ELMS   13/07/21

Mikkel Jensen sluttede P8 efter uheldigt WEC-løb på Monza
Mikkel Jensen og resten af G-Drive Racing sluttede på en ottendeplads i søndagens WEC-løb på Monza. En tom benzintank og efterfølgende straffe forhindrede en potentiel sejr.


(Foto: G-Drive Racing)

Det startede godt for Mikkel Jensen, Roman Rusinov, Franco Colapinto og resten af holdet bag G-Drive Racing, som lørdag kørte sig til en pole position i kvalifikationen til sæsonens fjerde afdeling af European Le Mans Series på Monza. Desværre gik det knap så heldigt i søndagens firetimersløb, hvor teamets LMP2-racer løb tør for benzin under en safetycarperiode og måtte skubbes de sidste meter ned gennem pitlane. Denne episode, kombineret med to efterfølgende straffe, fratog holdet enhver chance for at følge planen om at sikre en sejr og overtage føringen i mesterskabet.


(Foto: G-Drive Racing)

– Det var ren nedtur, desværre. Vi havde mandskabet, bilen og farten til at vinde, og vi førte løbet, men tabte det hele på gulvet. Nogle gange satses der for hårdt. Roman (Rusinov, red.) havde efter planen sparet på benzinen under hele sit stint for at strække vores pitstop til så sent som muligt, og ifølge computeren var der benzin nok til at køre den sidste planlagte omgang. Men da løbet blev sat i gang igen, løb bilen pludselig tør for benzin, lyder det fra Mikkel Jensen.


(Foto: G-Drive Racing)

Den russiske racerkører måtte straks fortrække til pitlane, da det grønne flag blev viftet, og kun takket være lidt skubbehjælp fra en konkurrerende LMP2-bil lykkedes det at få den neon-orange racerbil hen til det ventende crew. Episoden kostede imidlertid en masse dyrebare sekunder, hvilket ikke blev bedre af, at teamet senere fik både en 10-sekunders stop-and-go-straf samt en fem sekunders tidsstraf for at have modtaget hjælp til at få bilen skubbet i pit.


(Foto: G-Drive Racing)

Efter fadæsen måtte teamet starte forfra, nu bagest i det 18 biler store LMP2-felt, men det hindrede ikke de tre kørere i at fortsætte den solide fart. Især Mikkel Jensen viste sit værd, da han – efter at have overtaget bilen på en 16. plads – kørte holdet tilbage i pointene igen og suste forbi det ternede flag på en ottendeplads.


(Foto: G-Drive Racing)

– Vi kunne helt klart have gjort det anderledes, men sådan nytter det ikke at tænke. Jeg synes, at vi lykkedes ret godt med at komme tilbage igen. En ottendeplads er ingenting efter at have domineret det hele, men vi slutter trods alt løbet i den bedste halvdel af feltet, og teamet henter mesterskabspoint med hjem. Hvis vi lige ser bort fra episoden, der ødelagde det hele, så synes jeg, at vi kørte et ret stærkt løb. Det har været fedt at være tilbage i European Le Mans Series igen, og jeg kan kun takke G-Drive Racing mange gange for at invitere mig med på holdet igen.


(Foto: G-Drive Racing)

Næste opgave for Mikkel Jensen er en afdeling af det amerikanske IMSA-mesterskab på Road America den 5.-8. august, hvor han stiller op i LMP2-klassen sammen med Ben Keating og PR1/Mathiasen Motorsports.


(Foto: G-Drive Racing)

Mikkel Jensen Racing

Carlos Communication
Nikolaj Karlshøj


Læs mere om:
  • Mikkel Jensen
  • Monza
  • 11/07/21 - Monza - ELMS

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport