For det
var et rigtig godt rally som RAS havde fået skruet sammen, da SJ Rallying kørte DM4/Djurs Rally, et løb hvor løbsleder Carsten Møller virkelig havde kælet for detaljerne. En af detaljerne var, at løbet bestod af næsten 50 procent grus, noget de danske rallydeltagere sjældent oplever, og hvordan ville det indvirke på den normale ’dm stilling’. For det
var et rigtig godt rally som RAS havde fået skruet sammen, da SJ Rallying kørte DM4/Djurs Rally, et løb hvor løbsleder Carsten Møller virkelig havde kælet for detaljerne. En af detaljerne var, at løbet bestod af næsten 50 procent grus, noget de danske rallydeltagere sjældent oplever, og hvordan ville det indvirke på den normale ’dm stilling’.
Løbet
var kompakt, rallycentrum var i byen Kolind, og prøverne var 5 forskellige, hvoraf den ene skulle forceres 4 gange, to gange i hver sin retning, og 11 prøver i alt. Vejret var stegende hedt, og startfeltet flot på over 60 startende mandskaber.
Teamets
hurtige og smarte Skoda Fabia Super 2000 var klar på opgaven, og da flere af prøverne vekslede imellem asfalt og grus, og største udfordring var faktisk til Steen Johansen/Hårlev og codriver Suna Schwaen/Sorring, da det var en bil med asfalt setup, krydret med ’grus indstilling, og i kørestil skulle Steen så finde sin rytme og fart.
Første
prøve var 9 kilometer lang, fordelt 50/50 imellem grus og asfalt, her skulle følingen for at køre stærkt på gruset lige sætte sig i Steens kørestil. Inden løbet lå holdet på en tredjeplads i klassen, og game planen var, at denne plads skulle forsvares i dette løb, der skulle køres stærkt, med fornuft.
Efter
en sjælden tyvstart på løbets anden hastighedsprøve, så kom der mere attack, rytme og ro i kørslen på løbets tredje hastighedsprøve, dette var også i vante rammer, på sort grus = rent asfalt.
Så blev
der efter den femte prøve tid til pause, tiltrængt for både mandskabet og bilen, Steen og Suna skulle have depoterne fyldt op, da varmen var intens, op til 60 grader inde i rally kabinen, så væske og mad skulle der til, så de var klar til løbets næste afsnit,
Men
så fik Steen og Suna at vide, at de var tildelt en tidsstraf på 5 minutter, for at have kørt en kende for hurtigt på en strækning på transport etaperne, og vi taler ikke om at de havde kørt ’stærkt’, men havde kørte 62 kilometer i timen, i en 50 kilometer zone.
For
dem som ikke kende til sporten, så er det måske svært at forholde sig til, men imellem hastighedsprøverne kører et rallyhold og slapper af, og samtidig lader de op, rent mentalt, her køres der ikke for stærkt med vilje, for her er køretiden regnet sådan ud, at færdselsloven nemt kan overholdes, så det var bare ren utur, og tidsstraffen var mere end Steen kunne kapere i den hede danske sommer varme, så holdet trak sig fra løbet, og dermed exit fra et godt rally, og fra værdifulde DM point.
Allan POST
Læs mere om: Kolind09/06/18 - Kolind - DM Rally |