Den unge racerkører, Valdemar Eriksen fra Nibe, skifter formelbiler ud med lukkede biler og skal i 2021 konkurrere i GT World Challenge Europe i en Audi R8 LMS GT3 og køre for det belgiske Team WRT, som har vundet et utal af mesterskaber og sejre i forskellige GT og Touring Car mesterskaber. Ved udgangen af 2020, havde teamet vundet 39 titler.
Valdemar Eriksen skal deltage i Endurance Silver Cup, i bil #31. Idet der er tale om langdistanceløb fra 3 timer, og op til 24 timer på Spa Francorchamps, skal Valdemar dele bil med to andre teamkammerater. Frank Bird (England) og Ryuichiro Tomita (Japan), som begge er hurtige og erfarne kørere.
Valdemar foran sin ”danske” AUDI R8 LMS GT3. (Foto: Stump Photo)
Fællesnævneren for skiftet er økonomi og karrieremuligheder
Til trods for, at Valdemar har kørt formelbiler i 3 år, og det dermed ville være oplagt at fortsætte karrieren indenfor formelbiler, er der truffet en fælles beslutning om skiftet. Efter at have arbejdet med gode teams de sidste par år, har det ultimative krav for 2021 været at arbejde med, ikke bare et godt team, men et absolut top team med en lang historie i toppen af international motorsport. Og det passer perfekt med Team WRT.
At skulle køre for et top team i Formel 3 og derefter Formel 2, for til sidst at ende i Formel 1, er forbundet med en 2-cifret millioninvestering i den høje ende, og skulle det lykkes at komme hele vejen til Formel 1, er der stadig ingen garantier for, at der kan skabes en økonomisk bæredygtig karriere. Endelig er Valdemars bagland af den opfattelse, at med klimafokus osv. er bilfabrikanterne i fremtiden mere tilbøjelige til at investere i racerbiler og serier der ligner dem der kører rundt på vejene.
Valdemar på Padborg Park i sin ”danske” AUDI R8 LMS GT3. (Foto: Stump Photo)
I kontrast er det, relativt, mere økonomisk overskueligt at blive fuldtidsprofessionel indenfor GT-biler. Målet indenfor de næste 3-4 år, er for Valdemar at opnå en fabrikskontrakt med en bilfabrikant som fuldtidsprofessionel. Det er ikke begrænset til Audi, men idet Team WRT er fabriksstøttet af Audi og har flere fuldtidsprofessionelle fabrikskørere på holdet, er dette fokus på den korte bane.
Det er erhvervsnetværket VER Business Club, som består af ca. 50 virksomheder i fortrinsvis Nordjylland, der sponsorerer Valdemars internationale karriere (https://verbusinessclub.dk)
2021 bliver et læreår
Det er et stort skridt at gå fra en let og agil Formel 4 med 160hk, 500kg vægt og uden elektroniske hjælpemidler til en 1300kg GT3-bil med 5-600hk, traction control, ABS, live telemetri osv. hvor alt kan justeres fra cockpittet. Udover bilen, kræver det tilvænning at skulle køre langdistanceløb med pitstops, teamkammerater og nattekørsel.
Derfor er alle, såvel team og bagland som Valdemar selv indforstået med, at 2021 bliver året, hvor det hele skal læres og ind under huden. Valdemar bliver suverænt den yngste på teamet og formentlig den yngste i serien. Valdemar har kørt 4-5 testdage i år, og har vist gode takter.
Valdemar på Padborg Park i sin ”danske” AUDI R8 LMS GT3. (Foto: Stump Photo)
Også kørsel i Danmark
I tillæg til deltagelsen i GT World Challenge, får Valdemar også kørt løb på de danske baner i 2021. Der er indgået et samarbejde mellem Valdemar Eriksen Racing A/S og Asetek SimSports om at promovere deres racing simulatorprodukter i Danmark. I dette samarbejde indsætter Asetek SimSports en Audi R8 LMS GT3 i Danish Endurance Challenge (og muligvis Special Saloon), hvor Valdemar Eriksen Racing A/S drifter og transporterer og vedligeholder bilen, samt medbringer og udstiller simulatorprodukter på de danske racerbaner. Valdemar Eriksen indsættes som kører og brandambassadør for Asetek SimSports.
Valdemar Eriksen glæder sig
”Det har allerede været og bliver en vildt spændende sæson for mig på alle fronter. Jeg har jo kørt i R8’eren 5-6 gange nu, og det er virkelig en hurtig og sjov racerbil! Men der er godt nok også mange nye ting at vænne sig til, i forhold til en formelbil. Det er andre linjer på banen, det er en anden kørestil, der er alt muligt elektronik til at hjælpe med at optimere kørslen osv. Tingene flyver også bare lidt hurtigere forbi med næsten 300 km/t 😉 Det her er en rigtig racerbil, hvor en Formel 4, er lidt mere en traktor i sammenligning.
Derudover kører vi med dækvarmere, hvilket betyder kvalifikation er én max to omgange, og så har dækkene allerede miste peaket. Det er lidt en kunst blandt 40-50 andre biler på banen.
Jeg glæder mig HELT vildt til udfordringen, og mit mål er selvfølgelig at være så tæt på, eller bedre, end mine to meget hurtige og dygtige medkørere, Frank og Tomita, og så ellers bare lære så meget som muligt sæsonen igennem.
Det allerbedste er det team jeg har rundt om mig nu. Med Team WRT er intet overladt til tilfældighederne. Jeg har aldrig oplevet noget lignende. Derudover fortsætter jeg samarbejdet med Benjamin Bailly, Carsten Oldengaard og Torben Keller, så jeg føler virkelig, at jeg har en superprofessionel og stabil platform nu, til jeg kan nå mit store mål og drøm om en dag at leve af at køre motorsport.
Valdemar i sin ”danske” AUDI R8 LMS GT3. (Foto: Stump Photo)
Jeg glæder mig selvfølgelig også helt vildt til at skulle køre kap med gutterne i Danmark. Selvom R8’eren er en superhurtig bil, har vi valgt at køre med en BOP (Balance Of Performance) 100% magen til den vi skal køre med i udlandet. Det koster lidt over 100hk, så den bliver gjort kunstigt langsommere. Men hele idéen er jo, at den kørsel jeg får i Danmark bliver så lærerig som mulig mhp at forbedre mig i udlandet.
Det er også altid sjovt at være sammen med mit danske team, som har støttet mig i mange år nu. Henover vinteren, har jeg arbejdet intenst med Asetek SimSports produktmarketing og produktudvikling for at teste og udvikle simulatorprodukter. Det er en sjov og meget lærerig proces, og jeg glæder mig til at kunne være med til at fremvise vanvittigt fede simulatorprodukter på de danske baner i år.
Til allersidst skylder jeg en gigantisk tak til mine sponsorer i verdens bedste erhvervsnetværk; VER Business Club! Uden dem, og uden hjælpen fra både min søster, mor og far, havde intet af dette været muligt. Jeg arbejder benhårdt på at vise dem, at det har været hele umagen værd!”
Valdemar Eriksen Racing
Læs mere om: Valdemar EriksenValdemar Eriksen Racing |