Yokohama SuperCup leverede i den grad varen i forbindelse med årets internationale begivenhed. Fredag den 13. får nogle mennesker til at se farer og uhygge, men det var der ikke noget af i Yokohama SuperCup – tværtimod. Fredag den 13. bød på træning, tidtagning og et heat på den 4,5 km lange bane på Lausitzring. En af udfordringer på dagen var vejret – det var nemlig næsten for godt. Med op mod 30 grader i skyggen så bliver det altså rigtig rigtig varmt inde i racerbilerne, når man så dertil lægger, at det er fysisk krævende bane at køre på, og at man kører heat på 30 minutter i stedet for de 20 minutter man kører på de danske baner, ja så får man nogle svedige og udmattede chauffører i mål. Værst var det nok for Michael Vesthave Jr., der var plaget af forkølelse og feber, og han var total udmattet efter heat 1. På trods af anstrengelse fik han alligevel kørt en fjerdeplads hjem.
Alle kørere var både svedige og smilende efter et rigtig flot heat, men smilet var bredest hos en af klassens ”grand old men”, nemlig Jakob Borum. Ikke nok med, at han startede i pole, han førte også heatet fra start til mål, og tog dermed sæsonens første heatsejr. Sejren var rimelig komfortabel med knap 7 sekunder ned til nummer to, og det på trods af, at Jakob var ude igennem græsset og smadre en forkofanger i forbindelse med overlapning af en Yokohama 1600 Challenge deltager, noget som Jakob efter heatet erkendte var helt og aldeles hans egen skyld. I lang tid lå Michael Vesthave Jr. og jagtede Jakob Borum, men en lille fejl betød, at Michael spandt rundt om sig selv, og røg ned på fjerde pladsen. Andenpladsen i heatet tog Rene Junker Povlsen sig af, og tredjepladsen gik til Mikael Kildevæld.
Jakob Borum tog heatsejren i heat 1, på trods af en ødelagt kofanger, og en køler der hængte halvvejs ude af bilen (Foto: Keld Dohm)
Afviklingsformen er lidt anderledes når klassen kører på den tyske bane, hvilket bl.a. betyder, at der køres en ny kvalifikation, der afgør startplaceringerne til heat 2. Der bliver altså ikke byttet rundt på de 8 første som vi er vant til fra de danske baner. Igen viste Jakob Borum sig ret suveræn, idet han i kvalifikationen satte en tid der var hele 2 sekunder foran næsthurtigste mand, ret imponerende. På de næste startplacering kom Michael Vesthave Jr., 14/100 langsommere var Rene Junker Povlsen, der igen var 8/1000 hurtigere end Tino Vang Jørgensen på fjerdepladsen. Med andre ord resten af feltet lå ret tæt. Jakob Borum kørte et fornuftigt heat, hvor han hele tiden holdt afstanden til forfølgerne. Michael Vesthave Jr. fik ikke den bedste start, og det betød at Rene Junker Povlsen satte sig tungt på andenpladsen igennem hele heatet. Tredjepladsen derimod var der kamp om mellem Lars Højris, Michael Vesthave Jr., Mikael Kildevæld og Tino Vang Jørgensen, men det endte med, at Tino trak det længste strå og kørte den sidste podieplads hjem.
Rene Junker Povlsen havde aldrig kørt på Lausitzring før, og alligevel sikrede han sig to andenpladser, og en generobring af mesterskabsføringen - ganske flot (Foto: Keld Dohm)
Det er nu andet år i træk, at Yokohama SuperCup har arrangeret en tur til Lausitzring sammen med Yokohama 1600 Challenge, og der er stort set kun rosende ord til overs for arrangementet. Kort sagt, så er det en fed bane, organisationen bag både løb og bane fungerer gnidningsløst, alt køre efter en snor, og tidsplaner overholdes på sekundet. Man møder kun hjælpsomhed og velvilje fra alle dernede, udenomsfaciliteter, pitgarager etc er supergode, og så er det nemt at komme dertil. Skal man finde noget at kritisere, så er det at tilskuerpladserne bestemt ikke er fyldt op, og nok heller ikke bliver det, men det skyldes måske, at der er plads til 150.000 tilskuere.
Nu er det sommerpause for klassen, og dermed tid for en kort status for sæsonen indtil nu. Måske lidt overraskende er det rookie mesteren fra 2017, Rene Junker Povlsen der fører mesterskabet, men i lighed med 2017, så har han kørt super stabilt indtil nu, og han får gode point med hjem efter hver eneste weekend. Måske mere overraskende er det, at sidste års mester Michael Vesthave Jr. lige nu må se sig henvist til fjerdepladsen i mesterskabet, dog kun 11 point efter den førende. Det skal dog siges, at Michael allerede nu har 3 heats med 0 point, der kan trækkes fra, hvor alle tre der er foran ham har point der skal trækkes fra mod slutningen af sæsonen. Ulempen ved det er selvfølgelig, at udgår Michael fra et heat så koster det mere, end hvis de nærmeste konkurrenter udgår.
Som helhed har klassen oplevet en rigtig god tilgang af deltagere i år, og klassen har vist, at det er en både seriøs og stærkt besat klasse. Der bliver ikke givet ved dørene, og der bliver kæmpet hårdt om alle placeringer, men der bliver stadig kørt fair, hvilket blandt andet ses ved, at der kun er uddelt 2 straffe for påkørsler i de 11 afviklede heats.
Efter sommerpausen starter klassen op til årets motorsportsbegivenhed på dansk jord, nemlig Grand Prix Danmark den 24. – 26. august på Jyllandsringen, og med kun 11 point der skiller de fire forreste i mesterskabet, så bliver det garanteret også flot og tæt ræs der. God sommer til alle.
Yokohama SuperCup www.supercup.dk Keld O. Dohm Læs mere om: Lausitzring15/07/18 - Lausitzring - SuperCup |