Formel 1   28/04/19

Bottas vinder i Baku
Mercedes dominans i trivielt løb
De sidste par år har løbene i Baku været dramatiske. Det var det ikke i år. En enkelt virtuel SC periode blev det til, foranlediget af en død motor. Bottas vandt fra pole, og Mercedes var endnu en gang uden egentlig konkurrence. Som det tegner nu, bliver det en lang sæson at komme igennem.

Igen i dag var det i de første sekunder løbet reelt blev afgjort. Da starten gik og Hamilton pressede på Bottas gennem de første to sving, mens finnen holdt sin placering og så kunne trække en lille smule fra, så var det afgjort. Ethvert spor af potentiel spænding blev fejet af bordet. Det kunne have været interessant med Leclerc der førte mange omgange midt i løbet. Han skiftede dæk senere end konkurrenterne. Men, for at det kunne have været spændende skulle de andre have været på en to-stopper. Men det var de ikke, så det eneste Leclerc fik ud af de mange omgange i front var et fald til 5. pladsen. Mod slutningen tog han endnu et pitstop og på friske dæk knaldede han en hurtigste omgang og banerekord af, så han fik lige hentet sig ekstra lille trøstepoint.

Top fire blev som i kvalifikationen - Bottas, Hamilton, Vettel, Verstappen. Vettel kunne ikke gøre noget ved Ferrari og Verstappen kunne ikke gøre noget Vettel. De lå sådan set pænt tæt på hinanden, men ræs blev der ikke kørt. På de sidste omgange lykkedes det Hamilton at komme inden for sekundet og få DRS, men det var ikke nok til at han kom tæt nok på Bottas til at kunne få sat et angreb ind. Og så sluttede det med en kørerfejl fra Hamilton, bare en lille en, samtidig med at Bottas fik DRS da han indhentede George Russell.

Leclerc fik den distancerede 5. plads efter at have været ude lidt for længe på de første dæk. At slutte løbet på soft gjorde ikke rigtig noget for ham. Også Magnussen prøvede med et sent skifte, uden andet en hurtig halvering af en stor afstand til konkurrenterne.

Perez blev nr. 6 og selvom han reelt set mistede en plads i forhold til kvalifikationen, er det alligevel en fin præstation. Mexicaneren startede godt og kom endda forbi Verstappen i starten, men på sigt var han uden chancer for andet end der hvor han endte.

McLaren understregede at de er på vej den rigtige retning - dennegang blev de nr. 7 og 8, med Sainz forrest. En god indsat af det gamle team. Og endnu en gang må Renault spørge sig selv, hvorfor kunderne har mere styr på det, end de selv har.

Lance Stroll har tidligere gjort det godt i Baku, og i år endte han på en 9. plads og hentede to ekstra point til Racing Point. Han er tydeligt ikke i samme klasse som Perez, men to år i sporten har gjort ham til relativ stabil nummer to. At hente point regelmæssigt er sådan set meget fint for ham.

Det sidste point gik til Kimi Raikkonen, der måtte starte fra pitten efter at være blevet diskvalificeret fra kvalifikationen med en ulovlig vinge. Men finnen fik kørt sig fornuftigt frem og blev da også hjulpet af de, der undervejes måtte stå af. Det inkluderede Pierre Gasly, hvis motor begyndte at lyde som tuc-tuc. Han prøvede at komme ad vejen, men udløste alligevel den virtuelle SC.

Romain Grosjean udgik med bremseproblemer, mens både Kvjat og Ricciardo måtte udgå med kollisionsskaber. Udover at det var et bizart sammenstød de havde, så understreger det også at en moderne F1 racer er lidt for sart. De to lå side om side på vej mod et venstresving, Ricciardo var på indersiden, men havde for meget fart på - og forsatte lige ud. Kvjat skulle sådan set bare have bremset på det rigtige tidspunkt, men også han bremsede for sent, ikke så sent som Ricciardo, men sent nok til at han ikke kunne nå at dreje helt. Så der holdt Kvjat og stirrede ind i barrieren mens Ricciardo holdt på hans højre side - med bagdelen pegende mod Kvjat. Ricciardo har nok overset at der holdt en Toro Rosso bag ham, så han satte sin bil i bakgear og med tre kilometer i timen bakkede han ind i russeren. Resultatet var at begge biler udgik. I skrivende stund er de to ved at forklare sig over stewards'ene.

Det er ikke så meget manglen på spændingen i det enkelte løb. Det er manglen på spænding i flere løb i træk. Og det er afstanden mellem toppen og midterfeltet. Det er problemet. Det er også et problem at bilerne ikke kan køre tæt nok. Endelig har Ferrari tydeligvis et problem. Løb efter løb virker de om fredagen til at kunne være med, men når det kommer til stykket har de knapt så meget at byde ind med. Heldigvis har Mercedes kørerne delt sejrene mellem sig, således at Bottas har et enkelt point mere end Hamilton (den der hurtigste omgang han fik i første løb). Så VM kan blive et Mercedes opgør.

Martin Møller-Thomsen


Læs mere om:
  • Valtteri Bottas
  • Baku
  • 28/04/19 - Baku - Formel 1 - FIA F1

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport