For tredje år i træk havde Norsk Bilsport inviteret danske Youngtimere til at deltage ved ”Asfalt Classic” på Rudskogen, af de næsten 250 deltagende racerbiler, udgjorde youngtimerne blot de 10, men det skulle dog ikke forhindre noget rigtig godt ræs, og masser af hygge. Henrik Have med præmie
De fleste Youngtimer valgte også at benytte sig af muligheden for at spendere ekstra 750 kr. på at tilkøbe træning fredag eftermiddag/aften, og havde således mulighed for godt 2,5 times bane tid henover weekenden, hvilket kunne både ses og mærkes søndag eftermiddag.
Alle ti Youngtimere gennemførte i øvrigt weekenden helt uden buler og skader, de største tekniske dramaer begrænsede sig til et støjende hjulleje, en knækket gearstang, samt en ualmindelig træls kablesko.
Hygge ved pit-garagen
Asfalt Classic blev i år præsenteret i samarbejde med Norges største Ford forhandler Røhneselmer, de stillede op med udstillinger af gamle og nye Ford biler, og leverede ture på banen i blandt andet en ny 670 hk’s Mustang GTE med legenden Tommy Rustad bag rattet.
Blandt øvrige kuriositeter, præsenterede de et par eksemplarer af den helt rigtige Pick-up truck til travle Nordmænd med kombineret olieboring og smålandbrug, en 750 hk’s F-150 Shelby ”Super Snake”.
Derudover kunne de mange tilskuere nyde en endeløs række af flotte udstillede specialbiler men ellers sjældent ser på vejene.
Kim König med præmie
Omdrejningspunktet for hele arrangementet var selvfølgelig racerløb i en lang række af ganske forskellige klasser, ud over de historiske klasser som vi også kender fra Danmark, blev der kørt ”Shortcar”, som er en Norsk opfundet vanvidsmaskine, den kan bedst beskrives som en go-kart med motorcykelmotor, 2,5 meter kort og 1,5 meter bred, 0-100 på 2,5 sek. topfart ca. 250 km/t.
Der blev kørt Roadsport, Modsport, Clubman, radicals, Syvere, Formula basic m.m.
Tom med præmie
De mest spektakulære klasser findes i den norske GT række, der spænder fra GT-5 til GT-1 og ikke mindst GT+.
GT klasserne er inddelt efter vægt/effekt forhold, til eksempel er skal en GT+ bil blot veje min. 1,5 kg pr. hk., det er i denne klasse man finder ex-DTM V8 biler, en rørramme BMW M1 look-alike med 811 hk. Nascar motor, samt en række af de lidt mere ordinære Lamborghini fabriksracere, Corvette, Viper og Porscher.
Troels og Ole på skamlen
I samarbejde med arrangøren var det aftalt at Youngtimer skulle afvikles sammen med GT-4, som har vægt/effekt på min. 4,9 kg/Hk. (5,3 med trykladning), dvs. et sted mellem YT-1 og YT-2, som er henholdsvis 4,4 og 6,4 kg/hk.
Der var ligheder, men også forskelle, fx var den hurtigste GT-4 bil Tom Heitmanns Audi A5 diesel, knap 300 hk/800 NM, og med mulighed for at vælge mellem enten for eller baghjulstræk.
Efter aftale blev løbene afviklet med rullestart, hvilket Youngtimerne jo ikke er vant til, det forløb dog overraskende godt, og medførte sågar megen ros fra arrangøren.
YT 1 pokaler
På papiret og i løbet af træning/tidstagning så det ud til at de Norske GT-4 biler generelt var lidt hurtigere end YT’erne, i samarbejde med arrangøren blev det aftalt at rullestarten skulle afvikles med GT-4 bilerne forrest, YT bilerne bagerst.
I sidste Heat havde YT’erne dog fået banen så meget under huden, at der var 6 YT biler blandt de ti første til at krydse målstregen, heriblandt Kim König og Henrik Have på en generel 3. og 4. plads.
Med ti deltagere i tre Youngtimer klasser, var det -lad os bare være ærlige-, lidt svært at undgå en plads på podiet…., ikke desto mindre blev der kæmpet bravt om pokalerne.
I klasse 1 tog Sebastian Petersen to førstepladser, men måtte i sidste Heat se sig slået af Klasse 1 debutanten Kim König.
Weekendens mest imponerende pokalhøster var dog Henrik Have Jakobsen, der tog alle tre førstepladser i klasse 2, og Henrik sluttede ovenikøbet som den hurtigste YT’er i andet heat.
Arne Hansen beviste endnu engang, at vand er hans rette element, og vand var der i øvrigt rigeligt af under lørdagens to heats, hvor Arne fik to andenpladser.
3. Heat blev afviklet søndag formiddag i tørvejr, her måtte Arne se sig henvist til fjerdepladsen af Tom Jørgensen, de to sluttede side om side, med blot 0,05 sek. imellem dem. Tom havde tilsyneladende måttet kæmpe så meget for det, at gearstangen i øvrigt knækkede.
Foreningen YT-Nordic støttede op om arrangementet Rudskogen, og havde medbragt lotteripræmier med for godt 15.000 kr. I det sædvanlige YT-Nordic lotteri har alle uanset resultat på banen, lige muligheder for at vinde.
Pokaler var der nok af
Fire deltagere fik således deres tilmeldingsgebyr refunderet, de sidste seks kørere vandt motorolie og racer bremsevæske.
YT-Nordic er på banen igen til løbet på Ring Knutstorp 28.-29. september, på facebookesiden https://www.facebook.com/YTNordic/ vil der blive informeret om begivenhederne.
Thomas Bakke
Læs mere om: Rudskogen Motorsenter18/08/19 - Rudskogen Motorsenter - Youngtimer |