Den unge racerkører, Valdemar Eriksen fra Nibe, kørte i weekenden sit første løb i GT World Challenge på Monza-banen i Italien for Team WRT. Løbet blev en dramatisk affære med adskillige full course yellow, safety cars og regn i flere perioder. Valdemar og hans to medkørere kørte et fejlfrit løb og endte på en flot 8. plads i det samlede felt på 42 biler og en 4. plads i Silver Cup, hvor Valdemar Eriksen deltager i bil #31, en Audi R8 LMS GT3.
Serien er af mange betragtet som den hårdeste GT-serie i verden, med adskillige tidligere F1 og F2-kørere, en stor del af serien består af fuldtidsprofessionelle fabrikskørere med engagement og support fra 9 bilfabrikker (Audi, Aston Martin, Bentley, BMW, Ferrari, Lamborghini, McLaren, Mercedes og Porsche).
Vejret vanskeliggjorde betingelserne
Frank Bird (England) startede løbet for bil #31 og lå konstant med i toppen af Silver Cuppen, da regnen satte ind. Teamet tog et valg og kaldte hurtigt bilen i pit for at skifte til regndæk. Desværre for bil #31 skete der et større uheld lige efter, hvilket, grundet full course yellow, betød, at stort set alle konkurrenter kunne tage et ”gratis” pitstop hvilket sendte bil #31 i bunden af feltet.
Da Valdemar modtog bilen var det under nogle meget vanskelige betingelser med intens regn, lav sigtbarhed og meget trafik, men opgaven var klar; overhal så mange som muligt indenfor den næste time. Valdemar leverede en stærk og stabil præstation med gode omgangstider i skiftende vejrforhold og efter næsten en time, kunne han aflevere bilen til Ryuichiro Tomita (Japan) på en flot P5 i klassen og P10 i det samlede felt.
Der var desværre et problem med at starte bilen, så bil #31 tabte nogle sekunder og placeringer ved pitstoppet, og Tomita måtte på jagt igen. Han leverede en stærk indsats og kørte bilen op på en flot P4. Farten var til mere, men teamet løb tør for tid.
Vild ilddåb
”Jeg var selvfølgelig forberedt på at skulle i bilen til stint 2, men regnen kom fuldstændig uventet og der var virkelig kaotiske forhold. Jeg forsøgte bare at fokusere på opgaven og holde bilen på det sorte! Jeg skulle lige vænne mig til forholdende, men efter dét, gik det supergodt med mange overhalinger og tæt ræs.
Det gik godt med alt det tekniske, pitstops, safety car og restart procedurer, og selvom det også gik rigtigt godt på banen, mangler jeg stadig at lære meget. Det er altså nogle erfarne gutter i det felt. Men den udfordring glæder jeg mig til, for det her var virkelig fedt, selvom det var en vild ilddåb!
Mange biler havde problemer med regndæk der eksploderede og det blev også lige spændende nok da jeg kunne se temperaturerne på mine regndæk også var alt for høje, og der var ingen greb til sidst, men teamet bad mig om at få dem til at holde i 5 omgange mere (for at få køretiden til at gå op), så det var lige ”spændende nok” til sidst.
Jeg havde kun turde drømme om det her resultat i mit første løb i toppen af international motorsport, men når nu vi havde farten, ærgrer det mig selvfølgelig lidt, at vi var så uheldige med timingen i det første pitstop. Var der ikke kommet full course yellow lige efter vores første stop, havde vi stået på podiet i dag. Det vigtigste for mig er dog, at jeg gjorde det jeg kunne og skulle, teamet var meget tilfredse med min performance, og så skal vi nok få en ny chance. Jeg har det godt med mine teamkammerater og de er heldigvis rigtig hurtige begge to.
Idet det var mit første løb i denne serie, var det selvfølgelig også første gang jeg så teamet i en løbssituation. Lad mig bare sige, at jeg ikke er blevet mindre imponeret!. De er bare topprofessionelle i alt hvad de rører ved og gør, og jeg er så glad for at få lov til at opleve det. Se bare i ELMS på Barcelona. Første gang de nogensinde stiller op i LMP2, og så vinder de. Stor tak til teamet.
Selvfølgelig skal der også lyde en stor tak til mit bagland og til Ben endnu en gang. Jeg har hørt fra troværdige kilder, at Ben (Valdemars driver coach) vist nok var MEGET ”spændt” da jeg hoppede i bilen til mit første stint. Jeg vidste slet ikke at man kunne gå en maraton i en pitgarage 😉
Til allersidst skylder jeg en gigantisk tak til mine sponsorer i verdens bedste erhvervsnetværk; VER Business Club! Det giver også lige en ekstra tiendedel eller to at vide, at folk sidder hjemme i Danmark og følger med.
Valdemar Eriksen Racing
Læs mere om: Valdemar EriksenMonza18/04/21 - Monza - GT World Challenge Endurance |