Motorsport Nordjylland (MNJ) spænder bredt over mange grene af dansk motorsport. Lørdag d. 12. juni kan motorklubben præsentere Lindum Skov Hill Climb for bil-nostalgikerne. Publikum får lejlighed til at være nostalgiske – her en Fiat Abarth i(1970) i hænderne på Visti Pedersen (Foto: Morten Alstrup)
- I et hillclimb dyster kørerne omkring at give oldtimerne fuld gas på en hastighedsprøve, oplyser løbsleder Preben Stensballe. - Bilerne har for hovedparten tidligere kørt rally og baneløb. Derfor er der samtidig garanti for masser af ”sund” motorlyd fra dobbelte Weber'e og andre potente karburator-fabrikanter.
Deltagerne komkurrerer både klassevis mod jævnbyrdige konkurrenter og et generalklassement. Her har Porsche 944'eren (1986) fra Rasmus Bøgsted en fornuftig chance generelt (Foto: Morten Alstrup)
Lindum Skov-prøven er en legende inden for dansk rallysport. Landsbyen Lindum står på den anden ende, når rallybilerne dyster om sekunderne i den nærliggende skov. Den gode stemning vil derfor være i højsædet, når de 65 startende biler fordeler sig i ryttergården på det lokale sportsstadion.
Vendelboen Brian Rasmussen stiller til start i sin heftige Ford Escort fra 1976 (Foto: Morten Alstrup)
- Startfeltet breder sig over tresserne, halvfjerdserne og firserne, fortsætter Preben Stensballe. - I de fleste af bilerne er motorstyringen derfor ren mekanik. Kørerne kender derfor alt til at finjustere benzintilførslen med en skruetrækker. Bilerne fremstår i fineste finish uden en ridse i lakken, og kan nok tørre mundvandet ud på mange. Samtidig kniber man sig lidt i armene over, at de nænner at give fuld gas i skoven, når træerne står så tæt på vejsiderne.
Karsten Holst Jensen har tidligere hjemkørt en generalsejr ved et hillclimb i Nordsjælland (Foto: Bo Skovfoged)
Karsten Holst Jensen er blandt de lokale aktører med sin flotte Opel Kadett GT/E fra 1976: - Jeg fandt rallybilen i Finland for 11 år siden, og den fremstår i sin originale sort/gule bemaling. Den har drillet mig lidt med at ”æde makrellen” to gange. Når styrthjelmen kommer på kuplen, er man jo ikke villig til at give op for tidligt! Det skete hele to gange, før vi spottede fejlen i topstykket. Nu spinder motoren igen som en kat, som lige har fået en halv liter piskefløde – og yder omkring 200 HK (plus/minus)!”
Højrestyring og kørsel uden tag er tilladt i hillclimb, og Niels Mørk i Austin Healey Sprite (1959) går til makronerne (Foto: Morten Alstrup)
- Der bliver noget at kikke på i Lindum hen over hele lørdagen, afslutter Preben Stensballe. - Arrangementet afvikles over 3 heats, og der bliver pænt med til at sparke dæk i ryttergården mellem heatene. Det sociale samvær er i højsædet skal have mulighed for at bytte nogle løgne. De har jo haft en lang konkurrence-pause – grundet pandemien. Hillclimb-konceptet angiver, at køreren er aleme i kabinen under konkurrencen, og fordi ekstra vægt er tabte tiendedele sekunder, finder ingen på at smugle en passager med i højresædet.
Selv med en 1 liters motor har Sunbeam Imp'en (1968) med Søren Deutch en fornuftig chance i generalklassementet (Foto: Morten Alstrup)
Lindum Skov Hill Climb 2021
Motorsport Nordjylland Åge Keseler Kirketerp |