Formel 4 DK   20/06/18

Når man sætter sig i førersædet, er alt muligt!
Formula 4 DK2002 står der i dåbsattesten. Om lidt kan han skrive “forhenværende folkeskoleelev” på CV’et. Allerede nu står der Teamchef, Racerkører og Iværksætter. Nu har han valgt at tage det helt store spring, og satse alt på sin racerkarriere. Slut med skole, lektier og sjov i frikvarteret – og goddag til endeløse timer i fitnesscenteret og simulatoren, og til spændende møder med sponsorer og samarbejdspartnere.


Minutiøs klargøring før dagens første heat
(Foto: Dan Knudsen – Photo-Graphic)

Mikkel Grundtvig er ikke som ret mange af sine jævnaldrende. Han tænker anderledes og er kendt for at gøre tingene, på måder som ikke lægger lige for. For hvor mange 15-årige drenge kan kalde sig teamchef for sit eget racerteam - og ikke kun af navn, men af gavn?

Der tændtes en drøm
Efter en lang årrække på diverse fodboldbaner i Danmark, var Mikkel i 2013 ved at løbe lidt træt i fodbolden. Men det der med bare at løbe rundt og lege med drengene på vejen, det var ikke nok for den unge vejlenser. Så han skiftede fodbolden ud med 4 hjul, et rat og en motor - nærmere betegnet, en gokart. Som far, så søn. For Mikkels far Preben Grundtvig er selv en kendt racerkører, så det var et nærliggende skift.

Da Mikkel først sad i gokarten, blev det for alvor klart for ham, at det her var hans sportsgren. Langsomt men sikkert blev der tændt en drøm i Mikkels hoved. En drøm om at blive Formel 1 verdensmester. Præcis som mange før ham der har haft den samme drøm, tænkte han på æren og den store popularitet der ville følge med. Drømme er vigtige at have, men ligeså vigtigt er det at være realist. Så da Mikkel var færdig med at drømme om store pokaler og Formel 1 biler var det tid til at kigge med realismens briller på det projekt, som han havde startet.


En grundig opvarmning er vigtig, hvis man skal være 100% klar
(Foto: Dan Knudsen – Photo-Graphic)

Mange drømmer om Formel 1, men det er et fåtal der får alle ting til at flaske sig, så det ultimative mål, bliver en realitet. Og det var Mikkel ganske klar over. Derfor skulle der lægges en ordentlig plan. Sammen med familien lagde Mikkel en plan, der sammen med den rette portion af held, skal få hans drøm til at lykkes. Gokart var første step - det gik rigtig flot, og efter fire år i gokart var det naturligt at tage et skridt fremad. Valget faldt i 2017 på Aquila Synergy Cup. Her fik han fornøjelsen af at konkurrere mod sin far. Håneretten i familien tilgik Mikkel, der for alvor gav sin far baghjul. Han endte med en samlet 3. Plads i klassementet, og vandt Youngdriver klassen.

Foden under eget bord
Efter en succesfuld sæson i Aquila Synergy var tiden moden til at kigge fremad igen. Næste naturlige skridt for Mikkel var Renault Formel 4 Danmark. Det var dog også et pænt hop opad i økonomi, så der skulle arbejdes hårdt for at får det til at lykkes. Mange kørere i Mikkels alder, kigger over på far med bedende øjne, og får ham til at hjælpe - både med penge og know-how. Men Mikkel vil det anderledes. Han vil selv være chefen, så han startede sit eget team, APEX Racing. Her er det ham der er chefen, og ham der har fundet de rette folk til de opgaver der er i teamet.


I APEX Racing er det Mikkel der sidder i chefstolen. Også når der er telefontid
(Foto: Dan Knudsen – Photo-Graphic)

At være både teamchef og racerkører på en gang, kræver en stor indsats. For ud over at skulle træne i simulator, køre tests i bilen, og finde sponsorer, så er det også Mikkel - der med hjælp fra teamet, sørger for at få arrangeret sponsorarrangementer, lavet tryksager, osv. Det er en kæmpe opgave han har sat sig selv på, og det betyder at han nu har valgt at satse alt på sin racerkarriere. Så når hans klassekammerater i 9. klasse går på sommerferie, så starter Mikkels nye tilværelse, som fuldtids racerkører. Det betyder at han vil få 100% fokus på at forbedre sig i sin sport.

-Nu må vi se hvordan det går, her det næste års tid. Hvis planen ikke skulle holde helt som planlagt, så er jeg stadig så ung, at en uddannelse er mulig at få.
-Og skulle jeg ikke ende som verdensmester i Formel 1, så er målet at kunne leve af at være racerkører.


Det kræver en stor portion mod at finde det rette bremsepunkt med 190 km/t
(Foto: Dan Knudsen – Photo-Graphic)

En hård nyser?
På banen er det klart for enhver der har været i nærheden af Mikkel, at han har en drivkraft som få. Nogle vil måske sige at han er en hård kører, der ikke er bleg for at prøve grænser af. Mikkel har dog ikke noget udestående med nogle af de andre kørere.
- Det her er en sport med følelser, og man har et ekstremt adrenalinniveau, når man lige træder ud af bilen. Så hvis der har været nogle lidt for spændende situationer ude på banen, kan der jo godt ryge nogle gloser afsted, men så snart man har fået tingene på afstand, så er alt godt.
- Hvis folk synes jeg er en hård nyser, så er det ikke noget der går mig på. Jeg elsker racing, og elsker når der bliver gået til stålet. Jeg føler dog ikke jeg har problemer med de andre kørere i klassen, selvom vi af og til kommer lidt tæt på hinanden. Det er racing!


Der køres utrolig tæt i heatsene, præcis som Mikkel godt kan lide det. Her er det Jonas Lindhard Nielsen der presser på.
(Foto: Dan Knudsen – Photo-Graphic)

Inden sæson 2018 gik i gang, var Mikkels plan at han ville forsøge at ende i top 5 i klassementet. Et kig på stillingen efter tre afdelinger vidner om at han er godt på vej til at indfri det mål. Han ligger pt som nr. to, og selvom det er tæt i klassen, så ser det ud til at succeskriteriet kan blive opfyldt. Efter de sidste eksamener i skolen, går Mikkel i gang med at afsøge mulighederne for næste sæson. Han sigter mod at tage en sæson mere i Renault Formel 4 Danmark, men hvis der skulle byde sig en chance for at køre Formel 4 i udlandet, så er han klar på at gribe den.

Fejlen er din bedste ven!
- Jeg ved det er vigtigt at lave fejl. Jeg ved at for at forbedre sig, skal man lære at acceptere de fejl man laver, og så bruge dem til at blive endnu bedre.
Mikkel erkender at fejl har der været mange af i de første afdelinger. Han føler dog at der er det rette fokus på de ting der skal rettes.
-Som drivercoach har jeg valgt bilens tidligere chauffør - Danmarksmesteren fra 2017, Daniel Lundgaard. Vi går rigtig godt i spænd sammen og jeg føler virkelig jeg kan lære meget af Daniel. Vi arbejder hele tiden med min udvikling, og sikrer at min indlæringskurve forbliver stabil. Tag fx Ring Djursland, DM3. Resultatet herfra er der ikke meget positivt i, men omvendt synes jeg jo ikke at der er tvivl om at jeg har noget af det der skal til. Der var flere fede dueller, blandt andet med Jonas Lindhard, hvor jeg virkelig kom på arbejde. Det er det jeg elsker ved den her sport – kommer det fra Mikkel med et stort smil.


Daniel Lundgaard kender Mikkels bil ganske godt. Han vandt nemlig Danmarksmesterskabet i bilen i 2017
(Foto: Dan Knudsen – Photo-Graphic)

Lige nu handler det dog om at få overstået de sidste eksamener i skolen, og helst med gode resultater. Derefter står der “racing” på Mikkels skema i det næste års tid, og det starter med 4. Afdeling af DM. Det køres på Rudskogen Motorsenter, 100 km sydøst for Oslo.

Dan Knudsen – Photo-Graphic


Læs mere om:
  • Mikkel Grundtvig

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport