Den 22-årige racerkører fra Esbjerg og hans 3 medkørere fandt formlen og var på sejrskurs i langdistanceløb, da der opstod problemer med døren i deres Aston Martin Vantage GT3-racer. Det kostede et værdifuldt minut, men trioen kom alligevel på podiet på Spa i Belgien. (Foto: Drew Gibson)
Efter at Covid-19 i 2020 også ødelagde løbskalenderen for motorsportsfolket, har 22-årige Nicolai Kjærgaard med stor forventning set frem til denne sæson og en halv snes løb i en Aston Martin Vantage GT3 racer for det kendte og anerkendte engelske Garage59-team.
(Foto: Drew Gibson)
Sæsonens foreløbige højdepunkt fandt sted søndag, da han og de 3 medkørere, Toumas Tujula, Valentin Hasse Clot og Alex Macdowall, gik på podiet og blev hyldet for en flot 3. plads i Silver-klassen efter 24 timers løbet på Spa i Belgien.
“Vores tidskørsel var ikke særlig god, så vi startede langt tilbage og måtte kæmpe os frem i feltet. Jeg var udset til at køre mest nat, fordi jeg også kører relativt stærkt, når det er mørkt, og jeg nåede at få ekstra timer bag rattet, 8,5-9 timer i alt, da vi øjnede muligheden for en sejr eller i hvert fald en plads på podiet”, fortæller Nicolai Kjærgaard.
(Foto: Drew Gibson)
Et dumt uheld med bildøren, der ikke kunne lukkes efter et pitstop, kostede holdet et værdifuldt minut, som det var umuligt at hente ind igen med blot 4-5 timer til løbets afslutning. Set i det lys er både Nicolai K. og Garage59 tilfredse med, at GT-raceren med nummer 159 kørte ind på en 3. plads i Silver og som nummer 13 blandt samtlige biler i alt.
“Vi har en hurtig bil, og på Spa viste vi også, at vi er et godt hold, os 4 kørere. Når det spiller og bilen holder hele vejen hjem, så er der muligheder for fine placeringer også i sæsonens 2 sidste langdistanceløb, Nürburgring i september og Barcelona i oktober”, siger Nicolai K.
(Foto: Drew Gibson)
Weekendens GT-løb på Spa-banen er en klassiker inden for motorsport og kendt som verdens konkurrencemæssigt hårdeste GT3-løb med deltagelse af et stort antal topprofessionelle kørere. Alle kører i GT3-biler, og det betyder, at det er køreegenskaber og holdenes evne til at få bilerne over målstregen, der afgør tingene til sidst. I år udgik ikke færre end 24 af de 58 GT3-biler, inden løbet blev flaget af.
(Foto: Drew Gibson)
Foruden langdistanceløbene stiller Nicolai K. og hans finske medkører, Toumas Tujula også op med GT3-raceren i GT World Challenge Europe Sprint Cup.
Nicolai K. skiftede fra 2020 til GT-biler efter en stribe fine resultater i formel-racere, blandt andet en 2. plads i det engelske Formel 3-mesterskab i 2018. Fra 2020 skiftede han til Parker Racing, der udviklede unge kørere i samarbejde med Bentley. Teamet lukkede aktiviteterne ned forud for denne sæson, og så viste der sig tilsvarende store sportslige muligheder hos Garage59, der under weekendens løb, også havde andre danske kørere som Nicki Thiim og Marco Sørensen i deres pit.
MediaSet Læs mere om: Nicolai KjærgaardSpa-Francorchamps01/08/21 - Spa-Francorchamps - GT World Challenge Endurance |