Pointene for andenpladsen til DM2/Rally Stoholm Au2service lunede på point kontoen, men dagen sluttede også af med en bil som også var mere lun end John brød sig om.
John Frederiksen og Thomas Holm Hansen var ikke på toppen på dagen, men notekørslen blev gennemført, og så kunne de to herre i den hurtige BMW Compact få slappet af og få ladet mentalt op til starten på rallyet, som var forskudt i forhold til normalt, starten var sat til 16.30 ved Stoholm Fritids- og Kulturcenter.
Alt imens John og Thomas kørte noter, så måtte servicedrengene, Lille Lars og Thomas (Charmetrolden) pille Drenth gearkasse af BMW’n, og få lavet det kabel, som gjorde at BMW’n kunne gå direkte fra første og i bakgear, uden den normale modstand, og det blev klaret og udbedret til UG.
Prøvet 1 var direkte efter starten på rampen, og på en fed byprøve med masser af lokale tilskuere, her tog Lodsen (John) og Thomas den med ro, intet kunne vindes her men meget tabt mod alle de ’lokale kantsten’.
Herefter skulle der køres tre krævende prøver, på smalle kuperede veje, med grus, blinde vejforløb og generelt bare virkelige gode prøver.
John Frederiksen:
”Normalt går oktanen direkte ind og bliver mit eget brændstof, men jeg var på dagen ikke ’tændt’ som normalt, men det var vigtigt at bevare koncentrationen og bevare fokus, vi lå gennem hele løbet på en solid andenplads i klassen!”.
Dagens store udfordring, kom efter den lange rundbane på SS7, for da John og Thomas holdte ved tidskontrollen til dagens sidste hastighedsprøve (SS8) i buldrende mørke, ja så pisse vandet af BMW’n, men hvorfor, instrumenterne viste indtil da inden fejl, men problemet var der…
John Frederiksen:
”Vi holdt inden starten på prøven tæt på en tysk deltager, og varmen fra hans udstødning gjorde åbenbart at vandet på BMW’n fordampede, så sidste prøve var en kamp, mod uret og pointene.
En rørstrømsk John (Lodsen):
”da vi holdte ved stop på den sidste prøve, der fandt vi ud af hvad sammenhold i sporten er. For at kunne køre ind til målrampen i Stoholm krævede det at vi fik fyldt vand på BMW’n, og alle, lige fra officials, til konkurrenter og mediefolk kom med vandflasker, det giver en klump i halsen, SAMMENHOLD DU, det fortæller noget om værdierne i denne sport, jeg blev så utrolig emotionel.”.
”Først derefter kunne vi køre mod målrampen og gennemføre, og vi gjorde det, og jeg er pavestolt”.
Professionelle amatører, som temaet er, ville de have styr på fakta inden hjem turen mod syd Sjælland, og teamet tænkte baglæns i forhold til hvornår problemet opstod, og teamet TROR nu at fejlen er fundet og udbedret, det blev den på servicepladsen, inden turen gik tilbage mod hjemmebasen.
Test, og for at se om problemet er løst bliver, at teamet deltager mandag den 24. maj i Yokohama Mesterskabs løbet i Stignæs arrangeret af SAS, for så at være på forkant med situationen inden næste tællende DM rally skal køres, er der et problem, som man første ved når kølesystemet bliver presset under konkurrence, så kan teamet nå at udbedre skaderne inden da.
Næste DM rally, som skal køres lørdag den 5. juni, med KOMO som den arrangerende klub, og her skal der køres i den i en legendariske Gammelrand Grusgrav, et sted hvor John var deltaget i mange løb gennem hans karriere, både i rally og rallysprint regi.
/Allan POST
Læs mere om: Viborg15/05/21 - Viborg - DM Rally - DM |