Kevin Magnussen, Jan Magnussen, Anders Fjordbach og Team SASHI High Class Racing skal forsøge at vinde 2021-udgaven af det legendariske 24-timersløb på Le Mans.
En mangeårig drøm om en fælles indsats på Le Mans bliver endelig opfyldt for Kevin Magnussen og Jan Magnussen, som sammen med Anders Fjordbach stiller op i årets udgave af 24-timersløbet den 21.-22. august. De tre racerkørere repræsenterer det danske Team SASHI High Class Racing og stiller op i den benhårde LMP2-klasse. Nyheden blev offentliggjort ved et stort pressemøde i Pakhus 11 på Østerbro i København fredag eftermiddag.
(Foto: Team SASHI High Class Racing)
Kevin Magnussen: Kan ikke vente med at komme i gang
– Det er vanvittigt fedt at dét, som vi har talt og drømt om i mange år, pludselig er blevet virkelighed. Le Mans er verdens største racerløb, og jeg kan ikke forestille mig nogen federe oplevelse end at konkurrere i dét løb sammen med min far. Det bliver det første løb, vi skal køre sammen, og samtidig bliver det min debut på Le Mans. Vores mål har været at stille med et hold, som kan vinde, og det er synes jeg, at vi er lykkedes med. Med mere end 20 års deltagelse og fire klassesejre taler min fars præstationer for sig selv, og med Anders Fjordbach har vi en hurtig og erfaren LMP2-kører. Jeg kan slet ikke vente med at komme i gang, lyder det fra Kevin Magnussen.
Kevin Magnussens deltagelse i Le Mans bliver hans første, men ikke den sidste. Den 28-årige racerkører, som i år kører en fuld sæson i den amerikanske IMSA-serie for Cadillac Chip Ganassi Racing, tager i 2022 tager hul på sin første sæson som fabrikskører i Peugeot Sports Hypercar-program i FIA World Endurance Championship, som netop omfatter 24-timersløbet på Le Mans.
47-årige Jan Magnussen indgik allerede sidste år kontrakt med High Class Racing om en fuld 2021-sæson i FIA World Endurance Championship, og det var da teamet fik mulighed for at indsætte en ekstra LMP2-bil i den franske klassiker, at chancen for at realisere far-søn-eventyret opstod.
Jan Magnussen: Jeg får gåsehud
– Der er mange fede ting ved dét, her projekt. Jeg får gåsehud, når jeg ser billederne af bilen med begge vores navne på. At far og søn deler en bil på Le Mans er i sig selv en fantastisk historie, men at vi samtidig gør i et stærkt setup med vinderchancer, er helt unikt. Idéen har været oppe at vende en del gange, men da det tidligere på foråret gik op for os, at vi nu havde muligheden for at stille op sammen, gik det pludselig stærkt. Takket være en stærk involvering fra en række danske virksomheder, er vi nået den første milepæl, men udfordringen er kæmpe, og vi arbejder videre på at finde endnu mere support, så vi kan forberede os ultimativt, inden det går løs om fire måneder, lyder det fra Jan Magnussen.
Anders Fjordbach: Det er gået utroligt stærkt
– Da jeg blev kontaktet op af Jan for to uger siden vidste jeg faktisk ikke, om han var gal eller genial. Det ville være en drøm at stille op med sådan et kørerlineup, men vi skulle på meget kort tid samle meget store ressourcer for at sikre os. Men på en eller anden urealistisk måde lykkedes det alligevel. På 10 dage har vi gjort hvad rigtig mange racerkørere bruger hele deres karriere på. Kæmpe respekt for hele teamet og ikke mindst for John Sashi Nielsen, som har skabt sig en vinderbil, der matcher hans ambitioner. Nu er den hårdeste del overstået, men vi har stadig et kæmpe stykke arbejde foran os. Jeg glæder mig enormt til, at vi skal i gang med testarbejdet og har kæmpe forventninger til det her, lyder det fra Anders Fjordbach.
Magnussen, Magnussen, Fjordbach og resten af Team SASHI High Class Racing stiller til start med Oreca 07 Gibson #49 i LMP2-klassen, som med 25 ud af feltets totale 62 biler er den største klasse i det franske langdistanceløb. Holdet har især opnået stærk support fra Slagelse-virksomheden JN Meat International, der som hovedsponsor er den primære årsag til, at tusindvis af danske motorsportsfans kan se frem til et historisk Le Mans med mulighed for dobbelt Magnussen på podiet.
(Foto: Team SASHI High Class Racing)
John Nielsen: En kæmpe ære at være med
– Da Kevin, Jan og arbejdsgruppen bag projektet kontaktede mig, så jeg straks chancen for at være med til at skrive et kapitel i dansk motorsportshistorie, og det er en ære for min virksomhed at være med på rejsen. Passionen for at performe og skabe resultater er noget, som vi har til fælles, og jeg blev især draget af den dér ambition om at være det lille team fra Danmark, som går i kamp mod giganterne. Holdet har præcis de samme visioner, som har drevet mig i mere end 40 år, nemlig at være de bedste, selvom man ikke nødvendigvis er de største, lyder det fra John Nielsen, grundlægger og indehaver af JN Meat International.
Den 89. udgave af 24-timersløbet på Le Mans afvikles i weekenden den 21.-22. august og skydes i gang med den traditionelle testdag den 15. august, mens de første officielle træningssessions flages grønt onsdag den 18. august, efterfulgt af kvalifikation og Hyperpole torsdag den 19. august. Selve løbet flages grønt lørdag den 21. august klokken 16.00.
Om JN Meat International
JN Meat International blev grundlagt af den slagteruddannede John ‘Sashi’ Nielsen i 1980 og er i dag en international kødvirksomhed med 70 ansatte, som udsøger, modner og opskærer højkvalitetskød for restauranter og supermarkeder i hele Europa. JN Meat er især kendt for det særligt udvalgte finske Sashi-oksekød, som repræsenterer det allerbedste, der kan præsteres i Europa, og som to gange i træk har sikret JN Meat den prestigefyldte titel som leverandør af verdens bedste bøf.
Team SASHI High Class Racing Carlos Communication Nikolaj Karlshøj Læs mere om: Anders FjordbachJan MagnussenKevin MagnussenLe Mans22/08/21 - Le Mans - Le Mans |