Superklassen i dansk motorsport levede også op til sit navn på tysk asfalt. Weekendens hurtigste biler på den berømte Hockenheimring havde danske kørere bag rattet i deres supertourisme-racere i OK MOBIL 1 DST, og i finalen var det med Martin Andersen som den, der kom først over målstregen. Det var Andersens anden finaletriumf på stribe. (Foto: Carsten Gerlach / friesenbiker.de)
Udfordringerne på Formel 1-banen betød, at kørerne i høj grad var afhængige af den dækstrategi, der blev valgt i de forskellige teams, og her havde Martin Andersen rådgivere omkring sig, der valgte det helt rigtige dæktryk,
Det samme var tilfældet for Ole Petersen i Team Jørgen Hansen Biler, og det betød, at han blev hurtigere og hurtigere. I finalen overhalede han de to team-kolleger, Michelle Gatting og Casper Røes, og med sin 2. plads har Ole Petersen lagt sig alene i spidsen i OK MOBIL 1 DST.
Han var i Hockenheim-finalen dog ikke i nærheden af Martin Andersen, der nu for alvor har kørt sig selv ind i mesterskabsracet i superklassen.
(Foto: Carsten Gerlach / friesenbiker.de)
Med en 4. plads kan Casper Røes samlet sætte et positivt flueben ud for weekenden i Hockenheim, og han fører nu suverænt i AM-stillingen.
Frederik Nymark sluttede 5’er i finalen og fik dermed vist, at han kunne ryste skuffelsen fra Race 2 af sig, og han ligner én, der om en uge er klar til at gøre Ring Djursland til en god hjemmebane. Han er efterhånden i den grad sulten efter en sejr.
Mikkel Mac startede i front i finalen, og han lignede allerede en sikker vinder, da en brækket trækaksel sendte ham alt for tidligt i bad. Dobbelt uheldigt for Team Roskilde Racing Center, for Henrik Jansen blev samtidig ramt af en punktering, og de to orange racere holdt side om side i pit, mens løbet blev afgjort.
(Foto: Carsten Gerlach / friesenbiker.de)
Noah Watt, der af banens resultatsystem fejlagtigt blev tildelt en 3. plads i Race 2, havde ikke overhalet ulovligt i gul flagzone og endte altså med at blive noteret for en flot 5. plads. Desværre fik han tekniske problemer lige før start på finalen, og han kom så sent ud, at han ikke havde en chance for at køre sig frem i feltet.
I finalen sluttede Jonas Svensson som 7’er, og weekenden i det tyske bekræftede, at sidste sæsons hurtigste mand i Legend-klassen nu også er ved at finde topfarten i supertourisme-serien.
Derimod lykkedes det aldrig helt for de to gange Kevin at finde den optimale fart på Hockenheimring. I finalen sluttede Verner som 6’er og Kevin Rossel blev nr. 8.
For klassen som helhed blev løbene på den berømte tyske bane en stor succes. OK MOBIL 1 DST vender tilbage til dansk asfalt og fortsætter på Ring Djursland i næste weekend.
Poul Erik Thomsen
Læs mere om: Hockenheim16/09/18 - Hockenheim - Supertourisme |