I den sidste weekend af september står Bisted Motorsport overfor en ny udfordring, når man drager til det nordlige Frankrig for at lufte den sorte, hvide og grønne Ford Fiesta Super 2000. Og det er hastighedsprøver med både asfalt og grus som underlag, der venter forude.
”Vi fik tidligere på året en henvendelse fra arrangørerne af Rallye Charlemagne, der tilbød os fri start,” fortæller Jesper Bisted, som intet forudgående kendskab har til arrangementet. ”Men min co-driver Arly Larsen har snakket med Michael Sørensen, som sidste år deltog i løbet, og han kunne varmt anbefale løbet.”
Det er de nordfranske veje, som Jesper Bisted og Arly Larsen bliver udfordret af i den sidste september-weekend
Rallye Charlemagne har base i byen Hautmont, som ligger tæt ved den fransk-belgiske grænse nærmest midt mellem Bruxelles og Reims.
”Det er et løb med 140 kilometer hastighedsprøver fordelt over lørdag og søndag,” siger Jesper Bisted. ”Det er lidt blandet mellem asfalt og grus, men asfaltvejene er helt klart i overtal. Det skulle svinge en del, men det skulle minde meget om de danske forhold. Der er 129 hold på startlisten, og hertil kommer så et felt på 21 historiske rallybiler.”
Efter starten i det hollandske Zuidersee Rally tilbage i marts og fem DM-tællende løb bliver Rallye Charlemagne det syvende rally, Jesper Bisted og Arly Larsen starter i.
”Sæsonen har været lidt blandet,” indrømmer Jesper Bisted. ”De tre første DM-løb var ikke så gode. Vi udgik på Fyn og på Djursland, men det er blevet bedre og bedre, og vi er kommet tættere og tættere på toppen.”
”Ved det sidste DM-løb – Rally Midtjylland – fik vi en fjerdeplads i klassen og en ottendeplads generelt, så det går den rigtige vej. Men der er et stykke vej endnu med at få bilen ind under huden. Det er godt nok en helt anden kørestil, man skal bruge til en firhjulstrækker end en forhjulstrækker.”
Bisted Motorsport Læs mere om: Arly LarsenJesper Bisted |