Det er ikke altid man kan se tilbage på en weekend og sige at det var en rigtig god weekend, og sådan er det naturligvis også i motorsport. Septemberløbet på Ring Djursland den 22. og 23. september var en af de mindre gode weekender for Yokohama SuperCup, simpelthen fordi rigtig mange kom derfra med buler i bilerne, primært som følge af tilfældigheder og sort uheld. Heldigvis var der ingen personskade, og bukket blik er trods alt bedre end bøjede ribben. Det skal dog siges, at der indimellem bulerne blev kørt noget rigtig flot ræs, og klassen fik i den grad vist, at det er en klasse med meget tæt og lige konkurrence.
Tidtagningen lørdag formiddag forløb uden nogen form for dramatik, og næsten vanen tro, så var det Michael Vesthave Jr. i BMW der satte hurtigste tid. På henholdsvis P2 og P3 kom Jakob Borum i Honda Integra, og Tino Vang Jørgensen i Seat Leon. I det hele taget var det en meget tæt tidtagning, idet der fra Jakob Borum på P2 og ned til Mikael Kildevæld på P10 var en forskel på kun 0,8 sekund, altså 1/10 sekund i gennemsnit mellem hver bil, og det viser altså noget om hvor stor og lige konkurrencen er i klassen.
Heat 1 blev kørt lørdag først på eftermiddagen, og med solskin på himlen var der lagt op til et tørvejrsheat, men da alle bilerne holder klar til at køre ind i pitten med slicks monteret, så syntes vejrguder lige, at de skulle pifte tingene lidt op med en regnbyge. Der kom lige nøjagtig vand nok til at gøre banen glat, men ikke nok til, at det var relevant at skifte til regnvejrsdæk. Da starten går kommer både Michael Vesthave Jr. og Tino Vang Jørgensen rigtig godt afsted på inderbanen. Jakob Borum på yderbanen kommer også fint afsted, men banen er lige nøjagtig så glat, at Jakob taber bagenden, og derved lige præcis snitter Tino i venstre dør. Samtidig betyder udskridningen, at farten ryger så langt ned at Allan Kristensen og Morten Christensen, der kommer bagfra, ikke har en chance for at undgå at køre op bag i Borum. Først rammer Allan bagenden af Borum, og så ryger Morten op bag i Allan. På trods af, at Allan umiddelbart var den der fik flest buler, så var han den eneste der kunne gennemføre heatet. Jakob Borum måtte udgå efter en enkelt omgang, men bilen var dog ikke skadet mere end, at den kunne gøres klar til resten af weekenden. Værre var det for Morten Christensen, der fik ødelagt så meget i fronten, at han ikke kom til start mere i den weekend. At banen var meget glat de første par omgange var meget tydeligt, og specielt de baghjulstrukne BMW have svært ved at få bid, hvilket resulterede i flere publikumsvenlige driftlignende situationer, dog heldigvis uden yderligere uheld. Heatet slutter igen næsten vanen tro med at Michael Vesthave Jr. vinder.
Heller ikke heat 2 forløb helt planmæssigt. Her skulle Ole Eberhard starte på pole med Lars Højris på P2. Lars Højris får en rigtig god start, og ligger sig i front af feltet, tæt forfulgt af stort set resten af feltet. Desværre sker der på tredje omgang det meget uheldige, at venstre baghjulsophæng simpelthen knækker, og sender Lars rundt om sig selv, så han kommer til at holde parkeret midt på banen med fronten mod kørselsretningen. På nærmest mirakuløs vis lykkedes det resten af feltet at undgå et direkte sammenstød med Lars’s parkerede bil, men flere af dem ramte hinanden i undvigemanøvrene, og fik skader på bilerne. Hele 4 biler måtte udgå som følge af uheldet, og en femte fik en punktering, som betød et pitstop med hjulskifte, og dermed naturligvis en sidsteplads i heatet. Resten af heatet forløb rimelig fredeligt, og endnu engang med Michael Vesthave Jr. som vinder.
Weekendens nok mest uheldig mand var Allan Kristensen, der fik store buler i både heat 1 og heat 3 (Foto: Keld Dohm)
Uheldene i både heat 1 og 2 kan udelukkende tilskrives tilfældigheder og sort uheld, men det gør ikke bulerne mindre, og heller ikke arbejdet med at få bilerne tilbage i køreklar stand.
Nu kommer to uheld sjældent alene, og heat 3 forløb desværre heller ikke uden et uheld. Allerede på anden omgang betyder en kontakt mellem Thue Henriksen i BMW og Ole Eberhard i VW Polo, at Ole ryger på tværs af banen, og lige ind i siden af Allan Kristensen, der dermed for anden gang i weekenden helt uforskyldt fik store skader på bilen. Efter et par omgange med gult flag kørte Vesthave sig igen i front, lagde lidt afstand til resten af feltet, og blev der heatet ud. Men kampen om andenpladsen kom til at stå mellem 5 biler. Og de 5 præsterede noget af det bedste og flotteste ræs i klassen i år. Der blev kørt tæt, der blev forsvaret positioner, der blev overhalet, og det skete helt uden nogen berøring mellem de 5. Martin Sørensen endte med at trække det længste strå, og Rene Povlsen tog tredjepladsen.
Michael Vesthave Jr. er nu stor favorit til at tage mesterskabstitlen i år, mere spændende bliver det nok om Rene Povlsen (th) kan holde sin andenplads, og om Martin Sørensen (tv) kan avancere yderligere fra sin niende plads (Foto: Keld Dohm)
Med det resultat ender Martin Sørensen med det bedste resultat til dato i klassen, nemlig to andenpladser og en fjerdeplads. Ulemper for ham er selvfølgelig, at han dermed skal slæbe på 40 kg succesballast til finaleløbet. Weekendens resultat betyder desuden at Michael Vesthave Jr. har lagt god afstand til resten af feltet i mesterskabskampen, og meget tyder på, at han skal genvinde sin titel fra 2017. Kampen om anden og tredjepladsen er derimod stadigvæk helt åben. Rene Povlsen holder stadig fast i sin andenplads, men han er tæt forfulgt af Thue Henriksen. Også både Allan Kristensen, Mikael Kildevæld og Lars Højris kan sagtens nå at blande sig i medaljestriden, så der er meget at se frem til i forhold til finaleløbet den 6. – 7. oktober på Jyllandsringen.
Konklusionen på weekenden må være, at motorsport indimellem byder deltagerne på ganske store udfordringer og frustrationer, men samtidig også giver en masse gode oplevelser.
Yokohama SuperCup www.supercup.dk Keld O. Dohm Læs mere om: Ring Djursland23/09/18 - Ring Djursland - SuperCup |