bilen på vej til eller fra en løbsweekend.

Ud over skolen er der også masser af træning der skal overholdes. Den fysiske træning er ca. 3 gange om ugen, og omhandler alt fra udholdenhed til styrketræning. Dertil kommer mentaltræningen, der er en rigtig vigtig del af en racerkørers program. For når man kun er 14 år gammel, er der mange ting der skal læres – og på kort tid. Malthe deltager i Team Danmarks træningssamlinger der udover en træningslejr i januar på Furtuventura afholdes bl.a. hos Massive Motorsport i Aarhus samt hos Pulskoncept i København.
Og mentaltræningen får han hjælp til af sin drivercoach Benjamin Bailly. Han har hjulpet Malthe meget igennem de sidste 3 år, både til løbsweekender, og mellem løbene. Ud over det gør Malthe også meget brug af Team Danmarks mentaltræner Nikolaj Kærgaard. Da Malthes far Lasse stod foran sin racerkarrieres start, var tingene dog en del anderledes.

-”For det første skulle man være 18 år og have kørekort før man kunne sætte sig i en racerbil, og mentaltræningen var med et stopur i hånden, mens man med lukkede øjne gennemkørte banen inde i hovedet, for at prøve at ramme en omgangstid der lå tæt på en realistisk omgang.”

Lasse synes personligt at det er alt for tidligt at man i en alder af 14 år, kan sætte sig i en formelracer og køre med 200 km/t. Han har dog erkendt at hvis man vil nogen steder indenfor motorsporten, så er det vejen at gå.
-”Det er vildt tidligt, efter min mening. Disse unge menneskers indlæringskurve er vanvittig stejl. Omvendt så kan vi godt mærke herhjemme at Malthe udvikler sig positivt, og uanset hvor Malthes karriere fører ham hen, så er der ingen tvivl om at processen giver ham mange gode værktøjer, han kan bruge i resten af sit liv.” – forklarer Lasse Jakobsen.

Vil selv – kan selv
Ud over en stramt tilrettelagt hverdag, med skolegang, fysisk træning og mentaltræning - og race i weekender, så er der også brug for en indsats i forhold til sponsorarbejde. For det er en rigtig dyr sport, og de mange sponsorkroner der skal findes, kommer ikke af sig selv. Det kræver en målrettet indsats, og mange timers arbejde. Og her skiller Malthe sig ud fra mængden. For han vil selv klare det med sponsorerne.
-”Det er min drøm, så det er også mig der er nødt til at gå forrest og lave det hårde arbejde!”

Det gør Malthe så ved at det er ham selv der opsøger potentielle sponsorer. Og hvis det kan foregå på cyklen i lokalområdet, så er det helt uden far og mors hjælp. Det kan dog hænde at han skal have lidt hjælp til at komme rundt, da han jo ikke har kørekort endnu. Far og mor kommer dog ikke med indenfor hos sponsorerne. Det sender et forkert signal, mener Malthe. Og der er ingen tvivl om at erhvervslivet har respekt for den unge thybo. For han har på egen hånd lavet sponsoraftaler for ca. 370.000 kr., og han arbejder stadig på at få flere virksomheder med. Og når bilen skal udstilles, som f.eks. for nyligt til Classic Race i Aarhus, eller hos en sponsor, så er det også Malthe selv der alene står og fortæller både erhvervslederne og skolepigerne om sit liv som racerkører.


Malthe er altid klar på en autograf og en snak om sin sport
(Foto: Dan Knudsen)

Målet med Malthes mission er at han en dag kan leve af sin drøm. Når man er thybo, har man dog begge fødder solidt plantet på jorden, og Malthe ved da også godt at nåleøjet er ret lille. Men den der ikke prøver lykkes heller ikke.

-”Jeg har ikke ambitioner om at skulle køre Formel 1. Jeg har ambitioner om at komme til at leve af min sport – og i denne sport sker tingene ret hurtigt, så hvis man er heldig og dygtig nok til at være på rette sted på rette tidspunkt – og man er dygtig nok, så er alt muligt. Ingen ved hvor det ender, og det er faktisk også med til at gøre det spændende.” – udtaler Malthe.

Fokus på udviklingen
Tilbage til Ring Djursland. Det er her Malthe skal køre næste gang. Ringen sluttes, og fortiden indhenter Malthe. For nu er han der hvor han fortalte sin far han gerne ville være. Racerbilen han kører i, ligner næsten den på billedet fra 2006. Den er dog hvid og en del større – og så er pedalkraften byttet ud med en 160 HK-motor. I weekenden d. 9.-10. juni kører Malthe 3. afdeling af Danmarksmesterskabet i Renault Formel 4 klassen. Han er kommet godt i gang med mesterskabet og målet om at vinde dette års rookiemesterskab er stadig indenfor rækkevidde.


Tilbage på Ring Djursland, der hvor drømmen startede. Malthe med sin Mygale-racer.
(Foto: Jakobsen Motorsport)

Fokusområdet i denne sæson er udvikling, og derfor er placeringerne ikke de vigtigste for Malthe. Hans fokus ligger på at tage så meget læring med sig, hver gang han kører i bilen. Både når tingene lykkes, og når det går mindre godt. Det er langt vigtigere at høste erfaringer end pokaler, på det sted i karrieren, hvor Malthe er i øjeblikket.


”Fremtiden er den vej – grib chancen min søn.”
(Foto: Jakobsen Motorsport)

-”Nå, lektierne kalder, vi ses på Ring Djursland!”
Malthe er en travl ung mand, men han lever sin drøm og han har fart på. Kom forbi på de danske racerbaner og oplev hans vej mod succes på tæt hold.

Dan Knudsen


Læs mere om:
  • Malthe Jakobsen
  • Ring Djursland
  • 10/06/18 - Ring Djursland - Formel 4 DK

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport