Dét gør Lasse Murmann Sørensen så sammen med sin co-driver Karsten Isaksen, når de i den kommende uge starter i en Opel Adam R2 i det 37. Rallye Deutschland i delstaten Saarland den 22.8.–25.8, 2019 Lasse Sørensen startede også sidste år i rallyet, der også er tællende til FIA’s internationale WRC-turnering, men han var uheldig og udgik allerede på løbets første dag.
I årets DM-turnering er Lasse M. Sørensen og Karsten Isaksen efter tre runder på en samlet tredjeplads, men de tager et smut til Tyskland for at prøve kræfter med et rally på WRC-niveau (Foto: specialpress)
I pausen mellem to runder af årets danske rallymesterskab stiller Lasse M. Sørensen og Karsten Isaksen, Hammel/Egtved, til start i et rally, som både er længere og mere udfordrende end flere hjemlige DM-runder tilsammen.
Lasse M. Sørensen er klar til at prøve kræfter på ny med det lange og udfordrende Rallye Deutschland. (Foto: specialpress@gmail.com)
Denne gang satser jeg på at køre et fornuftigt rally og gennemføre. Det gælder om at finde en god rytme, holde den og lære noget om rally på WRC-niveau, siger Lasse Sørensen, som forinden har gennemgået rallybilen fra A til Z og har pakket teamets servicevogn med det værktøj, sliddele og reservedele, der kan blive brug for.
Rallyet er på omkring 1300 kilometer inklusive 400 kilometer hastighedsprøver, som bliver en hård belastning for bilens affjedring, bremser og dæk, Vi har fire servicefolk til hjælp, så vi er optimalt forberedt, siger han og tilføjer:
Vi skal ikke vinde løbet den første dag, men satse på at yde en optimal indsats hele vejen fra start til mål.
Den danske duo bliver i Tyskland konfronteret med konkurrenter i Ford Fiesta, Peugeot 208 og Renault Twingo, men vil være godt mobiliseret i deres Opel Adam. (Foto: specialpress)
Efter registrering og teknisk kontrol har de to danskere tirsdag og onsdag til at gennemkøre alle løbets hastighedsprøver og tage notater, så de kan planlægge en optimal indsats, når løbet startes torsdag med en såkaldt ”shake down“-prøve, før det før alvor går løs fredag og frem til søndag.
(Foto: specialpress)
Mens feltet i fjor talte en sværm af Opel Adam-kørere, seks i R2-klassen og 19 i den specielle Opel Rallye Cup, så er der i år kun en enkelt blandt de 55 startende biler inklusive 12 WRC-biler, der kører om rallyverdensmesterskabet samt 28 4-hulstrukne R5-biler med langt flere hestekræfter end den lille forhjulstrukne Opel Adam med danske flag og navne på de bageste sideruder.
De får noget at se til i Saarlands udfordrende terræn. Især på den såkaldte ”Panzerplatte“, som notorisk er kendt at være særligt krævende, og som traditionelt tvinger nogle deltagere til at give op.
Morten Dam - autoMOTIV/specialpress Læs mere om: Lasse M. Sørensen |