"Det er ikke slut før den fede dame har sunget", lyder et engelsk mundheld. Og det gælder i den grad for 24 timers løb. Det kan Perfection Racing skrive under på efter deres Ginetta opgav ævred med kun ½ time tilbage af Portimao 24H, men heldigvis havde teamet på det tidspunkt tilbagelagt så lang en distance, at man blev klassificeret som nummer 3 i GT4 klassen og dermed både kom på podiet og fik vigtige point. Forud havde det været et løb med mange - og usædvanlige - udfordringer. Den største var vejret. Dejlig sol og varme, javist, men inde i en racerbil er fornøjelsen ved den slags sommervejr til at overse. En kontrovers med teknisk kontrol forud for løbet betød, at man måtte fjerne luftindtaget på taget af bilen - noget, som den ellers havde kørt med i Dubai 24H i vinters. Selv om teamet hastigt fik lavet et par kølekanaler ved sidespejlene, betød det at luftgennemstrømningen i kabinen var nedsat og det var med nogen bekymring at vejrudsigten - som lød på temperaturer op til 30 grader - blev studeret.
Banen i Portimao er meget kuperet (Foto: Henning Smed)
Alligevel lykkedes det teamet at køre sig i spidsen af GT4 klassen i løbet af de første timer efter starten kl. 15, hvor Rene Rasmussen og Michael Klostermann tog et par hårde stints i den varme eftermiddagssol. Desværre var den hurtige kørsel på et tidspunkt også fortsat ind i pitten og teamet måtte indkassere en straf på 4 minutter for at overskride hastighedsbegrænsningen i pitten. Det svarer ret nøjagtigt til to omgange på banen i Portimao og det satte Perfection Racing lidt bagud i forhold til de førende.
Men de tre førende biler - Perfection Racings Ginetta, en Audi R8 og en Mercedes AMG GT - matchede hinanden utroligt tæt på omgangstiderne, så man var stadig med og den køligere aftenluft gjorde det mere udholdeligt for kørerne at tage deres stints i bilen. Ud på aftenen bølgede stillingen i klassen frem og tilbage alt efter hvornår de enkelte teams havde deres pitstop, men så skete der noget helt usædvanligt, som i en lang periode helt satte en stopper for kampen. Kort før midnat sprang en tankvogn læk oppe i tankningsområdet og der væltede benzin ud over hele området. Løbet blev stoppet og bilerne parkeret på langsiden, alt imens alle teams fik besked på at holde sig fra området bag pitten, hvor bl. a. alle lastbilerne var parkeret. Man frygtede, at benzinen var løbet ned i kloakken, som løb under hele pitområdet og man kan godt forestille sig, hvad en cigaret ned i kloakken kunne have forårsaget!
Tommy Laugesen, Michael Klostermann, Claus Klostermann og Rene Rasmussen (Foto: Gitthe Bekker)
Så galt gik det dog heldigvis ikke og efter 4 timer var man klar til at skyde løbet i gang igen. I de kølige morgentimer var Perfection Racings kørere rigtigt i deres es. De fortalte samstemmende, at bilen kørte som en drøm og langsomt lykkedes det at hale ind på de førende, så man ved daggry kun var en omgang efter andenpladsen. I lange perioder kørte de 3 førende GT4 biler faktisk indenfor synsvidde af hinanden ude på banen omgang efter omgang, uden at nogen af dem formåede at rykke sig fri af de andre. Med 9 timer tilbage var det tydeligt, at det kunne blive et spændende opgør - og at det kunne blive småting, som ville afgøre det.
Nu besluttede Perfection Racing sig for at sætte alt ind. Planen for kørerskift blev lavet sådan, at teamets to hurtigste kørere ville få to ekstra stints. Formålet var naturligvis at forsøge at sætte de andre teams under pres og i første omgang virkede det. Tidligt på formiddagen var Perfection Racing Ginettaen den hurtigste GT4 bil på banen, men konkurrenterne lod sig ikke umiddelbart ryste og selv om Ginettaen ganske langsomt halede ind på dem, så blev det også mere og mere tydeligt, at der skulle bruges mere tid, end der var tilbage, for at nå op - med mindre der skete et eller andet.
I de tidlige morgentimer var Ginettaen flyvende (Foto: Henning Smed)
Det, som så skete, var ikke til Perfection Racings fordel. Solen steg højere og højere op på himlen og søndagen viste sig hurtigt at være den varmeste dag i den periode, teamet har været i Portugal. Temperaturen i kabinen på bilen krøb efterhånden op over 60 grader og kørerne så mere og mere brugte ud, når de kom ud af bilen. Der blev etableret en modtagestation i skyggen udenfor pitten, hvor en balje med isvand, en vandslange og massevis af flasker med vand stod klar til hurtig afkøling og næste kører var hele tiden klar til at springe til øjeblikkeligt, hvis der blev meldt fra bilen at situationen var ved at være kritisk. Enkelte stints måtte afbrydes før tid, men kørerne gjorde en stor indsats for at sørge for at de fik rigeligt at drikke og at de var fornuftigt nedkølet inden de gik i bilen, så det aldrig blev nødvendigt at nedsætte stintlængden væsentlig og teamet kunne køre igennem på det planlagte antal pitstop.
Under disse forhold var det klart, at det nu var slut med at gøre en ekstra indsats for at indhente de øvrige - men afstanden op var stadig kun et par omgange, så man var klar til at udnytte eventuelle uheld oppe foran. Det blev så i stedet Perfection Racing, som blev ramt af uheld. En halv time før afslutningen blev Ginettaen trukket ind i pitten og det blev hurtigt konstateret, at en trækaksel var rykket over. Det var slut og teamet fik således ikke målflaget at se. En bitter pille at sluge. Til gengæld var det et plaster på såret, at man havde kørt så lang en distance, at man blev klassificeret som fuldført og oven i købet kom på podiet som 3'er i GT4. Denne placering gav også vigtige point til 'Champion of the Continents' mesterskabet, som løbet i Portimao talte til og med point til dette mesterskab både fra Dubai og Portimao i bagagen er Perfection Racing godt rustet forud for det sidste tællende løb i Texas til november.
Henning Smed Læs mere om: Perfection RacingPortimão08/07/18 - Portimão - 24H Series |