Efter 21 deltagelser er den firedobbelte Le Mans-vinder stadig lige spændt på 24-timersløbet, som i år både byder på nyt team, ny bil og ny klasse. Jan Magnussen stiller nemlig op for det britiske Ferrari-team JMW Motorsport i GTE Am-kategorien.
Hvis erfaring kommer med årene, så er Jan Magnussen en erfaren Le Mans-kører. Når den 88. udgave af verdens mest berømte motorløb skydes i gang den kommende weekend, er det nemlig 22. år i træk, danskeren er på startlisten til den franske klassiker. Første gang var med det amerikanske Panoz-team i 1999, og senere med Audi i 2003. Siden fulgte 16 år med Corvette Racing, hvilket udløste fire klassesejre – og i år bliver det med Ferrari-teamet JMW Motorsport.
(Foto: FIA WEC)
– Jeg glæder mig. Jeg havde helt afskrevet løbet i år, da jeg for et par uger siden fik en opringning fra en bekendt, som tilbød mig et sæde i JMW-bilen, hvilket jeg ret hurtigt sagde ja til. Det bliver spændende at kæmpe med i GTE Am-klassen, hvor konkurrencen virkelig er hård med 22 biler til start. Årets Le Mans bliver bestemt noget andet, end alle de andre år, fordi der hverken er tilskuere eller pitwalk eller køreparade eller andre fan-aktiviteter. Det er bare direkte til træning og kvalifikation torsdag og fredag, før der gives grønt flag til løbet lørdag. Det bliver fire travle døgn, men jeg har nok lidt mere mental ro på efter at have gjort det i mere end 20 år, lyder det fra Jan Magnussen.
JMW Motorsport er et fabrikssupporteret og succesfuldt team, som vandt 24-timersløbet i Am-klassen i 2017 og sluttede på andenpladsen sidste år. Jan Magnussen skal dele teamets Ferrari 488 GTE #66 med to amerikanske debutanter: Den 37-årige Richard Heistand, som har gjort sig godt bemærket på den amerikanske IMSA-mesterskab med to løbssejre i 2019-sæsonen – og den 22-årige Max Root, som med sine mere end 30 podieplaceringer i den amerikanske Porsche Carrera Cup-serie har markeret sig som et af de mest lovende unge talenter på den amerikanske motorsportsscene.
(Foto: FIA WEC)
– Det er uden tvivl et mindre setup, end jeg plejer at være med i. Men ambitionerne er lige så store, og med kørersammensætningen, teamets performanceniveau og fabrikkens tekniske backup burde vi bestemt kunne være med i kampen. Men vi er meget klogere, når sidste træning er overstået fredag, forklarer Jan Magnussen.
Det er ikke kun det pressede program og de tomme tribuner, som gør årets Le Mans anderledes end de foregående. At løbet nu afvikles i det tidlige efterår betyder flere mørke nattetimer, ligesom kvalifikationen også afvikles i et nyt format med én indledende kvalifikationssession efterfulgt af en hyperpole, hvor de seks hurtigste biler fra hver klasse får en ekstra chance for at forbedre startpositionen. For JMW Motorsport er det Jan Magnussen, som har fået opgaven at kvalificere bilen. Og danskeren ser frem til endnu en kamp om den gyldne pokal på Circuit de la Sarthe.
– Mit første Le Mans var frygteligt. Vi var så mange omgange bagefter, at det hele var ligegyldigt, og først da jeg krydsede målstregen gik det op for mig, hvor stort et løb, det er. Der var noget magisk over at se forløsningen hos teamet efter så mange dages hårdt arbejde. Dengang var det ren udholdenhed. Hvis du kunne gennemføre et Le Mans uden at skulle i garagen undervejs, stod du ret sikkert på podiet bagefter. I dag er bilerne blevet så holdbare, at det er sprintløb med tætte kampe fra start til slut. Det er både fysisk og psykisk hårdere, og så handler det alligevel om erfaring og om at holde hovedet koldt og ikke forsøge at vinde løbet på første omgang, lyder det fra Jan Magnussen.
Selv om årets 24-timersløb på Le Mans afvikles uden tilskuere, så bliver det naturligvis stadig muligt for danske motorsportsfans at følge med i løbet. TV 2 sender direkte fra løbet fra lørdag klokken 21.05 og frem til målflaget, mens man kan få starten med på Eurosport. Man kan også downloade den officielle FIA WEC-app til sin smartphone og købe den særlige Le Mans-pakke (79 kr.), som giver fuld adgang til både livestreaming, resultater, interviews med mere.
TIDSPLAN – 24-TIMERS LE MANS 2020
Torsdag 17. september
10.00: Træning #1 (180 min)
14.00: Træning #2 (180 min)
17.15: Kvalifikation #1 (45 min)
20.00: Træning #3 (240 min)
Fredag 18. september
10.00: Træning #4 (60 min)
11.30: Kvalifikation #2 (30 min)
Lørdag 19. september
10.30: Warm-up (15 min)
14.30: RACE (24 timer)
Følg med LIVE på TV 2, Eurosport eller FIA WEC-appen.
Jan Magnussen Racing Carlos Communication Nikolaj Karlshøj Læs mere om: Jan MagnussenJMW MotorsportLe Mans20/09/20 - Le Mans - FIA WEC - FIA VM |