Michael Christensen og hans franske makker Kevin Estre vandt i deres Porsche 911 RSR sjette afdeling af det officielle VM for sportsvogne, der blev afviklet over 6 timer på Spa i Belgien. Den forsvarende VM duo Christensen og Estre var det meste af løbet involveret i en tæt kamp med det danske makkerpar Marco Sørensen og Nicki Thiim i Aston Martin. Med sejren i GTE Pro klassen rykker Christensen og Estre op på andenpladsen i mesterskabet efter Thiim og Sørensen.
(Foto: Porsche)
Michael Christensen og Kevin Estre havde i deres Porsche sat hurtigste tid i kvalifikationen og startede løbet fra pole position. Løbet blev startet efter safetycar i regnvejr, hvilket tydeligt ikke passede Porschen. Den første time var præget af våd bane og Estre kæmpede med at holde bilen i top tre. Men franskmanden var den første i pit efter slicks og kørte sig tilbage i fronten på den tørre bane. Michael Christensen kom i bilen efter omkring 2 timers kørsel, da regnen begyndte at falde igen. Regnen blev kraftig og desværre havde Porsche valgt forkert, da de ikke havde monteret dæk, der passede til kraftig regn. Michael Christensen kæmpede under de svære betingelser på forkerte dæk, men da regnen igen stilnede af efter tre timers kørsel, kunne han igen kæmpe med de forreste, der var Ferrari og Aston Martin. Det udviklede sig igennem mere end en time til en tæt kamp med Aston Martin med den danske kørerbesætning. Der blev skiftet position et par gange, men efter sidste pitstop, hvor Christensen gav bilen til Estre, var det med Porschen i front af de to. Helt forrest var det dog den anden Aston Martin, der dog med 6 minutter tilbage måtte søge i pit for et kort stop efter benzin. Dermed vandt Christensen og Estre det seks timer lange løb foran Thiim og Sørensen.
(Foto: Porsche)
"Det var den perfekte weekend for os" fortæller en glad Michael Christensen fra Spa. "Men det var f..... svært. Vi havde den perfekte træning, den perfekte kvalifikation og vi følte vi havde den perfekte strategi. Men så kom regnen og ødelagde det for os og når først vi kom bag Aston Martin, var de nærmest umulige at overhale. De kører så stærkt på langsiderne, så selvom vi får bygget et godt angreb op, så trækker de fra os. Ligeledes skulle vi virkelig passe på, at de ikke var for tæt på os, når vi gik ind på langsiderne, for så blæste de forbi. Men vi fik planlagt vores pitstop perfekt, da vi tog chancerne med at skifte først til tørvejrsdæk og kom foran på den måde. Men det var tæt ved sidste pitstop. Da vi gik i pit på samme tid til sidst, gamblede vi selvom vi var foran dem. Vi tog et kortere pitstop end vi burde, da vi vidste, vi skulle ud før dem ellers ville de blive rigtig svære at overhale. Så det korte stop betød, at vi skulle spare benzin i det sidste stint og ikke kunne køre fuld gas, men det viste sig, at Aston Martin heldigvis også havde forsøgt sig med et alt for kort pitstop for at komme foran os, så de skulle også spare benzin. Så alt i alt et fedt løb, sådan som motorsport skal være. Masser af dueller undervejs og jeg fik da også et par puf i nogle tætte kampe. Så jeg er super glad. En fed måde at komme tilbage i VM serien på efter 6 måneders pause grundet corona".
(Foto: Porsche)
Næste afdeling i VM serien for Michael Christensen er 24 timers løbet på Le Mans, som han vandt i GTE Pro klassen i 2018.
VM stillingen i FIA WEC LMGTE Pro efter 6. afdeling
1. Sørensen/Thiim, Aston Martin Vantage AMR #95 127 point
2. Christensen/Estre, Porsche 911 RSR #92 108 point
3. Calado/Pier Guidi, Ferrari 488 GTE #51 95 point
4. Lynn/Martin, Aston Martin Vantage AMR #97 92 point
5. Lietz/Bruni, Porsche 911 RSR #91 79 point
Foreløbig resterende løbskalender
7: 19-20/9 24 Hours of Le Mans, Frankrig
8: 21/11 8 Hours of Bahrain
Jan Kaiser Læs mere om: Michael Klitgaard ChristensenSpa-Francorchamps15/08/20 - Spa-Francorchamps - FIA WEC - FIA VM |