Rally   29/10/18

Succes og metal til hylderne for Rally Team Mejer trods problemer i Rally Sønderjylland
Lørdag den 27. oktober blev både succesfuld og problemfyldt for Rally Team Mejer, da 6. afdeling om det danske mesterskab i rally, og 4. afdeling af Mini Rally Syd turneringen blev kørt i Sønderjylland.

Efter at Heino Mejer og Bo Mølgaard, allerede i forrige afdeling, havde sikret sig mesterskabet for historiske biler i Mini Rally Syd turneringen, skulle det endelige regnskab nu gøres op i både Danmarksmesterskabet for historiske biler, samt i Autoplus Dansk Super Rally, som er et mesterskab der køres på tværs af alle klasser. Her kører alle mod alle, uanset bilens alder, motorstørrelse, for- bag- eller 4 hjulstræk. Et sindrigt pointsystem gør, at alle kan konkurrere imod hinanden, uanset den klasse man deltager i.


Heino Mejer og Bo Mølgaard havde ikke tid til at nyde de gyldne efterårsfarver i Rally Sønderjylland
(Foto: rallypics.dk – Viggo Johansen)

Inden starten på Rally Sønderjylland, lå Heino Mejer og Bo Mølgaard på 1. pladsen i kampen om det historiske danske mesterskab, og på 3. pladsen i Autoplus Dansk Super Rally. Kurt Mejer og Steen Bøgelund i teamets anden Volvo 242 Turbo havde ligeledes et godt udgangspunkt inden Rally Sønderjylland, hvor de skulle forsvare deres foreløbige 2. plads i Mini Rally Syd turneringens historiske klasse, og en foreløbig 3. plads i det historiske danske mesterskab.

Rally Sønderjylland blev et rally med meget store udfordringer for teamet. Allerede på 1. hastighedsprøve startede udfordringerne. Heino Mejer og Bo Mølgaard havde en afkørsel, hvor fronten af bilen nåede at ”kysse” et træ, inden bilen igen kom på rette vej. Det betød en minimal forsinkelse, men når sekunderne tælles i 10. dele, kan blot få sekunder få stor betydning i det samlede regnskab. På løbets 3. hastighedsprøve gik det dog værre. For 1. gang i sin rallykarriere, måtte Heino Mejer køre baglæns med 120 km/t, da bilen snurrede rundt på en af de fedtede veje. Bilen kørte sine egne veje, og endte imellem buske og træer. Godt bulet i begge ender, og med en skadet venstre side, og en forsinkelse på ca. 45 sekunder, kom bilen på vejen igen, så Heino Mejer og Bo Mølgaard kunne fuldføre prøven, og komme i mål til midtvejspausen.


Heino Mejer og Bo Mølgaard havde store udfordringer på de snævre og glatte veje i Rally Sønderjylland, og kom hjem med en mærket bil
(Foto: rallypics.dk – Viggo Johansen)

I pausen kæmpede servicemandskabet med den kosmetiske udbedring af bilen. Gaffatape og plast blev anvendt i rigelige mængder (hvis det ikke holder, har man brugt for lidt). Heldigvis havde teknikken og mekanikken ikke taget skade af de to skovture, så det var muligt at fortsætte og gennemføre Rally Sønderjyllands sidste fire hastighedsprøver. Teamet retter en stor tak til Alex Westphalen og René Pallesen for hjælpen med at tape den ellers fine Volvo 242 Turbo sammen i servicepausen.

Værre gik det for Kurt Mejer og Steen Bøgelund – på løbets 6. og næst sidste hastighedsprøve gav turboen op, og bilen måtte parkeres i vejkanten, uden mulighed for at gennemføre.

Udfordringerne til trods for begge mandskaber, slutter året af med succes.


Kurt Mejer og Steen Bøgelund måtte desværre udgå på 6. og 2. sidste hastighedsprøve med en defekt turbo
(Foto: rallypics.dk – Viggo Johansen)

Heino Mejer og Bo Mølgaard slutter året af med en klassesejer i Rally Sønderjylland, en flot, flot 3. plads i det generelle mesterskab, Autoplus Dansk Super Rally. Samtidigt vinder de både det historiske Danmarksmesterskab og det historiske mesterskab i Mini Rally Syd.

Kurt Mejer og Steen Bøgelund slutter, på trods af nedturen i Rally Sønderjylland, sæsonen af med podiepladser i det historiske Danmarksmesterskab og det historiske Mini Rally Syd mesterskab, hvor de begge steder kunne stille sig på podiets nederste pladser med en 3. plads i begge mesterskaber.


Kurt Mejer og Steen Bøgelund på Rally Sønderjyllands eneste grusstykke ved Hoptrup nord for Aabenraa
(Foto: rallypics.dk – Viggo Johansen)

Det er endnu ikke besluttet hvad næste sæson skal byde på, men uanset udfaldet af overvejelserne, skal begge biler totalt adskilles og renoveres hen over vinteren, så de er klar til at blive taget i brug når solen atter står højere på himlen til foråret.

Rally Team Mejer

Viggo Johansen
rallypics.dk


Læs mere om:
  • Heino Mejer
  • Kurt Mejer

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto