Det blev en weekend med masser af fart, men også lidt franske drillerier hos Oliver Rømer.
I den forgangene weekend deltog han i den 3. afdeling af Yokohama 1600 Challenge, som blev kørt på Padborg Park, nær den dansk-tyske grænse.
Teamet fra Stege havde allerede erfaring med banen fra tidligere på året, hvor racerlicensen blev erhvervet, den første testdag blev kørt, samt den allerførste løbsweekend også blev afholdt. Derfor var der forhåbninger om gode resultater denne weekend, især med baggrund på seneste løb, hvor Oliver blandede sig et godt styk oppe i top 10, indtil gearforbindelserne desværre hoppede af.
Bilen var blevet klargjort hjemme på værkstedet, og derfor var der masser af smil på læben, da holdet mødte op på sønderjyske bane.
(Foto: JJ Media)
Træningen skulle køres lørdag 10.05, og her blev det til 8 rigtig fine omgange, hvor tiderne konstant faldt for Oliver. Men så kunne bilen pludselig ikke skifte gear igen – hvorfor nu det?
Jo, gearforbindelsen fra sidste gang var der ikke noget galt med, men i stedet var det en plastikholder til gearkablerne der var knækket denne gang – men med den samme udgang – umuligt at skifte gear.
Det måtte der jo kigges på inden kvalifikationen, og til alt helt havde et af de andre hold en ekstra med, som Oliver kunne købe.
Med den monteret og masser af gå på mod, trillede den hvide og røde Peugeot 207 med nummer 31 over på flyvepladsen, der udgør opligningen for alle kørerne, inden at de skulle ud på banen for at give den gas.
Pludselig kom der en regnbyge forbi banen, og gjorde det hele fugtigt – alt imens hele Yokohama 1600 Challenge feltet holdt på tørvejrsdæk… Så de første omgange gik lige med at føle banen an, og hurtigt viste det sig, at den slet ikke var så våd endda, og man kunne begynde at give den gas. Regnen var faktisk også stoppet igen, så tiderne faldt med adskillige sekunder for hver omgang at der blev kørt.
På 12. omgang satte Oliver den tid, som skulle blive hans bedste, og det rakte til en fin 11. plads. I det ekstremt tætte midterfelt var der blot et halvt sekund op til 4. startposition, så derfor var alt muligt til søndagens første løb.
(Foto: JJ Media)
Her var banen dog rigtig våd på grund af regnvejr henover natten, og selv om regnen var stoppet, var der dog ikke nogen tvivl om, at der skulle regndæk på bilen.
Oliver kørte over på flyvepladsen endnu en gang, og netop da bilerne blev vinket på banen, og han ville sætte bilen i gear, ville koblingspedalen pludselig ikke vende tilbage til udgangspunktet. Han forsøgte at træde til et par gange mere, men nej – den ville bare ikke som han ville. En brandærgerlig kører måtte derfor se til, da alle konkurrenterne ude på banen kørte ræs. Men sådan kan det være med franske drillerier nogle gange.
Men op på hesten igen – koblingsproblemet blev løst, og han kørte til start til heat 2, hvor han skulle starte allerbagerst.
Fornuftigt nok, valgte han at tage det roligt rundt i de første sving, for ikke at få snuden kørt over af nogle måske lidt for ivrige konkurrenter.
Og ivrige konkurrenter, det var der så sandelig de næste par omgange. Det udløste en Safety Car, for at få ryddet banen igen.
(Foto: JJ Media)
Da løbet blev givet frit igen, fik Rømer stille og roligt arbejdet sig op, og overhalede konkurrenterne en efter en. Sikkert men bestemt.
Så da det ternede flag faldt efter 13 omgange, kunne en yderst veltilfreds kører trille over målstregen på en flot generel 10. plads, og en fin 4. plads i Rookieklassementet.
Aktuelt indtager han 5. pladsen i Rookiemesterskabet, men med top 3 indenfor rækkevidde.
Teamet har dog valgt at springe over den næste afdeling af Yokohama 1600 Challenge, som køres i Tyskland, grundet de ekstra udgifter ved at køre så langt væk, samt det ligger i sommerferien.
Men Oliver Rømer er tilbage på banen i august måned, når Grand Prix Danmark køres på FDM Jyllandsringen den 24.-26. august.
Oliver Rømer Motorsport
JJ Media Læs mere om: Oliver RømerPadborg Park24/06/18 - Padborg Park - 1600 Challenge |