Team Magnussen Racing Experience var mødt talstærkt frem til weekendens race på Ring Djursland. Det blev en lærerig weekend for alle i teamet. Fra chauffør til mekanikere. Med Jan Magnussen sendt tidligt til sit 20. Le Mans (tyvende!!) var stafetten givet videre til Michal Markussen, der skulle være første mand i teamet. Markussen gik da også ind til weekenden som førende i mesterskabet. Han var dog godt klar over at det ville blive svært at holde placeringen til udgangen af weekenden. Dels er Ring Djursland en bane, han historisk har haft det svært med. Samtidig er der stadig noget at arbejde med i forhold til at få styr på at kunne køre en perfekt Super Pole. Og netop Super Pole, var her det for alvor var svært. Michael endte som P12 med 1,5 sekund til P1. Ikke tilfredsstillende, men dog forventet. Troen på succes var dog intakt, da man i teamet vidste at man havde racepace nok til kunne følge med i heatsene.
Michael Markussen (Foto: Magnussen Racing Experience)
Det blev også bevist, da han i heat 1 kørte sig op fra P12 til P8. Så i teamet var man tilfredse. I heat 2 startede Michael P1, og han vidste den ville blive svær at holde. Det endte da også med en P4, der dog senere blev ændret til P6, pga en straf for påkørsel af en anden kører.
Om episoden siger Michael: -“Jeg kan egentlig ikke bebrejde dommerne for dommen, selvom jeg ikke synes den var korrekt. De kan jo ikke se hvad der sker inde i bilen. Vi (Frederik Schandorff; red) kommer begge ud af svinget på langsiden sammen. Der er meget glat, og vi forsøger begge to at holde bilen ligeud, samtidig med jeg forsøger at holde hullet lukket, så han ikke kan komme forbi. Det betyder at vi begge to “læner” os op ad hinanden, for at forblive stabile. Udefra ser det dog ud til at vi forsøger at skubbe hinanden af. Det er IKKE tilfældet. Der er ikke så meget at sige, end at den slags domme kommer af og til.”
Finalen blev en lang kamp for point. Michael fik en fin start, men på grund af et oliespild fra en konkurrent, var banen meget glat flere steder. Og på 7. Omgang røg Michael rundt i det glatte spor. Han kom tilbage igen som P12, og måtte så i gang med jagten efter resten af feltet. Det endte med en P9, og vigtige point på kontoen.
-“Vi ramte den desværre ikke. Hverken som team eller chauffør. Det var en offday, og den slags løber man ind i. Heldigvis holdt jeg bilen fri for skader, og fik hentet vigtige point til mesterskabet. Vi kæmper videre som team - for vi vinder sammen og taber sammen. Vi er fortrøstningsfulde til næste afdeling, som er i Norge. Rudskogen er en bane jeg er rigtig glad for, og hvor jeg plejer at køre stærkt. Så vi går efter en sejr!”
Efter weekenden ligger Michael 3’er i mesterskabet, og er helt rolig. Sæsonen er lang, og han ved at han og teamet nok skal slå tilbage.
Voetmann satte værdifulde omgange i banken
Efter den totale nedtur i Aarhus, med ødelagt motor og meget få brugbare omgange, var Team Voetmann meget opsatte på at fokusere på at få læring med hjem. Og frem for alt, at få en masse omgange i bilen. Det blev til masser af omgange, og masser af læring. Selvom en defekt generator satte Niklas ud af spillet i 1. træning, gav teamet ikke op. Problemet blev løst, og Niklas kørte ud til 2. træning, og klikkede 14 omgange ind på kontoen. Og vigtigst af alt, så begyndte han at få masser af fart i bilen. Faktisk så meget at han satte en tid der var 0,5 sek. hurtigere end teamkammeraten Michael Markussen. Det var de store smil der var fremme i teamet. Omvendt vidste man godt at tidtagningen ville blive svær, så det var ikke nogen overraskelse at det blev til en P15.
Niklas Voetmann (Foto: Magnussen Racing Experience)
Heat 1 og 2 gav masser af værdifuld viden. Og selvom Niklas følte at bilen var svær at styre så gav det alligevel P12 og P11. Udfordringerne i heat 2 var at bilen ikke var blevet sat op til regnvejr, hvilket gav flere kørere store problemer. Samtidig fik Niklas en masse olie på forruden fra en konkurrent, hvilket betød at han ikke kunne se ret meget, og derfor var nødt til at sætte farten ned. En ærgerlig afslutning på en god og lærerig weekend.
-“Jeg ville rigtig gerne have afsluttet i tørvejr, for nu havde vi endelig fundet et godt setup, der gav os en masse erfaring. Omvendt er det også vigtigt at lære bilen at kende i regnvejr. Vi har arbejdet en masse med måden at køre bilen på, og det har betydet en helt anden tilgang til det hele."
-“Jeg er rigtig glad for den måde vi arbejder sammen i det her team. Vi lærer af hinanden, og hvis vi tager forkerte beslutninger, så lærer vi af dem, og kommer videre. Der er en enorm dynamik i teamet, og jeg vil glæde mig rigtig meget til, for alvor at betale tilbage til teamet, for deres store arbejde. Måske det bliver i Norge…? Vi glæder os ihvertfald helt vildt!” – slutter Niklas.
Brad Dias mødte det danske sommervejr
Når man kommer fra Indien og bor i Hong Kong, så er det danske sommervejr - med masser af regnbyger, noget af en omvæltning. Brad havde ikke prøvet at køre en formelbil i regnvejr inden søndagens 2 heats. Han klarede det dog rigtig fint, og fik igen vigtig erfaring med sin Mygale-racer. Den driller dog ham og teamet ret meget, og han har store problemer med at bilen laver nogle ret voldsomme udsving ved indstyring i svingene. Teamet har arbejdet benhårdt hele weekenden på at finde fejlen, men har endnu ikke fået løst problemet. Men i MRE giver man aldrig op, så fejlen skal nok blive løst. Brad endte med P10 og to gange P9.
Brad Dias (Foto: Magnussen Racing Experience)
“-Dette er min første sæson i bilen, og jeg kender ikke banerne, så jeg er egentlig godt tilfreds indtil videre. Selvfølgelig er det frustrerende med bilen, men jeg er sikker på at teamet nok skal løse det.”
Frederik Kikkenborg havde også en fin weekend. Han havde dog et par uheld, der kostede på placeringerne, men der kom masser af erfaring i banken, og farten er ved at være der. I heat 2 blev det således til 4. hurtigste tid og en placering som P6. Frederik er da også ganske godt tilfreds.
Frederik Kikkenborg (Foto: Magnussen Racing Experience)
-“Jeg har været blandet ind i et par episoder, hvor jeg ikke selv har kunnet gøre det store, så dem er jeg bare nødt til at glemme i en fart. Jeg er dog rigtig glad for at jeg er ved at have fundet farten. Nu skal jeg bare have det hele sat sammen til nogle gode stabile omgange. Sæsonen er lang, og der er stadig masser af ting der kan forbedres - og jeg tror afgjort på at en podieplads kan lykkes.
Nu er der en længere pause, inden MRE indtager Rudskogen Motorsenter i Norge, i midten af Juli. Hele teamet glæder sig meget. Indtil vi ses igen holder vi lige lidt velfortjent sommerferie - vi ses i Norge!
Magnussen Racing Experience
Læs mere om: Ring Djursland10/06/18 - Ring Djursland - DTC |