Le Mans   17/06/19

High Class Racing kæmpede til det ternede flag på Le Mans
Le MansDanske High Class Racing viste vedholdenhed, viljestyrke og stabilitet i deres første optræden i 24 Hours of Le Mans i denne weekend, og Anders Fjordbach, Dennis Andersen og Mathias Beche kæmpede flot helt til målstregen, i deres #20 - ORECA 07 Gibson, efter en tidlig mavepuster.

Da teamet fik målflaget, havde de gennemført 356 omgange på den 13,6 km lange Circuit de la Sarthe, nok til at de slutter P11 i den meget stærke - 20 biler store, LMP2 klasse. Det gav en samlet 16 plads i løbet. At gennemføre løbet krævede et fantastiske teamwork fra alle i teamet, efter man fik problemer med nogle følere i bilen, kort inde i løbet.


(Foto: High Class Racing)

I de første timer af løbet var det Anders Fjordbach og Mathias Beche, der foran de 252.000 fans, tog nærkampene med de andre biler i klassen. De gjorde de så godt at teamet var kortvarigt oppe på 7. pladsen i LMP2 klassen. Desværre varede glæden kort, og håbet om en top-5-placering smuldrede. I den femte time af løbet, under en Full Course Yellow blev teamet tildelt en drive-through straf, efter overtrædelse af reglementet. Det betød at man var placeret som nr. 12, lige inden Dennis Andersen satte sig i bilen, for at køre sit første Le Mans stint.

Bag rattet holdt Andersen, og senere Fjordbach og Beche, hovedet koldt og fortsatte den flotte kørsel, til trods for føler-problemer der tvang bilen i pit i 15 minutter i løbets 6. time. Da bilen igen kom på banen, var man sidst, på en 20. plads og flere omgange bagud. Men teamet gav ikke op af den grund, og gav alt hvad de havde i de resterende 18 timer af løbet, i et forsøg på at nå i top-10 i LMP2 klassen. Stint efter stint kæmpede alle 3 kørere sig op i klassifikationen, i skiftende vejrforhold, tæt trafik og skift fra dag til nat og nat til dag.


(Foto: High Class Racing)

Ved løbets afslutning havde trioen kæmpet sig tilbage til en flot 11. plads, takket være konstante omgangstider, og problemer for andre teams. Desværre løb tiden ud inden man kunne kæmpe om en top-10-placering, og man sluttede en omgang efter bilen på 10. pladsen. Ikke desto mindre var det en bemærkelsesværdig flot afslutning af det danske team, der kom til løbet uden 24-timers erfaring, og først i 11. time blev tildelt en plads i løbet.

“Hvilken fantastisk uge for os alle i High Class Racing”, sagde Fjordbach efter løbet. “Vi har nydt hvert et sekund! Optakten til løbet har været en hård kamp mod uret, for at nå at blive klar. Og at møde alle de fantastiske fans, var bare en kæmpe oplevelse.”


(Foto: High Class Racing)

“Hvad angår løbet, så har Dennis, Mathias og jeg ret til at være stolte af os selv og hinanden - og ikke mindst af teamet bag os. Vi nægtede at give op, selv efter så tidligt at være blevet ramt af problemer der slukkede vore forhåbninger om et drømmeresultat.”

“Det her er dog bare begyndelsen på vores historie på Le Mans. Med vores 2019/20 FIA WEC LMP2 indplacering endelig bekræftet i fredags, ved vi allerede nu at vi skal deltage i den 88. Udgave af 24 Hours of Le Mans. Med et års erfaring i vores ORECA, og det første Le Mans gennemført, så er der potentiale til at næste års La Sarthe kan blive rigtig godt”, slutter Anders Fjordbach.

High Class Racing


Læs mere om:
  • Anders Fjordbach
  • Dennis Andersen
  • High Class Racing
  • Le Mans
  • 16/06/19 - Le Mans - Le Mans

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk