Formel 1   28/07/19

Verstappen sejrer i tysk drama
Spænding fra start til slut
Et utal af SC og virtuelle SC perioder. Biler, der kørte af banen, utallige pitstops, forskellige forsøg på at finde den rigtige strategi. Det var varedeklarationen på Det Tyske Grand Prix 2019. Til sidst vand Verstappen, undervejs så det ellers ud til, at Hamilton ville lave endnu en walk-over, men sådan gik det ikke. I stedet endte den regerende mester på en 11. plads.

Max Verstappen lavede en dårlig start og måtte se sig passeret af både Valtteri Bottas og Kimi Raikkonen, mens Hamilton blæste afsted i starten. Den fortælling er ikke så utraditionel. Men at manden der lavede den dårlige start, 64 omgange senere krydser målstregen som den første er knapt så normalt. Men det skete i dag. Faktisk virkede Verstappen ikke sådan super imponerende i starten af løbet, han havde en del pitstop, lavede et par småfejl og var ikke exceptionelt hurtig. Men god udnyttelse af SC perioder havde bragt ham ind i podiesegmentet, da Hamilton lavede dagens vigtigste begivenhed.

Den regerende mester kørte af lige ud for pitindkørslen, fik ødelagt snuden, kom tilbage på banen og kørte direkte i pit til et kaotisk stop. Men han var kørt ind på den forkerte side af indkørselsmarkøren. Man skulle højre om, mens Hamilton kom venstre om. Det gav fem sekunders straf ved næste pitstop. Derudover spandt han igen senere. Ikke nogen god afslutning for Hamilton, der ellers virkede i kontrol.

Som en kuriositet kan man nævne at Magnussen på et tidspunkt var 2'er efter Hamilton. Da alle andre gik fra regnvejrsdæk til intermediate blev Magnussen ude på regnvejrsdækkene i en række omgange. Det fik han ikke ret meget andet ud af, end at komme i fjernsynet når hurtigere biler overhalede ham.

Magnussen var ikke den eneste, der lidt overraskende fik snuset til 2. pladsen. Også Lance Stroll fik nogle omgange der i toppen. Stroll bare meget senere - efter Hamiltons fald fra fronten og efter dækskifte og SC periode og det hele. Han blev dog hurtigt passeret af Daniil Kvjat, der havde haft held med at skifte til rigtige dæk på det rigtige tidspunkt.

Bag dem kom Bottas fræsende. Han skulle redde Mercedes æren på en dag hvor Hamilton ikke kunne levere varen. Men det kunne Bottas nu heller ikke. Finnen strøg af i sving 1 og havnede i barrieren med et brag og dermed var han ude og SC var inde igen - for sidste gang. Da løbet blev givet frit, med fem omgange tilbage, var feltet blev samlet og Vettel var i nakken på Stroll. Tyskeren var efter mekaniske problemer startet som nr. 20 og nu gav han den for alvor gas. Først forbi Stroll - og så hentede han og passerede han også Kvjat, mens Verstappen var for langt foran til at han kunne gøre det mindste der.

Carlos Sainz blev nr. 5 efter Stroll, selvom han undervejs også havde sin del af snurreture. Alexander Albon sluttede en fremragende dag for Toro Rosso med en 6. plads foran Kimi Raikkonen og Giovinazzi i de Alfa'erne. Sidstnævnte blev ellers forsøgt fjernet af Pierre Gasly, der under et overhalingsforsøg ramte fætter/kusine bilen bagi, men kun Gasly måtte udgå. På billederne så det ud som om Giovinazzi ville forsvare sig med et ryk til siden, mens Gasly ville angribe til samme side. De rare gamle mænd i hvide skjorter sidder nu og kigger på, om der skal uddeles noget skyld på den konto. Samtidig sidder de også kigger på om 9. og 10. pladserne har gjort sig skyldige i nogle forseelser. Det var d'herrer Grosjean og Magnussen, der også i dag skulle røre lidt ved hinanden. Begge virkede meget overraskede over, at det skete og jeg er ikke specielt misundelig på Günther Steiners opgave med debriefing efter dette løb...

Kun 13 kørere gennemførte, Lando Norris og Daniel Ricciardo udgik med tekniske problemer, mens Perez, Hülkenberg, Leclerc og altså Bottas forlod løbet efter en dans gennem en vandpyt.

God underholdningsværdi, i et løb, der med sine skiftende forhold satte strategerne på prøve. Ikke alle viste sig, at være lige kompetente udi den leg.

UPDATE: Efter løbet blev de Alfa Romeo biler straffet , for at have lidt for automatiserede koblingsprogram, da starten gik. Noget der mindede om traction control - og det er forbudt. Straffen betød, at de blev rykket ud af pointene og Haas kørerne Grosjean og Magnussen forfremmet til 7. og 8. pladsen, mens Hamilton rykkede ind som nr. 9 og Kubica i Williams blev forfremmet til en 10. plads.

Martin Møller-Thomsen


Læs mere om:
  • Max Verstappen
  • Hockenheim
  • 28/07/19 - Hockenheim - Formel 1 - FIA F1

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport