Der gik lang tid inden Youngtimer Touring Car Challenge, eller i daglig tale YTCC, sæsonen kom i gang.
Det skete søndag den 6. september på Ring Djursland, hvor 39 kørere var mødt op, til et endags arrangement.
Division 2 var et stort, flot felt ved YTCC Åbningsløbet 2020. Nick Stentved (292) var allerede ude i front her, side om side med Claus Svanholm (270). (Foto: JJ Media)
Først var Division 1, 3 og 4 på banen til deres kvalifikation.
Division 4 kommer vi meget hurtigt over, da kun Tommy Dam Kieffer var til start i weekenden. Han kom, så og sejrede, selvom der var lidt drama på opvarmningsomgangen til Heat 3, hvor bilen pludselig stoppede, og han måtte trille ind på græsset. Heldigvis fik han liv i den igen, og kunne tage starten – og sejren i alle tre heats.
Kim König lagde hårdt ud i Division 1, og tog sæsonens første Pole Position, foran Ole Sondrup, og sidste års Division 1 mester, Martin Sørensen. I Division 3 var Mik Henriksen på en suveræn Pole Position, foran Ole Knudsen og Bjørn Honore.
Division 1, 3 og 4 skulle dele banetiden denne weekend. Her ses Kim König (169) side om side med Sebastian Petersen (129), tæt forfulgt af Martin Sørensen (181), og resten af feltet. (Foto: JJ Media)
Nick Stentved tog en suveræn Pole Position i Division 2, foran Kurt Poulsen og Claus Svanholm.
Brian Thinggaard Ibsens weekend var desværre allerede slut midtvejs i kvalifikationen, med en røg og damp ud af motorrummet på Citroen Xsara VTS raceren.
Division 1,3 og 4 var først på banen, til deres første løb. Der findes tyvstarter som er lige på grænsen – og så findes der tyvstarter, som den Ole Sondrup lavede. Han blæste af sted, længe inden de 5 røde lamper var slukkede, og blev derfor også belønnet med 3 strafbaner. Det lå ellers til at blive en kamp omkring løbssejren mellem ham, Kim König og Martin Sørensen. Sebastian Petersen var også oppe at blande sig i toppen, men måtte desværre trille stille og roligt til sidste, efter blot 3 omgange, og måtte udgå fra resten af weekenden med teknisk defekt.
Sondrup kom dog godt tilbage, og sluttede på andenpladsen, godt et sekund efter Kim König. Martin Sørensen fik 3. pladsen kørt hjem, med en halvsyg bil, hvor motoren stoppede flere gange i heatet.
Bjørn Honore (307) og Frederik Meincke Helsinghoff (321) havde nogle fede dueller weekenden igennem. (Foto: JJ Media)
Mik Henriksens weekend i Division 3 led et alvorligt knæk, da han blev dømt for tyvstart, og desværre ikke så flagsignalerne. Så det takserede dommerne til sort flag i Heat 1, og heller ingen start i Heat 2. Dyr fejl for manden på Pole. Dermed stod kampen om sejren mellem Ole Knudsen og Frederik Meincke Helsinghoff, som havde en fed duel gennem størstedelen af holdet. Bjørn Honore var også med i topkampen, indtil pedalboksen i hans bil knækkede, så speederen lå og flagrede rundt i bunden af bilen. Han forsøgte at humpe sig rundt med ingen gas eller halv gas, men måtte give op til sidst. Hans præstationer var dog stadig nok til at sikre sig andenpladsen, bag Ole Knudsen. Uheldigvis overholdt Helsinghoffs bil ikke vægt/effekt angivelsen, så han fik ikke lov til at beholde andenpladsen i løbet.
Efter en lidt for kvik start i Heat 1, holdt Ole Sondrup sig lidt mere i skindet i de to andre heats, og har føringen i Division 1 mesterskabet efter første afdeling. (Foto: JJ Media)
I Division 2 var der lagt op til spænding mellem Nick Stentved og Kurt Poulsen. Den spænding sluttede dog cirka 0,5 sekunder efter de røde lamper gik ud. Trækakslen på Poulsens hvide Polo gav nemlig op, så bilen kun gav et lille hop, og så ikke ville køre længere. Til alt held undgik alle de 24 bagvedholdende kørere ham, så marshals blot kunne skubbe ham ind på græsset. Dermed var vejen banen til en sikker sejr for Stentved, som ikke så sig tilbage. Den nærmeste udfordrer blev Thomas Bakke, som sluttede på andenpladsen, foran Mickey Mikkelsen.
Andet heat for Division 2 var meget lig det første, med Nick Stentved som en suveræn vinder, mens Mickey Mikkelsen og Thomas Bakke havde en god kamp om andenpladsen, som Mikkelsen endte med at snuppe. Claus Svanholm lå til at få et fænomenalt result, da han fik kørt sig helt fra 22. startposition og op på 8. pladsen, inden han måtte udgå midtvejs i løbet.
Lise Steffensen er ikke bange for at prøve nogle biler af. Tidligere har vi set hende køre blandt andet en Peugeot 309. I år står den på Toyota MR 2. (Foto: JJ Media)
I Division 3 var Ole Knudsen i føring fra første omgang til målflaget, og distancerede Frederik Meincke Helsinghoff og Bjørn Honore i den første halvdel af løbet, inden Helsinghoff pressede ham gevaldigt på de sidste omgange af løbet, men uden at komme forbi.
Martin Sørensen fik den bedste start i Division 1, og lå længe på første position, foran Ole Sondrup. Det lykkedes dog Sondrup at komme forbi, halvvejs gennem løbet, og kunne herefter køre en komfortabel sejr hjem foran Sørensen, mens Kim König måtte tage til takke med en 3. plads.
Sidste års mester, Martin Sørensen døjede lidt med teknikken gennem weekenden, men hentede trods alt stadig top-3 resultater hjem i alle tre løb. (Foto: JJ Media)
Sondrup lukkede weekenden af med endnu en sejr, men det var igen Sørensen der førte de første omgange, inden han måtte falde tilbage på 3. pladsen, da teknikken endnu en gang drillede på BMW raceren. Kim König var ikke sen til at udnytte muligheden, og snuppede andenpladsen i løbet, godt et halvt sekund foran Sørensen.
Ole Knudsen var suveræn i Division 3 i weekenden. Den gode gamle Peugeot 106 GTI kan stadig. (Foto: JJ Media)
I Division 3 gjorde Ole Knudsen rent bord, men havde undervejs en intens duel med Tommy Dam Kieffer. Den orange Peugeot 106 GTI og Toyota Starlet var meget lig hinanden, selvom de kørte i hver deres Division, og de to pressede hinanden gennem den sidste halvdel af løbet. Det var dog Bjørn Honore som lå bedst til i starten af løbet, inden han faldt tilbage på 3. pladsen, mens Mik Henriksen fik oprejsning for den dårlige start på dagen, og sikrede sig andenpladsen.
Division 2 lukkede og slukkede løbsweekenden, og det med endnu en Nick Stentved sejr. Thomas Bakke og Mickey Mikkelsen havde 17 intense omgange, hvor de to lå meget tæt på hinanden, men endte med at komme i mål i den rækkefølge. Der var dramatik omkring 4. pladsen, som Henrik Eilertsen længe lå til at tage. Hen fik dog motorproblemer, med en bil som første gik på 5 cylinder, og netop da han kom ud af sidste sving, skød den et stempel ud af siden på motorblokken, så han endte på en 6. plads i løbet, da Tom Jørgensen og Stefan Zangenberg Eriksen kom forbi på de sidste omgange af løbet.
Henrik Eilertsen (269) sluttede weekenden med en røgsky, men havde inden da nogle intense kampe med Tom Jørgensen (217) gennem alle løbene. (Foto: JJ Media)
Efter den første løbsweekend er Ole Sondrup førende i Division 1 mesterskabet, foran Kim König og Martin Sørensen.
Nick Stentved gjorde rent bord i Division 2, og har derfor naturligvis også mesterskabsføringen, foran Thomas Bakke og Mickey Mikkelsen.
Mazda RX-7 raceren med Oliver Clarke bag rattet er altid spektakulær at se og høre på. (Foto: JJ Media)
Ole Knudsen har føringen i Division 3 mesterskabet, foran Bjørn Honore, mens Mik Henriksen og Frederik Meincke Helsinghoff står helt lige på 3. pladsen.
Tommy Dam Kieffer har naturligvis føringen i Division 4.
Tommy Dam Kieffer var ene mand i Division 4 – og jo, det var Division 4, selvom han havde startnummer 273 på døren. (Foto: JJ Media)
YTCC holdene skal i aktion igen den 26.-27. september, hvor der efter planen skal køres på Ring Knutstorp i Sverige.
Kørerforeningen YTCC
Youngtimer Touring Car Challenge JJ Media Læs mere om: Ring Djursland06/09/20 - Ring Djursland - Youngtimer |